Biograf er Indiens modsætning til det diskriminerende kastesystem: fra præsidenten til drengen, der renser sko på gaden - alle har det sjovt med at se en god film. Derfor er Bombay, som også kaldes Bollywood, centrum for den største filmindustri i verden.
Bombaj so v 16. stoletju Portugalci poimenovali Bom Bahia (dober zaliv), leta 1995 se je ime uradno spremenilo v Mumbai po hindujski boginji Mumbadevi. Eno največjih in najbolj gosto naseljenih mest na svetu je tudi finančno srce Indije, saj je v njem sklenjenih kar 70 odstotkov indijskih ekonomskih poslov, del industrije pa je tudi Bollywood – filmska in televizijska industrija s super bogatimi zvezdniki; nekateri od njih so se v svet slave zares prebili z ulic, kar bolly – woodske zgodbe dela še bolj romantične.
Med filmom in realnostjo
Med vožnjo ali sprehodom po bombajskih ulicah bomo zlahka naleteli na vsaj eno prizorišče snemanja najnovejšega bollywoodskega filma. Bombajske ulice in znamenitosti so v filmih največkrat čiste in prazne. Seveda v realnosti ni tako, a prekomerna naseljenost in povsod prisotna revščina nista oviri, ki bi nam preprečili ogled mesta. Po nekaterih napovedih bo Bombaj do leta 2015 najbolj naseljeno mesto na svetu, v katerem moramo preživeti nekaj časa, da bi odkrili njegove resnične čare. Bombaj je mesto kontrastov: agresivno moderen, a na nekaterih delih še skoraj srednjeveški, glamurozen in obupno reven, svetovljanski in vendar tipično indijski. Zanimiv kontrast bomo odkrili med sprehodom po Colabi, predelu z ulicami, polnimi prodajalcev tobaka, sadja, kiča, menjalnic in prerokovalcev.
Le nekaj minut hoje od prenatrpanih ulic, pa bomo v mirnem rezidenčnem predelu Colabe našli čudovite britanske zgradbe, a večinoma v žalostnem stanju. Če si želimo miru, ga bomo v Bombaju našli prav v tem predelu. Ena od znamenitosti, ki jo je pod svojo zaščito vzel tudi UNESCO, so jame na otoku Elephanta, katerih bazaltne stene so polne jamskih poslikav izpred 15 stoletij. Čolni, ki nas vsake pol ure peljejo proti Elephanti, začenjajo in končujejo svojo pot pri še enem tipičnem spomeniku Bombaja − “indijskih vratih” (Gateway to India). Soseska, kjer bomo lažje srečali bollywoodske zvezdnike in navdušence nad modo, je Bandra, približno uro vožnje oddaljena od središča mesta. Luksuzni stanovanjski kompleksi, hoteli, restavracije in butiki ob morski obali pa ne morejo zasenčiti pravega obraza Indije: umazanih ulic, rikš in tisočev avtomobilov, ki s svojimi izpuhi še dodatno otežujejo hojo po ulicah. Zaradi nočnega življenja in nakupovalnih središč je Bandra priljubljena posebej ob koncih tedna. Vsaj nekaj ur, če ne kar ves dan, si moramo vzeti za sprehod po plaži Chowpatty. Ulični prodajalci, srkanje pijač na obali in opazovanje sončnega zahoda nas bodo predvsem umirili, eden najlepših krajev za opazovanje osvetljenega mesta pa je Marine Drive (znan tudi pod imenom The Queen Necklace – kraljičina ogrlica), široka avenija v obliki podkve, ki se vije skozi zaliv Back Bay. V jasnem večeru lahko na drugi strani zaliva opazujemo luči Malabar Hilla, eno najbogatejših sosesk v mestu, ki se dviguje nad plažo Chowpatty, pozabimo na hollywoodski blišč in se z lahkoto preselimo v katerega od bollywoodskih filmov.
Svet polbogov
Črna limuzina se ustavi pred elegantno osvetljenim vhodom. Bliskavice fotoaparatov se sprožijo, ko se odprejo vrta limuzine in iz nje stopi trenutno najbolj vroči zvezdniški par, skrivajoč se za velikimi temnimi očali. Hitita mimo fotografov in oboževalcev v varen objem ekskluzivnega kluba, v katerem jima na poti proti njuni mizi, ob melodiji iz didžejevega podija, sledijo pogledi vseh prisotnih. Zdi se, kot da beremo strani katerega od ameriških tablo – idov, vendar zvezdnika nista Brad in Angelina, ampak Saif Ali Khan in Kerena Kapoor, in zgodba se ne odvija v Los Angelesu, ampak v Bombaju. Takšni in podobni prizori so čedalje bolj običajni v tem, nenehno rastočem mestu. Prav tako kot Hollywood, je tudi Bollywood ustvaril nekaj velikih imen, saj so novi kinomultipleksi in večja prisotnost na mednarodnem trgu dali pomemben zagon indijski filmski industriji. Novo bogastvo in globalizacija, ki sta preplavila indijsko kinematografijo, sta vplivala tudi na kulturo. Zvezde imajo status polbogov s stotinami paparacov, ki jih nenehno zasledujejo, zato seveda iščejo priložnosti, da pobegnejo v ekskluzivne restavracije in klube, ki se odpirajo v Bombaju. In v mestu, kjer se število prebivalcev vsako uro poveča za 42, kar pomeni vsako leto skoraj pol milijona več ljudi, so zvezde zares mega zvezde.
