Věřím, že výše uvedené tvrzení pro vás bude tak trochu „šok“ a musím přiznat, že neplatí v každém scénáři. Výše uvedené tvrzení se však pokusím dokázat mimořádně jednoduchým a zároveň matematickým způsobem. Takže - elektromobily jsou již o ½ levnější než srovnatelné klasické vozy se spalovacím motorem. Uvidíme!
Většina svetovnih proizvajalcev avtomobilov bo do konca v roce 2020 na trg poslala vsaj eno elektrické vozidlo z namenom množične proizvodnje. Elektrická auta tako postajajo realnost in del vsakdana. Njihov doseg pa velikokrat že presega magično in hkrati psihološko mejo povprečnega uporabnika – 500 kilometrov dosega po WLTP standardu.
Polnimo jih lahko doma in v okviru omrežja veřejné dobíjecí stanice. Vsekakor javno omrežje potrebuje mnogo vylepšení za prihodnost, tudi zato ker je tistih hitrih polnilnic res malo, standardi za polnjenje pa izjemno različni. A to so te “porodne” težave pri vsaki tehnološki noviteti, ki se bodo vsekakor rešile. Pomirja me dejstvo, da električna vozila lahko vsak polni sam, v svoji garaži. To “počasno” polnjenje v praksi velikokrat zadostuje za vmesna polnjenja, ko avto miruje čez noč ali več dni, vi pa se od doma vedno odpeljete s polnim tankom “energije”.
Elektrická auta na nek način prinašajo ogromno prednosti in res malo negativnih lastnosti. In tudi zato so gotova prihodnost. Pri tem pa trdim, da so električni avtomobili kljub začetnemu višjemu strošku nabave, v “specifičnem” scenariju pravzaprav cenejši od klasičnih avtomobilov z motorjem na notranje izgorevanje. In to že danes! V osnovi nam je vsem jasno, da je njihova nabavna vrednost višja v primerjavi s klasičnimi avtomobili za nekje od 25 do 35 odstotkov, a to nadomestijo na mnogih področjih – od nižjih stroškov vzdrževanja, do nižjih stroškov registracije in goriva ter številnih davčnih ugodnosti, kot so nižja boniteta (0,3 odstotka namesto 1,5 odstotka) ter na koncu možnost koriščenja investicijske olajšave v višini 40 procent nabavne vrednosti vozila, ki jo lahko uveljavljajo podjetja in si s tem zmanjšajo dobiček. Hkrati pa so kot rabljena vozila električni avtomobili izjemno zaželeni. Nedavni raziskavi nemškega mobile.de sta pokazali, da sta modela Tesla Model 3 a Tesla Model S najhitreje “prodajljivi” rabljeni vozili. Zato ohranjata svojo prodajno vrednost več kot odlično oziroma dosti bolje v primerjavi s konkurenti.
Elektrická vozidla jsou tento okamžik až do O ½ levnější pouze podmínkou, koupit je jako právnická osoba in ostanete njihov lastnik prvih 5 let. Podjetja so namreč upravičena do različnih davčnih spodbud, ki, v kolikor jih analiziramo celovito, pomenijo konkreten “daň" a subvencijski prihranek. Zato je nakup vozila na električni pogon dandanes za podjetja izjemno priporočljiv oziroma lahko tudi do ½ levnější než nákup klasického vozu. Uvidíme!
Podmínky, za kterých bude nákup elektrického vozidla o ½ levnější než klasického vozidla:
- Kupte si vozidlo právnická osoba.
- Na vozidlo se vztahuje plošná ekologická dotace 6.000 eur. Popravek:(4.500 eur – zmanjšanja subvencija – 12-2020)
- Na vozidlo je požadován investiční příspěvek ve výši 40 procent z pořizovací ceny vozidla.
- U elektrických vozidel je účtována snížená sazba úvěrového hodnocení 0,3 procenta namísto 1,5 procenta za použití vozidla zaměstnance, který vozidlo používá k soukromým účelům.
- Dá se získat bezúročný eko kredit.
- Úspory na náklady na palivo v těch prvních 5 let vlastnictví.
- Nižší náklady na údržbu v prvním 5 let.
- Větší zůstatková hodnota vozidla při prodeji po datu expirace 5 let.
Različne ugodnosti in davčne vzpodbude pri nakupu električnega vozila.
Poglejmo si podrobneje različne ugodnosti in davčne vzpodbude pri lastništvu in nakupu električnega vozila.
