Se vam zdi, da so turbulence postale precej bolj strašne, kot nekoč? Ne, občutek vas ne vara.
Zračne turbulence lahko povzročijo nekaj nervoze in strahu, ko se precej običajen let spremeni v poskakovanje gor in dol. Strokovnjaki opažajo porast turbulenc v zadnjih letih. Nedavna študija je pokazala, da so turbulence vse hujše in slabše. Študija iz leta 2023, ki jo je izvedla Ameriška geofizikalna zveza, je analizirala globalne trende turbulenc v čistem zraku (CAT – clear air turbulence) in ugotovila povečanja na določenih višinah. Študija je tudi napovedala, da se bo CAT okrepil kot odgovor na prihodnje podnebne spremembe – še en razlog več, da med letenjem ostanete pripeti.
Kot kaže, je v prihodnje mogoče pričakovati še več turbulenc. Študija britanskih znanstvenikov iz univerze v Readingu je pokazala, da se je v letih od 1979 do 2020 število CAT v zraku nad severnim Atlantikom povišalo. Najbolj pa se je povišalo število večjih in hudih CAT – kar za 55 odstotkov. Tovrsten trend so zaznali tudi na območju celinskega dela ZDA, nekaj manj tudi nad Evropo in Bližnjim vzhodom.
In zakaj so turbulence vse hujše?
Študija, ki je analizirala posnetke CAT, zbrane med letoma 1979 in 2020, je ugotovila njihovo izrazito povečanje. Po poročilu sodeč pa gre poslabšanje pripisati podnebnim spremembam. Nenehno naraščajoča količina toplega zraka zaradi emisij ogljikovega dioksida pospeši intenziteto in prevalenco CAT.
Topel zrak se namreč dvigne v curek in ustvari nevidne strižne vetrove, ki povzročajo turbulenco v čistem zraku. Podnebne spremembe spreminjajo vzorce curkov in neviht, do leta pa naj bi po članku, objavljenem v Reader’s Digest do 2025 zimske hude turbulence postale že tako pogoste, da ne bodo več hude, temveč zmerne.
Kako nevarne so turbulence?
Seveda je vse prej kot zabavno, ko začne letalo premetavati sem in tja. A kljub precej grozljivim prizorom, strokovnjaki mirijo, da tudi močne turbulence ne morejo strmoglaviti komercialnih letal. Ta so namreč na testiranjih podvržena številnim stresnim testom, s čimer zagotovijo primerno varnost za njihovo obratovanje. Pri tem seveda ne gre izključiti poškodb potnikov, do katerih lahko pride med turbulenco – najpogosteje poškodb vratu in glave. Prav zato se priporoča, da je vaš varnostni pas pripet ves čas poleta.