Velkendte kultmøbler, såsom Barcelona-lænestolen, Rex- og Ghost-stolene og Arco-lampen, er set så mange gange, at vi er trætte af dem og har mistet deres eksklusivitetselement. I løbet af det tyvende århundrede blev der designet mange flere smukke møbler, som nemt kunne konkurrere med disse overlevende stjerner. Hvis de ikke var sunket i glemmebogen af forskellige årsager. I den nuværende trend med at genoplive nostalgi stiger populariteten af sådanne glemte stykker igen. Folk sætter pris på klassisk kvalitet igen, nye materialer og teknologier muliggør bedre reproduktioner, nye produktionsfaciliteter åbner. Nogle interessante livshistorier om stykker, der er lige så relevante i dag, som de var på tidspunktet for deres "fødsel", er fremhævet i de følgende afsnit.
Večna eleganca
Nekateri oblikovalski kosi so na trgu že tako dolgo, da so praktično ponarodeli. Eden izmed takšnih vsem dobro poznanih priročnih dodatkov za dom je pričujoči mlinček za poper. Malokdo pa ve, da ga je že davnega leta 1874 svetu predstavila francoska znamka Peugot, ki je danes znana predvsem po proizvodnji avtomobilov. Mlinček Peugot Paris U’Select se je zaradi izvrstne kvalitete na trgu obdržal vse do danes; seveda z izboljšavami in dopolnitvami modela. Njegova cena je morda res visoka, vsekakor pa gre za neuničljiv jeklen mlin, kar jamči tudi doživljenjska garancija. Zaobljena lupina mlinčka je izdelana iz lokalnega francoskega lesa, ki je ergonomsko oblikovan in lakiran v temno čokoladno barvo.
Tudi mizica E-1027 sodi med večno elegantne pohištvene kose. Ime je dobila po vili, ki jo je v poznih dvajsetih letih prejšnjega stoletja skupaj s partnerjem Jeanom Badovicijem oblikovala ena izmed prvih znanih ženskih arhitektk oziroma oblikovalk, Eileen Gray. Okrogla oblika mizice z nastavljivo višino in kovinskim ogrodjem je odgovor na takratni trend v oblikovanju, ki je izhajal iz gibanja Bauhaus. Kljub temu, da je od nastanka mize minilo že skoraj stoletje je že vedno aktualna in se poda v sodobne interierje.
Zlata petdeseta
Veliko pohištvenih kosov, ki so zelo modni danes je nastalo ravno v prvih povojnih desetletjih. Eden izmed uspešnih primerov je inovativni shranjevalni sistem ESU (Eames Storage Unit), ki ga je leta 1949 zasnoval oblikovalski duo Eames, sicer bolj bolj znan po svojih foteljih. Sistem je sestavljen iz lesenih plošč, lakiranih panelov, kovinskih zaslonov in kromiranega ogrodja. Podjetje Vitra, ki še danes izdeluje sistem je pred kratkim v sodelovanju z dansko oblikovalko Hello Jongerius posodobilo barvno shemo elementov da hkrati ustreza današnjim standardom ter hkrati ustreza duhu štiridesetih let prejšnjega stoletja.
Francoski arhitekt in oblikovalec Jaques Adnet je najbolj znan po združevanju oblikovalskih konceptov secesije in modernizma. V petdesetih letih prejšnjega stoletja je za legendarno znamko Hermes razvil serijo pohištva in dodatkov za dom, v katero je vpeljal nepričakovan material; usnje. Del te serije je tudi ogledalo, vpeto v okvir iz najfinejšega usnja. Toplina in utilitarnost usnjenega nosila in prefinjenost medeninastih zaponk preprostemu ogledalu dodajo pridih brezčasne elegance. Leta 2011 je to dokazalo dansko podjetje Gubi, ki je ogledalo vrnilo na trg v črni in kožni barvi ter dveh različnih velikostih.
