fbpx

Što će biti novo u budućnosti zrakoplovstva?

Nije bilo davno kada su ekrani na naslonima prednjih sjedala u zrakoplovima bili znanstvena fantastika, kada je poziv s visine od 11 tisuća metara bio nemoguć, a kamoli bežična mreža. Danas se sve to podrazumijeva. I oni telefoni u avionima. To su odavno nestali. Kao što više nema korisnika koji samo želi letjeti. Evo sad i tehnološki "osviještenog" putnika. Raspon je prikladan za to, a zrakoplovne tvrtke, uključujući NASA, uvijek su u potrazi za poboljšanjima.

Kaj je naslednje velika stvar u zrakoplovnoj industriji? Morda leteči krof, še več zaslonov? Letala brez oken? Poglejmo, kakšne (letalske) karte skriva komercialno letalstvo.

ČITAJ VIŠE: Skylon: avion koji će nas odvesti bilo gdje iu svemir za četiri sata

”Zelena” letala

Zelena letala so na poti.
Zelena letala so na poti.

Marca se bosta na polet okoli sveta z lastnim letalom na sončno energijo odpravila Švicarja Bertrand Piccard in André Borschberg. Če bo poskus uspel (potekal bo v etapah) bodo fosilna goriva v prihodnje izgubila precejšen del svoje klientele. Potem je tu serija N+3 od NASE, ki je skok za tri generacije v prihodnost letal in ki bo imela izjemno malo emisij. Eden od modelov se bo imenoval Double Bubble in bo nekoliko počasnejši kot današnja komercialna letala, bo pa zato posekal emisije za kar 70%. Naslednji v vrsti zelenih letal je Sky Whale, letalo španskega oblikovalca, ki lahko prepelje 755 ljudi in vzleti vertikalno. V zelenem klubu pa je tudi evropski Airbus PRO green Aircraft Concept, ki se bo na vseh segmentih posluževal eko-prijaznih rešitev.
Kada: se že dogaja

Delitev naslonjala za roke

To ni papirnati avijonček ampak Soarigami.
To ni papirnati avijonček ampak Soarigami.

Borba za naslon za leđa, ki si ga običajno delita sedeža, ki mejita en na drugega, je stara reč in smo jo vajen predvsem iz kinodvorana. A ista težava se pojavlja tudi na letalih, kjer pa bo zadrego v prihodnje reševal Soarigami, naprava, ki jo bo potnik lahko prinesel na letalo. In v čem je “fora”? Gre za ”nastavek”, ki bo za enkrat povečal obstoječe naslonjalo, ga razmejil in podaljšal. Narejen bo iz neoprena in plastike, stalo pa bo okoli 25 eura. Vohamo novega ”branilca kolen” (knee defender)?
Kada: letos, leta 2015

Zasloni… zasloni vsepovsod

V prihodnosti se zna zgoditi, da bodo zdaj bele plastične stene notranjega trupa zamenjali interaktivni zasloni. Poleg tega je še mnogo drugih površin, ki jih je mogoče bolje izrabiti in jim nameniti interaktivno vlogo. Ko je francosko podjetje Technicon Design predstavilo letalo brez oken IXION, so verjetno zavriskali predvsem tisti, ki jih muči klavstrofobija, saj kar naenkrat ne bodo več zaprti v tubo. Notranjost bo namreč oblečena v OLED panele, ki bodo s pomočjo zunanjih kamer prenašali sliko okolja v realnem času in nudili panoramske poglede po izbiri.
Kada: v naslednji 10-20 letih

Leteči krof

Krofasto letalo.
Krofasto letalo.

Ko se enkrat vkrcamo v letalo, smo v trenutku le še ena sardela v konzervi. Ozek prehod je edini prost za gibanje, pa še to pod pogojem, da tam s svojim vozičkom barikade ni postavil/a stevard/esa. Inovatorji skušajo to spremeniti in se med seboj kar prerivajo, kdo bo naredil bolj prostrana kabina. Airbus tako želi patentirati koncept Letečega krofa, ki bi bil po obliki tak kot krof, kar bi pomenilo več prostora za pokret, tudi krila pa bi bila nadaljevanje nosu letala in ne bi štrlela tako kot zdaj. Po novem bi torej vstopili v ”avditorij”, samo letalo pa bi bilo tudi bolj aerodinamično, kar posledično pomeni manjšo porabo in manj emisij. Ker precej odstopa od poznanega, je prihodnost krofa še negotova.
Kada: ne tako zelo kmalu

Prilagodljiv sedež

Sedež, ki spreminja slog.
Sedež, ki spreminja slog.

Eden projektov, ki je pod drobnogled vzel stole, je ”Butterfly seat”, sedež metulj. Njegova odlika, poleg nudenja udobnosti, naj bi bila, da bi ga lahko v zelo kratkem času spremenili iz sedeža za ekonomski razred v sedež za poslovni razred. Seveda bi oba razreda ostala, toda opcija, da je lahko na voljo več sedežev nižjega/višjega ranga, prinaša fleksibilnost od katere bi koristili tako potniki kot letalske družbe. Nekateri leti imajo namreč visoko popraševanje po poslovnem razredu, spet na drugih je slika povsem drugačna. In če lahko obem zahtevam ugodi isto letalo, zmagamo vsi.
Kada: v naslednjih nekaj letih

Prvi razred s petimi zvezdicami

Prvi razred bo dobil nadgradnjo.
Prvi razred bo dobil nadgradnjo.

Pri preoblikovanju največjega potniškega letala na svetu, dvonadstropnega Airbusu A380, oblikovalsko podjetje Acumen v zgornji etaži načrtuje devet apartmajev prvega razreda. Od tega se jih bo lahko šest, kot je to praksa v nakaterih hotelih, združilo. V prihodnje pa A380 kani imeti celo bowling stezo. Seveda pa še zdaleč Airbus ni edini, ki dela na takšnih priboljških.
Kada: se že uresničuje (npr. spa centri, bari v kabinah,…)

Sa vama od 2004

Od godine 2004 istražujemo urbane trendove i svakodnevno informiramo našu zajednicu sljedbenika o novostima u životnom stilu, putovanjima, stilu i proizvodima koji nadahnjuju sa strašću. Od 2023. nudimo sadržaj na glavnim svjetskim jezicima.