Grænsen mellem digitale kameraer og mobiltelefonkameraer er næsten udvisket. Selvom denne kendsgerning nok er svær at sluge for alle edsvorne (D)SLR-brugere, så lad os minde dem om, at et godt billede er lavet af personen, ikke kameraet, og at et DSLR ikke automatisk gør dig til en bedre fotograf. En knivspids kreativitet, og vi kan være mere end konkurrencedygtige med en mobiltelefon. Dette er nutidens virkelighed. Så følg tipsene til, hvordan du tager et godt billede med din mobiltelefon.
Definicija dobrega fotografa je, da iz vsake situacije iztisne maksimum, kar pomeni, da zna tudi z omejenimi opcijami, ki jih ima mobilnik napram vrhunskim zrcalno-refleksnim fotoaparatom, narediti posnetek, ki jim bi ga zavidali tudi slednji. In dober fotograf obenem ve, da vrhunska oprema sama po sebi še nič ne pomeni.
LÆS MERE: Prynt – ko mobilni telefon postane polaroidni fotoaparat
Če zanemarimo objektiv, je (svetlobno) tipalo najpomembnejši del fotoaparata in glede na skokovito rast megapikslov v fotoaparatih mobilnikov, so ti že zelo blizu ravni klasičnih fotoaparatom. Da bo meja kar najbolj nerazpoznavna, pa vam ponujamo nekaj råd, ki vam bodo omogočili narediti super fotografije tudi z mobilnikom, s čimer bosta fotografiji istega motiva narejeni enkrat z mobilnikom drugič z DSLR-jem, kot enojajčna dvojčka.
Čista leča (objektiva) in polna baterija
Čeprav je to nekaj tako očitnega in samoumevnega, smo (pre)večkrat krivi prav tega. Če imate fotoaparat, je prvi najbolj pameten nakup po samem fotoaparatu, dodatna baterija. Telefona pač ne pozabite napolniti ali pa si kupite tale vitaminček. In medtem, ko imajo fotoaparati zaščite za leče (pokrovček ali pa objektiv zdrsne nazaj in ga pokrijejo lamele) je pri telefonih ta izpostavljena na nemilost in milost vašega žepa, torbice, dlani, ipd. Zato je polna prstnih odtisov, kot nam za nohti, se okoli nje nabira smuds, tu je še prah,…
Zato jo redno sčistite, a ne uporabljajte pregrobega blaga, ker bo pustil praske. Pri fotoaparatih zmagate s krpico iz mikro vlaken ali filtrom.
Svetloba je nad vsem
V grščini beseda fotografija pomeni risanje s svetlobo, zato je logično, da se v fotografiji vse vrti okoli nje. In če boste upoštevali samo en nasvet, upoštevajte tega. Svetloba je namreč tako pomembno orodje kot sam fotoaparat oz. mobilnik. Gre za enakopravna partnerja in brez enega ni drugega. Seveda, najboljši vir svetlobe je naturligt lys, tista od sonca. Če ste v zaprtem prostoru, dvignite žaluzije, odgrnite zavese, naj se jo v sobo zlije kar največ in če se da, objekt/subjekt postavite čim bliže oknu.
Če nimate luksuza naravne svetlobe, uporabite kunstigt, tisto, ki je produkt elektrike. Vendar pozor. Ta se ponavadi ne razliva enakomerno, zato jo postavite direktno pred ali nad subjekt, najlažje pa boste zadevo rešili še z drugim virom svetlobe in tako zapolnili dele, ki jih je prvi izpustil.
Uporabljajte odbojnike svetlobe
Odbojniki so eden tistih pripomočkov, ki nam pomagajo do boljše osvetlitve in lahko naredijo res veliko razliko. Ni treba, da imate tiste ”superfensi” iz trgovine, lahko se znajdete z vsakdanjimi objekti. Eden takih, ki je odličen za dosvetlitev in ubijanje temine, je podlaga za torte (v zlati in srebrni barvi), tu pa so vedno tudi bel pap, stiropor in alu folija, ki vsi odlično odbijajo sončno svetlobo ali svetlobo luči na motiv.
Tipičen primer uporabe. Gotovo imate na računalniku tono fotografij, kjer je del obraza kot temna stran lune, kjer so očesne votline povsem temne. Z odbojniki se tega zlahka rešite in sploh ne rabite biti strokovnjak za svetlobo. Kot bi se igrali zajčka z uro.
