V letu, ko se nam le malo stvari zdi normalnih, stabilnih ali pomirjujočih, se lahko zanesemo na eno stvar – Coca-Cola praznuje in deli čarovnijo božiča. Pravzaprav je za Coca-Colo to posebna praznična sezona, saj označuje 100. obletnico božičnega oglaševanja. Božični oglasi Coca-Cole že več kot stoletje v prazničnem času očarajo generacije: vse od upodobitev Božička, ki ga je naslikal Haddon Sundblom, do polarnih medvedov Coca-Cole in božičnih tovornjakov z geslom »Prazniki prihajajo«.
Kot vedno pri Coca-Coli se tudi oglaševalske kampanje spreminjajo s časom, ki odraža kulturne trende in zgodovinske dogodke. Nova božična kampanja, ki je ta mesec stekla po vsem svetu, ni nič drugačna. Izpostavlja pomembnost, da smo »prisotni« s svojimi najdražjimi, tudi če osebno ne moremo biti skupaj. Kampanja z naslovom »Pismo« odraža duh časa ter nas opozarja, da je najboljše darilo, ki ga lahko podarimo za božič, preprosto … vsak sam.
O Božičku in Coca-Coli
Božiček, ki ga vsi poznamo in imamo radi – tisti veliki, veseli mož v rdeči obleki z belo brado – ni bil vedno videti tako. Pravzaprav je marsikdo presenečen, ko izve, da je bil Božiček pred letom 1931 upodobljen zelo različno: od visokega suhljatega moškega do srhljivega vilina. Oblečen je bil v škofovsko haljo in živalsko kožo nordijskega lovca. Ko je ustvarjalec risank Thomas Nast v času ameriške državljanske vojne leta 1862 risal Božička za revijo Harper’s Weekly, je bil Božiček majhen vilinski lik, ki je podpiral »Unijo«. Nast je še 30 let nadaljeval z risanjem Božička, barvo plašča pa je spremenil iz rjave v rdečo, kot jo poznamo danes.
Božiček je od 1920-ih let prikazan v oglasih za Coca-Colo
Družba The Coca-Cola Company je svoje božično oglaševanje začela v dvajsetih letih prejšnjega stoletja. Uporabljala je oglase, povezane z nakupovanjem, ki so bili objavljeni v revijah, kot je The Saturday Evening Post. V prvih oglasih z Božičkom je bil ta upodobljen s strogim izrazom na obrazu v duhu upodobitev Thomasa Nasta. Leta 1930 je umetnik Fred Mizen naslikal Božička v veleblagovnici sredi množice, kako pije steklenico Coca-Cole. V oglasu je bila predstavljena največja fontana z gazirano pijačo na svetu, ki se je nahajala v veleblagovnici Famous Barr Co. v mestu St. Louis. Mizenova slika je bila tisto božično sezono uporabljena v tiskanih oglasih, ki so se decembra 1930 pojavili v reviji The Saturday Evening Post.
Coca-Cola je pomagala oblikovati podobo Božička
Leta 1931 je družba začela objavljati oglase Coca-Cole v priljubljenih revijah. Archie Lee, izvršni direktor oglaševalske agencije D’Arcy Advertising Agency, ki je sodelovala z družbo The Coca-Cola Company, je želel, da bi kampanja pokazala celostnega Božička, ki bi bil hkrati realen in simboličen. Coca-Cola je tako ilustratorju Haddonu Sundblomu, rojenemu v Michiganu, naročila pripravo oglasnih slik, ki prikazujejo samega Božička in ne človeka, oblečenega v Božička.
Navdih je Sundblom našel v pesmi Clementa Clarka Mooreja iz leta 1822 z naslovom »Obisk Sv. Nikolaja«, poznano tudi kot »Twas the Night Before Christmas«. Avtorjev opis svetega Nikojala je pripeljal do podobe toplega, prijaznega, prijetno obilnega in človeškega Božička. Pogosto se govori, da Božiček nosi rdeč plašč, ker je rdeča značilna barva znamke Coca-Cola. Vendar pa se je Božiček pojavil v rdečem plašču še preden ga je Sundblom naslikal. Sundblomov Božiček je leta 1931 debitiral v oglasih za Coca-Colo v reviji The Saturday Evening Post, kjer se je redno pojavljal. Poleg tega je bil objavljen tudi v revijah in časopisih Ladies Home Journal, National Geographic, The New Yorker in Hers.
