Magnifico, uno degli ultimi trovatori dei tempi moderni, l'ultimo romantico, eterno idealista, bluffatore senza speranza e voyeur depravato, ritorna dopo sette anni con il nuovo album Tivoli. Inno al parco di Lubiana è un manifesto confessionale dedicato sia al Parco Tivoli che alle storie quotidiane che in esso si svolgono. Ma questa non è l'unica storia che Magnifico intreccia. Sostenitore della campagna creativa Đelkod, che si svolge con lo slogan "Uomo, proteggi la tua città, ne hai solo una!", questa volta ha dedicato il suo tempo, tra le altre cose, alla prevenzione degli atti vandalici.
Kako to, da ste se odločili pristopiti k družbenokoristniakciji Človek Mestne občine Ljubljana? Ali ste bili tudi sami še kot “mulc” del “vandalistične” scene?
Družbenokoristna akcija v organizaciji inštitucije z razvejano infrastrukturo, kot je Mestna občina Ljubljana, je garant, da bo akcija slišana in videna. Poleg tega resnično verjamem, da je v mladih potrebno spodbujati kreativnost – želim, da mladi vidijo, da je okolje samo po sebi kreativno in primerno za njih ter da lahko svoj prosti čas izkoristijo še kako drugače kot pa z razbijanjem skupne lastnine. Sam nikoli nisem bil pripadnik vandalistične scene, res pa je, da izhajam iz blokovskega naselja, kjer nam je velikokrat postalo dolgčas. V želji po dokazovanju in predrznosti smo razbijali vtičnice po blokih. Pa še to samo zato, ker so bile v višini glave, razbile pa so se na prav spektakularen način – kot da bi odprl šampanjec. Jaz sem namreč odraščal na klopcah, kjer smo mladi sedeli kot vrabci, se družili ob glasbi in se kot zaljubljenci dogovarjali: “Dobimo se na klopcah!”. In res mi je žal, da so v nekem trenutku generacije za nami pričele te klopce uničevati. Da se kult druženja na klopcah nikoli ni povrnil. Park je pravzaprav zelo prijetno mesto za druženje, zato ga je potrebno čuvati.
V zadnjih letih je vandalizem med mladimi v porastu. Kaj je po vašem mnenju glavni razlog za to?
Psihologi pravijo, da so mladi ljudje zafrustrirani. Najverjetneje so razočarani, ko pogledajo svoje starše in vidijo, da ne živijo kot v filmu. Da ni bogastva, avtov, hiš in da ni vse “super”. Denar in bogastvo sta pač razdeljena med veliko manjšino, velika večina pa je v stiski. Ne vidijo pravega smisla v šolanju ali službi, saj vidijo, kaj to prinaša – en kup dela, nobene svobode, denarja pa bolj malo. Vidijo starše v dolgovih in človek dobi željo, da tega ne bi počel tako kot oni. Tako je potem v kombinaciji z mladostniškimi hormoni, jezo, dokazovanjem in željo po nespoštovanju avtoritete krog sklenjen.
Kje je več vandalizma – med mladimi nasplošno ali med pripadniki določenih skupin, klik, kot so na primer nogometni huligani? Kako bi vi mlade spodbudili?
Mislim, da je vandalizem tam, kjer je stiska, revščina. Upam, da bomo s to akcijo dovolj opozarjali in ozaveščali, a za korenito spremembo bi se moral spremeniti družbeni red. To pa najbrž ne bo kaj kmalu. Govorim namreč o radikalni spremembi in ne o “šminkerski”. To, da ima neka manjšina zelo veliko in večina zelo malo, ni v redu.
PER SAPERNE DI PIÙ: Magnifico se vrača z novo ploščo Tivoli
Kaj pravite na grafite – so del vandalizma ali ne?
Za grafite ne bi rekel, da so del vandalizma, kvečjemu neokusa. Napišeš lahko na primer neko idiotsko stvar, popolnoma nezanimivo in neduhovito – takemu bi rekel, da je del duhovnega vandalizma, rekel mu bi: “Ne posiljuj me s svojim netalentom.”. Lahko pa je stvar zelo duhovita ali pa kreativna in prinaša užitek. Tudi na prepovedanih površinah. Seveda lastniki površin niso enakega mnenja. A če ima grafit tisto “nekaj”, če pusti dobro misel, potem takemu ne bi rekel vandal, temveč bi mu naročil, naj slabo fasado spremeni v nekaj zanimivega, dobrega.
Po mednarodnem uspehu s projektom Montevideo, bog te video se vračate z novim singlom in ploščo Tivoli. Kakšne skladbe lahko pričakujemo tokrat?
Pri albumu Tivoli želimo izhajati iz evropske tradicije zabavne glasbe. Evropska zabavna glasba namreč ni nastala iz bluesa, rock’n’rolla, RnB-ja, soula, vseh teh anglosaških žanrov, ki trenutno prevladujejo povsod po svetu. Bogato evropsko izročilo zabavne glasbe so pravzaprav “šlagerji”, italijanske “kancone” in francoski šansoni. In to je manira ter inspiracija, s katero je plošča narejena – “šlagerski”, ji pravim jaz. To je popevka z jasnimi kiticami in refrenom.
Ali je na obzorju kakšen nov koncert ali kmalu celo turneja z novo ploščo Tivoli?
Maja se odpravljamo v Španijo na festival WOMAD (World of Music, Arts and Dance). To je pomemben festival pod pokroviteljstvom Petra Gabriela, posvečen svetovni glasbi, kjer so odprta vrata za avtorje, kot sem jaz, se pravi za nekoga, ki ne nastopa na MTV-jevih lestvicah, je pa prisoten v širšem evropskem ali svetovnem prostoru. Hkrati pa je to tudi priznanje za moje delo. Čez poletje pa sledijo koncerti v Makedoniji, Bolgariji, Sloveniji, Srbiji, Italiji in Avstriji.