fbpx

Ali ljudje zares postanemo ustvarjalnejši, če dobimo povišico?

Znanost je odgovorila, ali ljudje zares postanemo kreativnejši, če dobimo povišico

Lahko delodajalec z boljšim plačilom prebudi naše možgane, da postanemo ustvarjalnejši?

Zagotovo ste že razmišljali, da bi postali veliko učinkovitejši na delovnem mestu, če bi vam delodajalec dal povišico. Ker vam jo pač ne da, se vaši možgani upirajo in ne proizvajajo ustvarjalnih idej. Malo denarja, malo muzike. Verjamete, da lahko delodajalec plača vaše ideje?

To vprašanje sta si zastavila ekonomista Gary Charness in Daniela Grieco, ki sta se v svoji študiji Kreativnost in spodbude spomnila tekmovanja iz leta 1860, na katerem so inovatorji morali razviti cenejši nadomestek za maslo in je tako nastala margarina. Od tod sta dobila idejo, da bi naredila raziskavo na temo, ali denarna kompenzacija spodbudi notranje motivacije, s čimer ljudje postanejo ustvarjalnejši.

Ali lahko delodajalec plača vaše ideje?
Ali lahko delodajalec plača vaše ideje?

Ekonomista sta oblikovala “zaprte” in “odprte” ustvarjalne naloge, ki jih je reševalo 328 udeležencev.

Zaprte naloge so vključevale nekatere omejitve – udeleženci so morali iz določenih ključnih besed ustvariti zgodbe ali priti do točno določenega števila s pomočjo matematičnih formul. Odprte naloge so na drugi strani zahtevale, da udeleženci opisujejo nove inovacije ali prihodnjo futuristično družbo.

Nekaterim udeležencem je bilo rečeno, da bodo njihove ideje na hitro pregledane, nekaterim pa, da jih bodo ocenjevali udeleženci. Vsaka oseba je za udeležbo prejela 5 dolarjev (cca. 4,50 evra), najboljša ideja pa je bila nagrajena z 9 dolarji (cca. 8 evrov).

Odprte ideje: denarna spodbuda ne vodi nujno k ustvarjalnejšim idejam.
Odprte ideje: denarna spodbuda ne vodi nujno k ustvarjalnejšim idejam.

Charness in Grieco sta ugotovila, da denarna spodbuda ne vodi nujno k ustvarjalnejšim idejam, ko gre za odprte naloge. Ljudje bomo postali kreativnejši, če nam je ponujeno več denarja za opravljanje zaprtih nalog, ki imajo določene omejitve.

Zanimivo je tudi, da sta ekonomista ugotovila, da so udeleženci, ki so vedeli, da jih bodo ocenjevali ostali posamezniki, imeli ustvarjalnejše ideje – to dokazuje, da pri kreativnosti ni pomemben zgolj denar, temveč tudi kaj si drugi mislijo o našem delu.

Dodatne Informacije

Več informacij:
academic.oup.com

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.