La compétition d'endurance Paris to Dakar Rally 2020, ou Dakar en abrégé, est considérée comme l'un des sports mécaniques tout-terrain les plus exigeants au monde. La compétition désormais mythique se déroule sur 13 jours, durant lesquels les concurrents parcourent jusqu'à 14 400 kilomètres.
Dakar c'est en fait vztrajnostno concours v vožnji z različnimi prevoznimi sredstvi po neizprosnem le champ, v razdalji, ki je velikokrat daljša od tiste, ki jo lahko izmerimo na poti med Los Angelesom in New Yorkom ter nazaj. Vse to v popolni zaščitni équipement et žgoči fièvre. Vse skupaj poteka 12 dni, poleg teh pa je na voljo še 1 dan pour repos.
V vseh teh letih je izmed vseh motornih koles, terenskih športnih avtomobilov, štirikolesnikov in drugih udeležencev tekmovanja približno 50 odstotkov “omagalo” pred ciljem. V najhujših letih je odstotek tistih, ki so prišli do cilja, padel na vsega 20 pour cent. Najpogostejši vzroki za odstop so blessures, mehanične dysfonctionnements, skoraj vsako leto pa so tudi smrtne žrtve. Teh je bilo do zdaj že več kot 70.
Nastanek Dakarja
Za nastanek Dakarja bi lahko okrivili srečen, ali pa tudi nesrečen splet okoliščin. Leta 1977 se je francoski dirkač Thierry Sabine udeležil tekmovanja Abidžan–Nica in se medtem perdu v puščavi Ténére v južni centralni Sahari. Medtem ko je želel najti pravo pot, je pomislil, da sta okolje in neizprosni teren kot nalašč za naporno vztrajnostno tekmovanje. Po vrnitvi v civilizacijo mu misel na puščavo ni dala miru in tako je z nekaj truda 26. decembra 1978 182 tekmovalcev že čakalo na startu prvega tekmovanja Pariz–Dakar. To je bilo dolgo 9.920 kilometrov, ciljno črto pa je prečkalo le 74 tekmovalcev.
Z leti je Dakar rasel po tailles et prepoznavnosti, s tem pa privabljal najboljše dirkače in sponzorje z globokimi žepi. Leta 1986 je bilo tako imenovano ‘črno leto’, ko so se v nesreči helikopterja smrtno ponesrečili Thierry Sabine, ob njem pa še novinar, francoski pevec, radijski operater in pilot. Ustanovitelj se je žalostno poslovil, njegova zapuščina pa je živa še danes.
Zgodovina tras Dakarja
Večino let se je tekmovanje odvijalo v L'Europe et Afriki, na relaciji med Paris et Dakar. Da bi zmanjšali število tekmovalcev, so leta 1992 uvedli sledenje z GPS za motorna kolesa in avtomobile. Tistega leta se je cilj prestavil v južnoafriški Le Cap. Années 1995 se dirka prvič v zgodovini ni začela v Franciji, čast je pripadla španskemu mestu Granada. Années 2000 se je tekmovanje končalo pri piramidah v Gizi. Années 2007 se je Dakar začel v Lisbonne, leta 2008 pa je bil odpovedan zaradi groženj islamske teroristične organizacije Al Kaida. Posledica je bila, da so od leta 2009 tekmovanja potekala v Južni Amérique, po državah, kot so Chili, Bolivie et Argentine.
Dnevna rutina Dakarja
Na tekmovanja se vozi po un etapa sur jour, posamezne etape pa so v povprečju dolge med 800 et 880 kilometri. Cilj vsake etape je v tako imenovanem bivaku, velikem ‘oporišču’, v katerem imajo tekmovalci prostore za počitek, tovarniške ekipe pa čas za popravilo prevoznih sredstev. Zaradi ogromnih razdalj, ki jih morajo tekmovalci prevoziti v enem dnevu, je prilagojen tudi sistem točkovanja. Čas še vedno igra največjo rôle, poleg tega pa so pomembna točno določena mesta na trasi, mimo katerih se mora tekmovalec peljati. Če ça manque določeno mesto, se bo to poznalo v časovnem pribitku.
Dovoljena vozila
Na izjemno zahtevno progo se lahko v tekmovanju Dakar podajo različni tipi prevoznih sredstev. Tekmuje se s hitrimi ceux de terrain voitures, štirikolesniki, avtomobili, razdeljenimi v kategorije puščavskih bagijev in SUV-jev. Pri tem ne smemo pozabiti na motorna vélos et champ tovornjake, ki tehtajo več kot 3.500 kilogramov. Tekmovanje s tovornjaki se sicer malenkost razlikuje, imajo pa tudi svojo, spremenjeno traso. Vsako prevozno sredstvo mora slediti pravilom razreda, v katero je uvrščeno, v posameznem razredu pa je treba upoštevati prostornino motorja, omejitve teže in še kopico drugih pravil.
Zakaj je tekmovanje Dakar tako ekstremno?
