fbpx

Auton vakionopeudensäätimen tuntematon tarina: sokean neron keksintö, jota miljoonat käyttävät päivittäin

Kuva: Olly / Pexels

Tiesitkö, että käytät tekniikkaa päivittäin - sokean insinöörin suunnittelemaa vakionopeudensäädintä?

Tempomat, naprava, ki omogoča ohranjanje konstantne hitrosti brez uporabe plina, je plod genialnosti Ralph Teetor. Njegova neverjetna zgodba nam kaže, kako lahko vztrajnost in inovativnost premagata vse ovire.

Kako je tempomat spremenil avtomobilizem?

V avtomobilski industriji nenehno prihaja do tehnoloških inovacij, ki povečujejo varnost in udobje vožnje. Med njimi izstopa tempomat, sistem, ki voznikom omogoča, da nastavijo in ohranjajo določeno hitrost brez nenehnega pritiska na stopalko za plin. Ta funkcija je še posebej koristna na dolgih potovanjih po avtocestah, kjer hitrost ostaja konstantna.

Tempomat. Foto: Caleboquendo / Pexels

Zakaj je tempomat postal nepogrešljiv?

Tempomat voznikom omogoča, da se izognejo prekoračitvi hitrosti, obenem pa zmanjšuje utrujenost noge in porabo goriva. Po navedbah proizvajalcev lahko uporaba tempomata zmanjša porabo goriva za 7 do 14 odstotkov.

A malokdo ve, da je izumitelj tega sistema slep inženir po imenu Ralph Teetor, rojen leta 1890 v ZDA.

Ralph Teetor se ni rodil slep. Slepoto je pridobil po nesreči v otroštvu in kasnejši bolezni, ki je povzročila popolno izgubo vida. Kljub svoji invalidnosti je pokazal neverjeten talent za inženirstvo že v mladih letih. Kljub številnim zavrnitvam zaradi slepote je uspel diplomirati iz strojništva na Univerzi v Pensilvaniji.

Nastanek tempomata

Ideja se je porodila med vožnjo z družinskim odvetnikom, ki je med vožnjo nenehno spreminjal hitrost. Ta nenehna nihanja so ga tako motila, da je začel razmišljati o rešitvi.

Po desetletju raziskav je ustvaril “Speedostat”, napravo, ki je avtomobilu omogočala vzdrževanje stalne hitrosti. Patent za to napravo je prejel leta 1950.

Mirna in varčna vožnja. Foto: Vahapdmr / Pexels

Prvi prototipi tempomata so uporabljali vakuumski ventil, ki je preprečeval dodatno pritiskanje na plin. Ta sistem ni bil popoln, saj ni mogel ohranjati hitrosti na vzpetinah. Teetor je ta problem rešil z dodajanjem elektromagnetnega motorja, ki se je deaktiviral ob pritisku na zavoro.

Chrysler je bil prvi avtomobilski proizvajalec, ki je prepoznal prednosti njegovega izuma, in leta 1958 tempomat vključil kot opcijo v svojih luksuznih modelih. V šestdesetih letih je General Motors sledil temu zgledu in tempomat vgradil v vse modele Cadillac, pri čemer so napravi dali ime “cruise control”.

Ralph Teetor je s svojim izumom naredil velik korak k avtomatizaciji vožnje

Kljub svoji slepoti je njegova inovacija postala standard v sodobnih avtomobilih. Njegova zgodba nas opominja, da lahko kljub največjim oviram dosežemo velike stvari, če imamo dovolj vztrajnosti in ustvarjalnosti.

Tempomat je danes nepogrešljiv del avtomobilov, ki voznikom omogoča udobnejšo in varčnejšo vožnjo.

Kanssasi vuodesta 2004

Vuodesta alkaen 2004 tutkimme kaupunkitrendejä ja tiedotamme seuraajayhteisöllemme päivittäin viimeisimmistä elämäntavoista, matkustamisesta, tyylistä ja tuotteista, jotka inspiroivat intohimoa. Vuodesta 2023 alkaen tarjoamme sisältöä suurimmilla maailmanlaajuisilla kielillä.