A necessidade de fazer compras pode ter causas psicológicas. Aprenda a reconhecê-los e livre-se desse vício caro.
Compras pogosto sprožijo zunanje okoliščine – slab dan v službi, dolgčas, navdušenje, razočaranje … Če ste tudi vi eden od teh “psiholoških zapravljivcev”, potem gotovo veste, da boste nekaj kupili, še preden sploh stopite v trgovino. Tako nakupovanje pa je lahko usodno za vaš tekoči račun, poleg tega boste doma kopičili stvari, ki jih v resnici ne potrebujete.
Estes são najpogostejši psihološki sprožilci, ki nas popeljejo v nepotrebno kupovanje.
Nakupovalna odvisnost
Kdor redno teče, lahko od teka postane odvisen. Po samem teku se namreč v telesu sproži dopamin, zaradi katerega se zelo dobro počutimo. Od tega dobrega občutka, ki je posledica dviga dopamina, lahko postanemo odvisni. In enako se dogaja pri nakupovanju.
To potrjujejo tudi statistike, ki so jih pridobili pri Harris Interactive. Kar 31 odstotkov žensk je trdilo, da je nakupovalo zato, da bi si dvignile razpoloženje, 3 odstotki ljudi pa so nakupovali zato, da bi nekaj proslavili.
REŠITEV
Dvig nivoja dopamina in endorfina raje poiščite kje drugje. Joga, sprehajanje psa, kakovostno druženje s prijatelji in branje dobre knjige so vsekakor boljši in cenejši načini, ki vam bodo pomagali, da se boste bolje počutili.
Tekmovalnost
Fenomen razprodaj na črni petek je osvojil ves svet. Pri tem prazniku nakupovanja gre pravzaprav za provociranje tekmovalne človeške narave. Ko ste soočeni z dejstvom, da lahko nekaj kupite zelo poceni, vendar je količina teh izdelkov omejena, se v vas vklopi tekmovalni duh – vaši možgani vam pravijo, da morate biti tam, ker morate zmagati.
REŠITEV
Zavedajte se, da nakupovanje ni tekmovanje. Poražencev in zmagovalcev ni. Največji zmagovalec je v resnici tisti, ki kupi samo to, kar potrebuje.
Ideja varčevanja
Akcije, ki potrošnikom govorijo “Prihranite 50 %” so najstarejši oglaševalski trik. Ko nekaj prihranite, se ob tem sicer dobro počutite, vendar ste kljub temu nekaj zapravili, morda za stvar, ki jih sploh ne potrebujete.
REŠITEV
Zavedajte se, da kadarkoli nekaj kupite, nikdar ne privarčujete denarja, ampak ga vedno potrošite. Če želite privarčevati, potrebujete varčevalni račun, ne pa računa iz trgovine.
Nakupovalna terapija
Jeza, žalost, utrujenost, naveličanost … vsa ta čustva se da prav hitro kratkotrajno ublažiti, če kaj kupimo. Kot pravijo pri Harris Interactive, gre eden od štirih ljudi po nakupih izključno iz terapevtskih razlogov.
REŠITEV
Že res, da se nam ob nakupovanju sprošča dopamin, vendar je ta rešitev kratkotrajna. Namesto da se odpravite po trgovinah, raje pojdite s prijatelji na kavo, pišite dnevnik ali pa pojdite na pogovor k psihologu.
Prepoznana vrednost
Prodajalci uporabljajo celo vrsto trikov, da vas zavedejo k nakupu pri njih. Eden od teh trikov je tudi, kako prikažejo vrednost blaga.
Ron Johnson, direktor veleblagovnice JCPenney, je leta 2012 uvedel trik lažne cene: cene so začeli postavljati tako, da so se zaključile s številko 0,99. Namesto 20 evrov so torej zapisali 19,99 evra. Psihološko to ceno dojamemo kot nižjo, kar pa v resnici ni. Vendar potrošniki temu triku niso nasedli in se prodaja zato ni izboljšala. Johnson je izgubil službo, cene pa so spet prikazovali normalno.
REŠITEV
Vedno bodite pozorni na to, da za svoj denar dobite najboljše. Pri znižanih izdelkih pa se vedno vprašajte, ali bi to kupili, tudi če cena ne bi bila znižana.
Dolgčas in prosti čas
Eden od najpogostejših psiholoških sprožilcev je dolgčas. Nakupovanje iz dolgčasa je zelo pogost pojav, sicer prijetno opravilo pa nam seveda lahko zelo neprijetno vpliva na finančno stanje.
REŠITEV
Najdite druge načine, da kakovostno (in ne potratno) zapravite svoj prosti čas. Vsekakor obstaja neskončno več prijetnejših dejavnosti, od nakupovanja: ogled filmov, serij, obisk gledališča, koncerta, nove restavracije …
Panični nakupi
Hitre akcije, ki so pri prodajalcih zelo priljubljene, v resnici le izkoriščajo vaš občutek za paniko. Zato se hitrim, časovno omejenim akcijam čim bolj izogibajte.
REŠITEV
Odjavite se od vseh novičnikov in prejemanja sporočil, ki vam jih pošiljajo različni trgovci. Tako se boste izognili tovrstnim sprožilcem, ki vas na dnevni ravni silijo v nepotrebne nakupe.