Od leta 1931 do 1964 je oglaševanje Coca-Cole prikazovalo Božička, kako je prinašal igrače in se z njimi igral, se ustavil, da je prebral pismo in užival v Coca-Coli, se podružil z otroki, ki so ga budni sredi noči želeli pozdraviti, in si postregel iz hladilnikov v številnih domovih. Izvirne oljne slike, ki jih je ustvaril Sundblom, so bile prilagojene oglaševanju Coca-Cole v revijah in izložbah trgovin, panojih, plakatih, koledarjih in plišastih lutkah. Številni od teh izdelkov so danes priljubljeni zbirateljski predmeti.
Sundblom je leta 1964 ustvaril svojo končno različico Božička, v oglaševanju Coca-Cole pa je še nekaj desetletij zatem nastopala podoba Božička, ki je temeljila na avtorjevih prvotnih delih. Te slike so med najbolj cenjenimi umetniškimi deli v arhivu podjetja. Razstavljene so bile po vsem svetu, v znamenitih krajih in muzejih.
»Novi Božiček« je temeljil na prodajalcu
Na začetku je Sundblom naslikal podobo Božička z uporabo živega modela – svojega prijatelja in upokojenega prodajalca Louja Prentissa. Ko je Prentiss umrl, je Sundblom za model uporabil kar sebe in slikal medtem ko se je gledal v ogledalo. Končno se je pri ustvarjanju podobe svetega Nikolaja začel opirati na fotografije. Otroci, ki se pojavijo z Božičkom na Sundblomovih slikah, so povezani z avtorjevima sosedama – dvema deklicama. Eno izmed njijuje torej na svojih slikah spremenil v dečka. Pes na Sundblomovi sliki Božička iz leta 1964 je bil resnični siv pudelj iz cvetličarne v avtorjevi soseski. A Sundblom je želel, da bi pes izstopal na prazničnem prizorišču, zato je žival naslikal s črnim kožuhom.
Božiček je leta 1942 dobil novega prijatelja
Leta 1942 je Coca-Cola predstavila še en lik, po imenu »Sprite Boy«. Gre za dečka, ki se je z Božičkom pojavil v oglaševanju Coca-Cole v štiridesetih in petdesetih letih prejšnjega stoletja. Sprite Boy, ki ga je prav tako ustvaril Sundblom, je svoje ime dobil zaradi dejstva, da je bil t.i. vilinec (angl. sprite ali elf). Šele v šestdesetih letih pa je Coca-Cola predstavila priljubljeno pijačo Sprite.
V 90-ih predstavljeni polarni medvedi in božični tovornjaki
Leta 1993 se je rodila nova božična ikona, ko so na televiziji prvič nastopili polarni medvedi Coca-Cole. Pravzaprav polarni medvedi niso bili povsem novi, saj jih je Coca-Cola prvič uporabila v Franciji že leta 1922. Pisatelj in režiser Ken Stewart jih je animiral za televizijo, leta 2013 pa je svoj pridih dodal legendarni filmski režiser Ridley Scott. Režiral je kratki film »Snežni medved« (angl. Snow Bear), ki je ujel občutek, da smo v božičnem času prisotni za naše družine.
Leta 1995 so v ZDA uvedli božične tovornjake Coca-Cole. Z utripajočimi lučmi, očarljivo zimsko pokrajino in nepozabno glasbo »Holidays are Coming« (»Prazniki prihajajo«) so tovornjaki v mnogih državah sveta hitro postali prepoznaven simbol božiča. Prav tako so se oprli na dediščino božične preteklosti Coca-Cole, saj je Sundblomov Božiček okrasil bočne strani tovornjakov. Na nekaterih trgih raziskave kažejo, da mnogi potrošniki prvi pogled na tovornjake Coca-Cola povezujejo z resničnim začetkom praznične sezone.
Božiček je postal animiran lik leta 2001
Sundblomovo umetniško delo Božička iz leta 1963 je postalo osnova za animirani televizijski oglas s Coca-Colinim Božičkom leta 2001. Oglas je ustvaril z oskarjem nagrajeni animator Alexandre Petrov.