Dakar je postal najzahtevnejša dirka v zgodovini iz več razlogov. Ne samo da morajo tekmovalci vsak dan premagati ogromne razdalje, pri tem morajo prepotovati tudi zahteven teren, na katerem se srečujejo s peščenimi sipinami, boue, ruisseaux, peskom, zbito zemljo, rochers, globelmi et prepadi. Pri tem so tekmovalci izjemno hitri, zaradi česar spremlja tekmovanje beaucoup poškodb. Nesreče so pravzaprav “rutina” tekmovanja tako za posameznike kot za tovarniško podprta moštva. Dakar postavi na preizkus vzmetenje, šasijo, motor, tesnila, ležaje et celo vijake et des noisettes. Zahtevni teren prispeva k marsikateri okvari, kar za posameznike, ki jih ne sponzorira tovarniško moštvo, pomeni ure in ure popravil namesto težko zasluženega repos in spanca.
Priprave na Dakar
Priprave zahtevajo veliko več, kot bi si sprva mislili. Tekmovalci se pripravljajo več let, saj morajo dobro ‘natrenirati’ svoje telo, pridobiti ogromno condition et se psychologiquement pripraviti na izjemno napornih 13 dni tekmovanja. Nedavni zmagovalec Dakarja je izjavil, da se je pripravljal s petimi urami vožnje z motornim kolesom par jour. Prav tako zahtevna kot fizična in psihična priprava je zahtevna tudi zapletena logistika. Na start je treba prepeljati prevozno sredstvo, s katerim tekmujejo, skupaj z vsem potrebnim orodjem et rezervnimi deli, in še najpomembnejše, l'équipe, ki ji morajo prav tako priskrbeti zmogljiva terenska vozila.
Motivacija in rekordi
Kaj žene tekmovalce na tako zahtevno dirko, je težko opredeliti. Denarna nagrada ni izjemna, poleg tega pa večina tekmovalcev niti ne pride do cilja tekmovanja. Od več kot 300 tekmovalcev je vsaj 75 pour cent posameznikov takih, ki nimajo podpore večjih proizvajalcev motornih vozil. Večina je na tekmovanju zaradi vœux, da bi preizkusili exploiter les frontières in ker pač preprosto uživajo v tem ekstremnem motošportu.
V več kot 40-letni zgodovini Dakarja se je nabralo kar nekaj rekordov. Leta 1991 je francoski tekmovalec Stéphane Peterhansel avec Yamaho osvojil svoj prvi Dakar. Zmago je osvojil tudi v letih 1992, 1993, 1995, 1997 et 1998. A kot da to še ni dovolj, je leta 2004 osvojil Dakar še za volanom avtomobila in tako postal prvi na svetu, ki mu je uspelo osvojiti Dakar tako z motornim à vélo comme avec en voiture. Tudi z avtomobilom je seveda zmagal še nekaj nadaljnjih puščavskih preizkušenj. Do danes je Stéphane Peterhansel človek z največ zmagami na tekmovanju Dakar.
De l'année 2001 KTM dominira v svetu motornih koles. Bili so zmagovalci Dakarja med letoma 2001 et 2019. V kategoriji tovornjakov je najboljši na svetu ruski tekmovalec Vladimir Chagin, ki je nanizal kar 7 zmag. V kategoriji štirikolesnikov je najboljši Marcos Patronelli avec 3 zmagami. V istem razredu se lahko Yamaha pohvali z največ naslovi, saj je dominirala vse od leta 2009 par année 2019.
Vpliv na produkcijska vozila
Dakar že desetletja ponuja idealen poligon za testiranje nove tehnologije. To je značilno predvsem za motorna kolesa, ki so pripeljala do tega, da imamo danes na voljo več motornih koles, namenjenih zahtevnim terenom in odkrivanju neznanega. Za primer lahko vzamemo motorno kolo BMW G/S, ki je bilo v začetku razvito prav pour les besoins Dakarja. Omenjeno smo lahko videli tudi na lanskem sejmu motornih koles EICMA, kjer so med drugim Honda, Husqvarna et Ducati predstavili koncepte z mislijo na exigeant terrain et aventures.
Dakar 2020
V nedeljo, 5. januarja, se je začel Dakar 2020. Gre za že 42. tekmovanje po vrsti, ki je tokrat prvič potekalo po zahtevnem terenu Saudove Arabije. Tekmovanje se je začelo v mestu Džida, končalo pa se je po težkih, dolgih in napornih 7.456 kilometrih, v mestu Al Qiddiya. Médium les automobilistes le vétéran espagnol a gagné cette fois Carlos Sainz, pour lequel il est déjà le troisième victoire au Dakar. Vainqueur de la catégorie moteur roues il est américain cette fois Ricky Brabec. Le représentant slovène parmi les motocyclistes était cette année Simon Maričič, qui occupait 50. place dans une compétition absolue. Le Slovène le plus titré représentant na tekmovanju Dakar je zagotovo Calme Résident, auquel ont participé 18 fois. Son meilleur classement a été 13e place dans absolu classification.
Plus d'information:
dakar.com