fbpx

Komiksy Alana Forda jako inspirace pro surrealistický herbář

Komiksy Alana Forda, původně vydané v Itálii, rozhodně evokují dětskou nostalgii, kdy jsme trávili hodiny a hodiny prožíváním napínavých příběhů neobvyklých postav tajné společnosti TNT. Společenská satira, zahalená do komického závoje, byla zajímavě nejpopulárnější v bývalé Jugoslávii. Na základě tohoto fenoménu vznikla kniha Lazara Džamiće s názvem „Květina v domě květin“, kterou ve speciální edici podpořila nápaditá grafická podoba designéra Vladana Srdiće.

PROTI drugi polovici sedemdesetih let 20. stoletja je hrvaški pisatelj Nenad Brixy podal virtuozni prevod, drugje bolj ali manj nepoznanega komiks istoimenskega junaka Alana Forda, ki ga je izvirno ustvaril italijanski stripar Luciano Secchi pod psevdonimom Max Bunker. Kar je sledilo za tem, je neverjetna ikonična zgodba nadvse priljubljenega stripa, který je zaznamoval čas in družbo nekdanje Jugoslavije, vse do danes.

Zasnovan kot kriminalka o stereotipnih tajnih agentih, združenih pod imenom TNT in delujočih pod krinko cvetličarne, ki se prevažajo z bizarnimi prevoznimi sredstvi, uporabljajo razpadajoče orožje brez streliva in skozi najrazličnejša spletkarjenja “rešujejo svet pred kriminalci”. Komičnost stripa je tako le preobleka za družbeno satiro, ki skozi revne groteskne like obravnava fašizem, družbeno razslojevanje, izkoriščanje delovne sile, oboroževanjem, pehanje za dobičkom a korupcijo. Razmere v takratni Jugoslaviji so risale podobne vzporednice, zaradi česar se je verjetno strip tudi tako močno zasidral v srca najrazličnejših generacij.

Priljubljena stripovska ikona Alan Ford. Foto: stripovionline.com
Priljubljena stripovska ikona Alan Ford. Foto: stripovionline.com

Omenjeni fenomen je v knjigi “Cvjećarnica u kući cveća” podrobneje raziskal srbski pisec, predavatelj a tržno komunikacijski strateg Lazar Džamić. Skozi rekonstrukcijo mišljenja takratnih jugoslavijskih bralcev do znatne naklonjenosti te, na eni strani depriviligerane a disfunkcionalne ter na drugi strani popolnoma nerazumsko entuziastične združbe likov, je oblikoval nekakšno študijo razumevanja družbenih pojavov, kulture a mentalitete prebivalcev Balkana.

Ve spolupráci s Deutschen Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH bo v limitovaná série izšla angleška različica, kot nekakšen kulturni vodič z rahlo nenavadnim pristopom, podarjen predvsem tujim diplomatom a poslovnežem, delujočim v Srbiji. A kar najnovejšo izdajo dela edinstveno, je njena grafična podoba, ki jo je zasnoval Vladan Srdić z Studia 360.

Herbarij surrealnega cvetja z močno večplastno sporočilnostjo.  Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Herbarij surrealnega cvetja z močno večplastno sporočilnostjo. Foto: Vladan Srdić (Studio 360).

Izhajajoč iz osrednje scene “norega” dogajanja stripov Alana Forda, cvetličarne, to je Srdić s klasičnim oglaševalskim pristopom knjigo oblikoval v podobo herbarija surrealnih rož. Slednje bralca skladno z vsebino simbolično popeljejo v posamezna poglavja, posedujoč močno večplastno, na trenutke rahlo satirično, spet drugič duhovito sporočilnostjo. kromě nenehnega odkrivanja kamuflažnih pomenov, vznemirljivo odgrinjanje začinijo še latinski nazivi rož kot dodatni pojasnjevalni motivi.

Le, kdo bi si mislil, da bodo tujci lahko na sofisticiran način spoznavali srbsko kulturo skozi oči grotesknih likov nekega “underground” stripa. Najnovejša herbarij različica “Cvjećarnice u kući cveća” je tako izreden dokaz alternativnega pristopa pro povezovanja različnih področij přes moč kreativnosti.

Več podob surrealnega cvetja si lahko ogledate spodaj:

Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).
Foto: Vladan Srdić (Studio 360).

S vámi od roku 2004

Od roku 2004 zkoumáme městské trendy a denně informujeme naši komunitu následovníků o novinkách v životním stylu, cestování, stylu a produktech, které inspirují vášní. Od roku 2023 nabízíme obsah v hlavních světových jazycích.