은행 창구에서만 은행 업무를 수행할 수 있었던 시대는 이미 지났습니다. 이 분야의 첫 번째 주요 변화는 ATM의 도입이었습니다. 이를 통해 은행 업무 시간 외에도 언제든지 선택한 서비스를 수행할 수 있게 되었습니다. 하지만 우리는 여전히 ATM에 가야만 했습니다. 현대 뱅킹 발전의 다음 단계는 인터넷을 통해 이루어졌으며, 온라인 뱅킹이 도입되었습니다.
Slednje je uporabnikom omogočilo opravljanje storitev ne samo kadar koli, pač pa tudi kjer koli je uporabnik imel dostop do računalnika in internetne povezave. Kljub temu, da je bilo tovrstno spletno bančništvo do uporabnika neizmerno bolj prijazno od klasičnega obiska poslovalnice ali bankomata, pa je imelo določene omejitve. Ker je zanj uporabnik potreboval osebni računalnik ter internet, za bančne storitve, kot je na primer plačilo položnice, ni mogel poskrbeti izven svojega doma. A tudi to se je spremenilo s pojavom mobilnih telefonov in posledično svetom mobilnega bančništva.
Mobilno bančništvo v Sloveniji
V tujini je mobilno bančništvo, ki omogoča opravljanje bančnih storitev na pametnih mobilnih napravah, prisotno že več kot desetletje, pri nas pa je razcvet med uporabniki doživelo leta 2015. Od tedaj priljubljenost uporabe mobilnih bank v Sloveniji strmo narašča. Če je leta 2015 mobilno bančništvo v Sloveniji uporabljalo nekaj manj kot 210.000 fizičnih in pravnih oseb, je ob koncu tretjega četrtletja leta 2020 število uporabnikov mobilnega bančništva v Sloveniji znašalo že skoraj 950.000. Še hitrejši razvoj in pogostejša uporaba digitalnih kanalov v zadnjem letu je zagotovo tudi posledica pandemije covid-19. Deloittova raziskava o digitalnih zmogljivostih in pripravljenosti bančnega sektorja je razkrila, da je na globalni ravni v času pandemije kar 60 odstotkov bank zaprlo ali skrajšalo odpiralni čas poslovalnic, prav tako so mnogi v poslovanje uvedli nove digitalne funkcije (npr. odpiranje računov brez obiska bančne poslovalnice, preverjanje identifikacije na daljavo ter oddaljeno podpisovanje dokumentov v oblaku).
Razširjenost mobilnega bančništva bo tudi v Sloveniji v prihodnje le še naraščala in če velja, da večina starejših pri nas o denarju še vedno razmišlja na tradicionalni način, pa mladi in srednja aktivna populacija že razmišljata drugače. Kar potrjuje tudi podatek, da je v Sloveniji med mladostniki in študenti že več uporabnikov mobilne kot spletne banke.
Storitve mobilnega bančništva
Res je, da se funkcionalnosti razlikujejo od ponudnika do ponudnika, splošno gledano pa velja, da mobilno bančništvo danes že omogoča naslednje storitve:
- transakcijski računi: pregledovanje stanj na vseh računih; pregled prometa; vpogled v čakalno vrsto in možnost preklica naloga; pregled zavrnjenih nalogov, vpogled v podrobnosti računa,
- plačilne kartice: pregledovanje stanj na vseh plačilnih karticah; pregled čakalnice in pregled prometa, vpogled v podrobnosti kartice,
- pregled podatkov o sklenjenih depozitih (stanje, datum sprostitve, grafični prikaz trajanja …)
- pregled podatkov o sklenjenih kreditih (stanje, trajanje in grafični prikaz trajanja, znesek zapadlih neplačanih obveznosti …) in možnost hitrega plačila obroka,
- plačevanje prek vnosa univerzalnega plačilnega naloga,
- hitra izvedba plačil prek slikanja položnic,
- enostavno in hitro plačevanje položnic prek shranjene predloge plačila,
- interna nakazila, nakazila na druge banke,
- prodaja, nakup deviz,
- prikaz bankomatov v bližini trenutne lokacije uporabnika ali prikaz bankomatov v bližini izbrane lokacije,
- obveščanje o zavrnjenih plačilih, novostih, ponudbah, splošnih pogojih in posebnih akcijah,
- koristne informacije: veljavna tečajna lista banke, kontaktni podatki banke ipd.
Poleg naštetih storitev pa nekatere banke omogočajo tudi nekoliko zahtevnejše mobilne bančne storitve, za katere še vedno marsikdo meni, da jih brez obiska bančne poslovalnice ni mogoče skleniti. Tako lahko na primer v mobilni banki Klikin uporabniki povsem brez obiska poslovalnice sklenejo tudi hitri kredit, oddajo naročila za storitve in vse dokumente, ki bi jih sicer morali podpisati v bančni poslovalnici, podpišejo kar znotraj mobilne banke Klikin.
Prednosti in slabosti mobilnega bančništva
Med poglavitne prednosti mobilnega bančništva sodijo priročnost, dostopnost in funkcionalnost. Mobilno banko imate na svojem pametnem telefonu vedno pri roki, zato lahko bančne storitve opravljate kjer koli in kadar koli. Kar vam prihrani tako čas kot denar. Po drugi strani pa neobstoj fizičnih poslovalnic in posledično bančnih uslužbencev lahko predstavlja težavo za tiste, ki so vajeni osebnega pristopa pri opravljanju bančnih poslov ali pa za svetovanje potrebujejo bančnega strokovnjaka. In ravno to težavo so izjemno inovativno rešili v banki NLB.
Spoznajte prvo analogno mobilno bančno poslovalnico na štirih kolesih: NLB Mobilno poslovalnico Bank&Go!
V NLB, ki sodi med pionirje spletnega, pa tudi mobilnega bančništva pri nas, so si zamislili inovativno rešitev, s katero želijo »ubiti dve muhi na en mah«. Njihova banka na štirih kolesih bo tako po eni strani ljudem v manjših slovenskih krajih, v katerih ni bančnih poslovalnic, omogočila nemoteno poslovanje ter osebni stik z bančnim uslužbencem, po drugi strani pa želijo v okviru projekta stranke izobraziti na področju storitev mobilnega bančništva. Da bodo te v prihodnosti lahko vse več storitev opravljale samostojno – prek spleta ali svojih pametnih telefonov.