Razmislite preden sprožite
Zahvaljujoč digitalni fotografiji, danes, v stilu Schwarzeneggerja, najprej sprožimo in šele potem sprašujemo oz. gledamo če štima. Ali pa to storimo šele doma, ko pa je lahko že prepozno. Zato. Vzemite si čas za izbiro prave kompozicije, najdite pravi položaj in premislite kaj želite od posnetka, kajti fotoaparat tega, za razliko od vseh ostalih stvari, ne bo storil za vas. On je tehnokrat, zanj so vse samo številke. Odprtost zaslonke, čas, ISO,… On ne ve, kaj bi radi izvleki iz prizora. On vzame srednjo pot, ki pa velikokrat ni ”ne šiš ne miš”. Zato si, kot nekoč, ko smo imeli filme, pustite toliko časa, da zadevo preučite, da ”očistite” vaš motiv distrakcij, ipd. Mogoče boste naredili manj posnetkov, a bo vsaj eden tisti pravi, in ne boste končali s petimi povprečnimi. In še ”reality check”. Tako priljubljena strategija digitalne fotografije- ”streljaj in moli” (”spray and pray”), katere meja je le hitrost in velikost SD kartice, ne deluje. Vsaj ne, če želite dobro fotko.
Pravilo tretjin
Zlati rez ali njegova telebanska varianta, pravilo tretjin, je zelo pomembne element, ki ga uporabljamo, da subjekt postavimo iz centra. Ne samo da so fotografije, ki upoštevajo ta načela, bolj privlačne, namišljeni horizontalni in vertikalni razrez nam pomaga, da so linije ravne in da npr. morski horizont nima naklona. Velika večina fotoaparatov in tudi mobilnikov (vsi pametni pa sploh) ima opcijo mreže (za uokvirjanje) in njena štiri presečišča vam služijo kot točke kamor postavimo subjekt. Seveda so pravila kot je ta o zlatem rezu oz. tretjinah priročna, a v fotografiji so reglerne velikokrat tu zato, da se kršijo. A to šele potem, ko veste, zakaj jih kršite. In takrat pravila postanejo smernice.
Premikajte se. Stopite bliže.
Ena najpogostejših napak je, da vse naše fotografije zgledajo enako. Zato je pomembno, da ne stojimo vkopani kot drevo, pač pa se premikamo in iščemo najboljši synes godt om, najboljšo pozicijo. Že samo s pravo perspektivo namreč ustvarimo neverjetno razliko. Če vse slikate stoje, ne bo nobena fotografija izstopala. Zakaj? Ker je to pogled, ki smo ga vajeni, ki ga vidimo vsak dan. Treba je počepniti, se uleči, stopiti na klopco ali stol, se umazati, se iztegniti, tudi teči. Več angažmaja, večji uspeh.
Če osebo fotografirate iz žabje perspektive (od spodaj navzgor) bo izpadla večja, mogočnejša. Igranje s perspektivo je ena boljših začimb fotografije.
Naredite čim več fotografij istega motiva
Ne, ta nasvet se ne tepe s tistim od prej, ko smo vam odsvetovali ”spray and pray”. Postavite si en udfordring. Gør det 10-20 fotografij istega motiva s čim večjim kreativnim razponom. Naj bo vsak posnetek enestående. S tem se boste učili preko prakse in spoznavali paleto opcij, ki se skriva nekje globoko v priročnikih.
Naj vas ne bo strah zaviti v ”Manual” opcijo (ročne nastavitve). In če vam manjka domišljije- igrajte se s svetlobo (nastavite različne čase osvetlitve), blænde (nastavite različno globinsko ostrino; označena kot F) in kotom pod katerim zajemate fotografijo in naj vas ne bo strah povečati vrednosti ISO. A ves ta svet se vam odpre samo, če zapustite ”cono udobja”, ki se ji reče ”auto” oz. avtomatika. Zato, prevzemite nadzor nad kamero. Kot se iz udobja stanja na mestu s fotografijo ne bo zgodilo nič pretresljivega, se ne bo v udobju avtomatike (pri nastavitvah). Ne bodite pasivni fotograf in videli boste, da se mobilna fotografija lahko meri z DSLR-jevo.
Fotografija se na ogled postavi
Delite svoje fotografije. Konec koncev verjetno fotografirate zato, da svetu pokažete svoj pogled nanj, svojo perspektivo. Poleg tega je to lahko zelo nyttig. A je treba biti vseeno pazljiv. Ne delite ravno vsega, ker vas bodo hitro raztrgali, pa ne zato, ker bi bile fotke morda slabe, pač pa, ker so forumi in socialna omrežja polni zafrustriranih posameznikov, ki so tam z edino misijo, da načenjajo samozavest drugih. Bodite pripravljeni na kritike (nekonstruktivne ignorirajte) in jih ne jemljitev kot nekaj slabega, pač pa jih obrnite sebi v prid in poglejte, kaj bi lahko naredili bolje. Vsekakor je koristneje, da so vaše umetniške fotografije v kibernetičnem prostoru, kot pa da vegetirajo na disku in se na njih nabira prah.