Eero Saarinen, Američan finskih korenin, je med leti 1953 in 1958 raziskoval možnosti zmanjšanja števila nog običajnih jedilniških stolov in miz. Leta 1956 je v sklopu tovrstnega raziskovanja oblikoval mizo Tulip, ki ima namesto štirih zgolj eno samo nogo. Podstavek je oblikovan zelo organsko, površina mize pa je na voljo v leseni, marmornati ali beli laminirani izvedbi. Miza je del serije, ki vsebuje tudi stole, naslonjače in kavne mizice. Serijo še danes izdeluje podjetje Knoll, ki ga je osnoval mož Saarinove dobre prijateljice Florence Schust.
Udobje sedenja
Stoli veljajo za pohištvene kose, ki se jim oblikovalci zelo radi posvečajo. Večna težnja po najbolj ergonomskem sedežu, preizkušanje različnih materialov in tudi zakona gravitacije je vodila v nešteto različnih verzij tega na videz preprostega elementa. Eden izmed vsem poznanih in tudi v naših krajih razširjenih je stol Cesca, ki ga je leta 1928 zasnoval Marcel Breuer, eden izmed največjih mojstrov modernističnega obdobja. Sestavlja ga elegantno kovinsko ogrodje, preko katerega sta napeti dve pleteni ponjavi iz ratana, ki služita kot sedalo in naslonjalo. Stol Cesca s svojo funkcionalno, preprosto in moderno formo odraža glavne značilnosti Breuerjevega oblikovanja in hkrati odlično združuje moderne industrijske metode s tradicionalnim rokodelstvom. Danes je stol na trgu na voljo v dveh barvnih različicah ter v verziji z naslonjali za roke.
Manj poznan stol Mosquito najslavnejšega slovenskega oblikovalca Nika Kralja je bil oblikovan že leta 1953, zaradi zahtevnega postopka izdelave pa je v redno proizvodnjo prišel šele leta 2012. Zanimivo ime je dobil zaradi posebne oblike, saj s tankimi, poševnimi nogami in upognjenim sedalom rahlo spominja na komarja. Deluje zelo sodobno in sveže, kupiti pa ga je mogoče v teksturi naravnega lesa ter črni in beli barvi.
Trenutno izredno moden stol Tolix nastal že davnega leta 1934, ko ga je naredil pionir galvanizacije, Xavier Pauchard. Kovinski stol je zelo lahek, stabilen, udoben za sedenje ter odličen za rabo tako v notranjih kot zunanjih prostorih. Zahvala za nedavno oživitev tega pozabljenega stola gre Chantal Andriot, ki se je z majhno ekipo delavcev lotila naloge ponovne obuditve proizvodnje in tako je Tolix danes voljo v več barvah in oblikah ter tudi pomanjšani otroški izvedbi.
Pred kratkim obujeni stol Drop je leta 1958 zasnoval slavni arhitekt Arne Jacobsen. V osnovi so bili stoli Drop, Swan in Egg narejeni v omejeni izdaji ekskluzivno za opremo Radisson Scandinavian System Hotela v Kopenhagnu, Stola Swan in Egg sta kmalu šla v množično proizvodnjo in postala kultna oblikovalska kosa, eleganten Drop pa je do danes utonil v pozabo. Sestavljen je iz plastične sedalne površine in izredno tankih kovinskih nog ter po obliki spominja na lebdečo kapljico. Letos so ponovno obudili njegovo produkcijo, zaradi novih materialov tehnologij pa je na voljo na voljo v mnogih različnih barvah in celo teksturah.
Stol Trip Trap je od svojega rojstva leta 1972 postal prava družinska ikona. Nastavljivi plošči za sedenje in naslon nog je mogoče prilagoditi velikosti otroka, kar omogoča stolu da ‘raste’ s otrokom skoraj od rojstva do odraslega obdobja. Otroku omogoča, da pri mizi sodeluje na nivoju enakovrednega družinskega člana. Sedenje je udobno in ergonomsko pravilno, otroci pa stol radi uporabljajo tudi kot plezalno igralo. Podjetje Strokke še danes proizvaja te popularne stole, hkrati pa zagotavljajo tudi širok spekter dodatkov kot so košarice za novorojenčke in oblazinjena naslonjala.