Bollywood vs. Hollywood
Leta 2007 je Bollywood proizvedel in posnel več kot 1.000 filmov (Hollywood jih je posnel le 594) in najbolj znani bollywoodski igralci na film zaslužijo več kot milijon ameriških dolarjev, kar so za indijske razmere nedoumljive vsote, še posebej, če vemo, da povprečna bolly – woodska zvezda na leto posname pet ali več filmov. Eden od zvezdnikov, ki je mednarodno oboževan, je Shah Rukh Khan, in kjerkoli se pojavi, ga zasledujejo paparaci, pogosto v Olive Bar & Kitchen, najbolj vroči restavraciji v Bombaju, ki ima italijanskosredozemski pridih z modro-belo notranjostjo. Naslednja tarča? Karishma Kapoor, ki jo pogosto opazijo, ko nakupuje nakit v Shoba Asar in kreatorske mojstrovine v Bombay Electric.
Uteha za uboge
Tipičen bollywoodski scenarij se odvija nekako takole: fant is bombayjskega barakarskega naselja spozna dekle iz bogate četrti. Dekle naj bi se poročilo, a fant ubije ženina. V dvoboju je ubit tudi fant. Ko dekle obišče sorodnike v Sydneyju v Avstraliji, tam spozna fantovega enojajčnega dvojčka. Brata so ob rojstvu ločili. Dvojček je svoje otroštvo preživel v Kalkuti, kjer je odraščal kot princ. Dekle in dvojček se zaljubita, vsi so veseli. Ker so bollywoodski filmi mjuzikli, z ogromno pesmi in plesa, se par med vsako pesmijo pojavi v vsaj treh različnih oblekah in menja okolje: od avstralskih plaž, prek kampusa delhijske universe, egipčanskih piramid, do švicarskih Alp. Več kot je gora, bolje je. Vrhunec je številčna in razkošna poroka, če pa filmski ustvarjalci lahko v film vključijo še pesem zadovoljnih vaščanov ob žetvi, je uspeh zagotovljen. V središču Bombaja, v največjem barakarskem naselju v Aziji, imenovanem Dharavi, po nekaterih izračunih živi kar 60 odstotkov bombajskega prebivalstva in prav njim je pravljični sveta pesmi in plesa pobeg iz vsak dana umazanije in revščine, ki jih obdaja.
Information:
BOMBAY TOURISMUS, www.mcgm.gov.in, www.mumbainet.com, www.mumbai-central.com
Ne spreglejte:
MOŠEJA HAJI ALI DARAGH, www.haji-ali.com
THE FOUR SEASONS HOTEL MUMBAI: hotel z enim najboljših spa centrov v Indiji, 114 Dr. E. Moses Rd. Worli, www.fourseasons.com
Hrana:
OLIVE BAR & KITCHEN: 14 Union Park Khar, www.olivebarandkitchen.com
VIE DECK & LOUNGE: mediteranska restavracija na plaži Juhu, ki ima svoj dress code; 102 Juhu Tara Road, www.vie.co.in
HENRY THAM CHINESE RESTAURANT: deluje v skladu z zen načeli: enostavna notranjost, avtentična moderna kitajska kuhinja in
dobra glasba; Dhanraj Mahal, C S T Road, Apollo Bunder
INDIGO: restavracija z evropsko-azijskim jedilnikom in neverjetno vinsko listo; 4 Mandlik Road, Colaba, www.foodindigo.com
Til sløseri:
SAMSAARA: butik z več kot 65 kreatorskimi imeni na devetih nadstropjih, Unit 3, B Block, Dhanraj Mahal, Chatrapati Shivaji Marg, www.samsaara.net
BOMBAY ELECTRIC: izbor oblačil in dodatkov kreativne direktorice Priye Kishore postavlja bombajske modne smernice; 1 Reay House, BEST Marg, Colaba, www.bombayelectric.in
SHOBHA ASAR JEWELRY: draguljarna z ročno izdelanim nakitom; Sunshine Co-op Housing Society Limited 78-B, Dr. Annie Besant Road, www.shobhaasar.com
Natteliv:
ZENZI: restavracija, ki gosti salsa sobotne večere in igra le svojo house in drum and base glasbo; Waterfield Road, Bandra, www.zenzi-india.com
CHINA HOUSE: od odprtja maja 2007 je zbirališče najbolj znanih igralcev, ki pijejo koktajle v privatnem VIP delu; Hotel Grand Hyatt Mumbai, www.mumbai.grand.hyatt.com
REFLECTIONS: bar v hotelu JW Marriot na plaži Juhu; Juhu Tara Road Juhu Beach, www.marriott.com
Pet bollywoodskih filmov, ki jih moramo videti:
KUCH KUCH HOTA HAI (Karan Johar, 1998)
MOTHER INDIA (Mehboob Khan, 1957)
BOMBAY (Mani Rathnam, 1995)
SHOLAY (Ramesh Sippy, 1975)
DILWALE DULHANIA LE JAYENGE (Aditya Chopra, 1995)