1. Osnovna eko subvencija v višini 6.000 evrov za nakup električnega vozila
Neverjetno, ampak resnično je dejstvo, da smo v Sloveniji do 13. marca 2020 lahko pridobili 7.500 eur eko subvencije za nakup električnega vozila. To subvencijo je država zmanjšala za 1 500 eur. A vseeno subvencija ostaja in ni zanemarljiva. Nakupnemu znesku novega vozila torej lahko odštejemo 6 000 eur. Za primerjavo – v Nemčiji ta znesek znaša kar 9.000 evrov.
2. Investicijska olajšava v višini 40 odstotkov
Če vaše podjetje kupuje vozilo v vrednosti 50.000 evrov, lahko sklepamo, da ima dobiček. Drugače o vozilu te vrednosti kot podjetnik niti ne razmišljate. Električna vozila imajo davčno gledano enak status oziroma primerljiv status kot tovorna vozila. To pomeni, da lahko podjetje za njih uveljavlja investicijsko olajšavo. Povedano drugače, to pomeni, da lahko 40 odstotkov nabavne vrednosti vozila odštejete od davčne osnove pro obračun davka od dobička in tako slednjega zmanjšate za občuten znesek. Pri vrednosti vozila za 50.000 evrov znesek “davčnega prihranka” znaša indirektnih 4.500 evrov. Če upoštevamo še eko subvencijo v višini 6 000 eur, znaša skupni znesek državnih spodbud nekje 10 000 eur.
Realni prihranek pri nakupu električnega vozila – investicijska olajšava
Pri vozilu za 50.000 evrov torej “davčni prihranek” znaša nekje 4 500 eur. Ta znesek predstavlja “zmanjšano” plačilo davka od dobička pravnih oseb v letu nakupa vozila, ali razporejeno na daljše obdobje – na primer prva tri leta. Vse seveda pod pogojem, da ima podjetje dobiček.
3. Znižana polna boniteta za službena električna vozila
Prav vsa podjetja, katerih zaposleni vozilo uporabljajo tudi v zasebne namene, obračunavajo boniteto zaposlenim. Slednja je veliko davčno breme, saj pri avtomobilih višjih zneskov izdatno povečuje bruto plačo zaposlenega. Boniteta se namreč obračunava na bruto plačo in slednjo zvišuje. Pri običajnem službenem vozilu, katerega nabavna vrednost znaša 50.000 evrov, to pomeni povišanje bruto plače za 1,5 odstotka nabavne vrednosti mesečno, kar ob nabavi avtomobila znaša kar 750 eur pribitka bruto plači in s tem povečanje vseh prispevnih stopenj. To pomeni približno plačilo davka v višini 350 eur na mesečni ravni (gre za pavšalno oceno). Seveda se znesek čez leta “amortizira”, vendar vseeno predstavlja izdatno večji zalogaj kot pri električnih vozilih. Pri električnih vozilih je namreč odstotek obračuna bonitete le 0,3-odstoten in tako avtomobil zaposlenemu “poveča” bruto plačo le za 150 eur. Kar pomeni zanemarljivo povečanje, ki se ne odraža v pretirano povišani davčni obveznosti. Davčna obveznost se v tem primeru poveča za nekje 75 evrov (vsi zneski so okvirni in služijo zgolj kot primer).
4. Za nakup električnega vozila so na voljo subvencionirani “eko” krediti – tudi takšni popolnoma brezobrestni
Veliko proizvajalcev ponuja tudi brezobrestno financiranje. To v avtomobilski industriji ni nikakršna novost. A vseeno so tu električni avtomobili v rahli prednosti in imajo več možnosti bolj ugodnega “eko” financiranja. Seveda bo potrebnega nekaj birokratskega znanja in tudi sreče, da ujamete kakšen razpis, a verjamem, da boste za svoje eko električno vozilo našli brezobrestni kredit, saj je trenutno na razpolago ogromno razvojnih kreditov s subvencionirano obrestno mero.
Realni prihranek pri nakupu električnega vozila – financiranje
Znesek financiranja avtomobil 50.000 evrov za obdobje 5 let ni majhen in znaša med 6.000 in 8.000 evrov pri 20-odstotnem pologu ob začetku financiranja. Seveda odvisno od obrestne mere in drugih faktorjev. V kolikor podjetje ujame možnost brezobrestnega financiranja iz različnih “eko” skladov, prihranek ni zanemarljiv, temveč je občuten. Pri končnem izračunu smo upoštevali le manjšo razliko pri tej točki.