Igrivo zofo Marshmellow sta oblikovala George Nelson in Irving Harper. Med leti 1956 in 1061 proizvajalo ameriško podjetje Herman Miller, ki je v osemdesetih zofo ‘ponatisnilo’ v sklopu linije klasičnih kosov. Trenutno je na trgu na voljo v dveh dimenzijah in mnogih barvnih različicah. Zofo sestavlja močan kovinski okvir, prek katerega so razporejene sedežne blazine okroglih oblik. Okrogle blazine dajejo zofi nekoliko vesoljski izgled, zofa pa je kljub svoji obliki izredno udobna za sedenje.
Element svetlobe
Tudi oblikovanje svetlobnih teles je področje, ki izziva številne oblikovalce, med drugimi tudi Konstantina Crcica, ko je leta 1999 za italijansko podjetje Flos oblikoval svetilko May Day. Ime je dobila po krikih na pomoč pred potopom Titanika, oblikovana pa je bila z namenom, da postane prenosno delavno orodje. Sestavljena je iz velikega belega plastičnega lijaka, ki služi kot senčnih, zanimivega nosila s kavljem in nosilom za kabel ter petmetrskega električnega kabla. Svetilko lahko uporabljamo na več različnih načinov v popolnoma nepričakovanih situacijah; med avtomehaničnim delom v delavnici, med večernim delom na vrtu ali med reševanjem mačke z drevesa. Vsestranska svetilka je do danes postala nujen dodatek v vsakem dinamičnem domu.
Štirideset let pred tem je francoski industrijski oblikovalec Serge Mouille raziskoval oblikovanje svetil, rezultat njegovega dela pa je serija svetil, ki so zaradi grafične estetike popolnoma aktualna tudi v današnjem času. Stremel je k oblikovanju dinamičnih kosov, ki delujejo elegantno, futuristično in kinetično. Svetilke so striktno črne barve, imajo dolga kovinska ogrodja in manjše zaobljene senčnike. Oblikoval je tako stropne in stenske svetilke kot tudi prosto stoječe verzije.
Sveži modeli
Dejstvo, da so lahko pohištveni kosi že ob nastanku kultni sta z regalom Cloud potrdila Brata Ronan in Erwan Bouroullec. Plastičen regal sta leta 2002 oblikovala na povabilo italijanskega pohištvenega giganta Vitra. Na videz preprost pohištven kos lahko služi lahko kot sistem polic za shranjevanje predmetov, uporabimo pa ga lahko tudi kot pregradni panel za ločevanje prostora. Zaradi njegove zanimive oblike je posamezne enote regala možno zlagati drugega na drugega, na voljo pa je v beli in rdeči barvi ter dveh odtenkih zelene.
Tudi leta 1992 izdelana lakirana kovinska omarica za prvo pomoč Help je bila takojšen uspeh. Za italijansko podjetje Capellini jo je oblikoval švedski oblikovalec Thomas Eriksson, ki je inspiracijo za njeno zanimivo obliko našel v mednarodno prepoznavnem znaku organizacije Rdeči križ. Sicer jo je mogoče kupiti tudi v beli, modri in zeleni barvi vendar najbolj pride do izraza v močni rdeči. Danes je omarica tako del številnih domov kot zbirk največjih oblikovalskih muzejev.
Vse kaže, da je ravno čas najboljši kazalnik kakovosti nekega izdelka. Kosi, ki postanejo kultni nastanejo takrat, kadar avtorji bolj kot težnji po trendovski obliki sledijo uporabnosti predmeta. Estetske vrednote se namreč spreminjajo, uporabnost predmetov pa je lahko enaka skozi večjo širino obdobij.