5. Velikokrat se ponuja brezplačna možnost polnjenja na javnem omrežju in “cenejše gorivo”
Tesla novim kupcem omogoča 400 kWh ur brezplačnega polnjenja, kar zadostuje za prvih 1.500 km. Potem polnjenje računa nekje 0,26 evra za 1 kWh. Kar pomeni, da za poln tank Tesle 3 odštejete nekje od 15 do 25 evrov (odvisno od velikosti baterije in modela). Vendar še vedno obstaja kar nekaj polnilnic, kjer lahko vozilo polnite brezplačno. Teh je vedno manj, a se še vedno najdejo. Vozniki električnih vozil – zelo splošno primerjalno – porabijo nekje 30 odstotkov zneska, ki bi ga porabili za klasično vozilo (ob trenutni ceni goriva). Če vas gorivo za 25.000 kilometrov letno stane nekje 1 500 eur, boste za “elektriko” porabili približno ⅓ tega zneska. Torej nekaj čez 500 evrov letno.
6. Cenejše servisiranje
Verjamem, da bo servisiranje električnega avtomobila v prvih 5 letih krepko cenejše od servisiranja klasičnega avtomobila. Proizvajalci se namreč zavedajo, da mora to postati eden od nakupnih argumentov, zato verjamem, da bodo garancije za baterijske sklope in nekatere dražje komponente celo boljše ob obstoječih pri klasičnih avtomobilih. To dokazuje Tesla, ki za svoje baterije nudi 8-letno garancijo oziroma do 192.000 prevoženih kilometrov. Pri tem kapaciteta baterije ne sme pasti pod 70 procent. Sklepam, da je prvih 5 let servisiranje električnih vozil povsem neproblematičnih. Težave se bodo začele po 8 letih, ko bo na vrsti generalni servis ali menjava baterije oziroma elementov baterije, ki odpovedujejo.
Realni prihranek pri nakupu električnega vozila – servisiranje
Prihranek pri servisiranju je trenutno enigma. Vendar v prvih 5 letih pri eletričnih vozilih ne bi smel predstavljati večjega stroška kot pri klasičnih avtomobilih. Stroška servisiranja nisem vključeval v naš končni primerjalni izračun. A vseeno verjamem, da so stroški servisiranja nižji pri električnih avtomobilih. Če klasična vozila v prvih 5 let zahtevajo nekje 250 eur vzdrževanja letno, bo ta znesek pri električnih vozilih polovičen!
Stůl: Okvirna primerjava lastništva električnega vozila in klasičnega vozila za pravne osebe*
Tesla 3 | Klasični avtomobil | |
Náklady | 52.000 evrov | 45 000 eur |
Eko subvencija | – 6.000 eur | 0 eur |
Investiční příspěvek 40 % | – 5.612 eur | 0 eur |
Strošek financiranja (5 let) | 5.000 eur | 7.000 eur |
Strošek goriva (5 let) | 2.500 eur | 9.000 eur |
Strošek bonitete (5 let) | 4.680 eur | 20.250 eur |
Strošek prvih 5 let (seštevek) | 52.568 evrov | 81.250 evrov |
Vrednost vozila po 5 letih | 25.000 eur | 18.000 eur |
Skutečná cena po 5 letech | 27.568 evrov | 63.250 evrov |
* Vrednosti so okvirne in uporabljene zgolj za potrebe dokazovanja smotrnosti nakupa električnega vozila.
Kljub temu, da je v zgornjem izračunu Tesla 3 v samem začetku za 7 000 eur dražší než srovnatelné klasické vozidlo, ale vlastnické a daňové výhody jsou takové, že po dobu 5 let společnost platí za tento typ vozidla 1/2 částky. Jinými slovy, úspory mohou být ještě větší. Měsíční náklady na elektromobil jsou tak nízké 459 eur, zatímco klasická společnost vozidla odečítá každý měsíc 1 054 eur.
Izračun je zgolj informativne narave, a jasno pokaže, da se premalo zavedamo davčnih vzpodbud, ki jih prinaša nakup električnega vozila. Tega lahko kot podjetje leta 2020 kupimo po zares ugodnih pogojih.
Vas zanima nakup elektrické vozidlo?! Potem se pridružite skupini LEAS – Majitelé elektromobilů ve Slovinsku in člane povprašajte po nasvetih!
Izračuni v tem zapisu so informativne narave in služijo zgolj za okvirno predstavo.