Sedemdeseta so bila čuden čas. Ljudje so nosili hlače, v katerih niso mogli hoditi, kadili so na letalih in varnost pri avtomobilih je bila zgolj bežna misel, nekje med izbiro barve pepelnika in vrsto usnja. A prav v tem kaosu je Bob Lutz pri BMW-ju rekel: "Dovolj je," in ustanovil tovarniško dirkalno ekipo. Rezultat? Stroj, ki ga gledate. To ni le star BMW. To je Genesis. To je "Pacient nič". Prvi avtomobil z oznako M, ki je kdajkoli zapeljal na asfalt. In zdaj je lahko vaš. BMW 3.0 CSL Werks
Če ste mislili, da so današnji BMW-ji z velikimi “ledvičkami” kontroverzni, se vrnimo v leto 1972. BMW je bil takrat znamka za resne gospode s klobuki, dokler se niso odločili, da bodo svetu pokazali sredinec in ustvarili nekaj brutalnega. Chassis E9/R1 – zapomnite si to kodo, ker je pomembnejša od vašega davčnega poročila – je bil prvi otrok novonastalega oddelka BMW Motorsport. 1972 BMW 3.0 CSL Werks
Zgrajen pozimi leta 1972/73, je 1972 BMW 3.0 CSL Werks služil kot laboratorij na kolesih. Bil je testni poligon za tisto, kar danes poznamo kot legendarni “Batmobile” aerodinamični paket. Ja, tista ogromna krila in spojlerji, ki so videti, kot da so jih ukradli z letala Cessna, niso bili tam za okras. Bili so tam, da ta stvar pri 250 km/h ne bi poletela v bavarsko nebo.

Srce pošasti: Številke, ki še danes prestrašijo
Pod pokrovom se ne skriva hibridni sistem ali baterija, ki tehta toliko kot manjša cerkev. Ne. Tam je čista, mehanska poezija. Čeprav se je začel kot 3.0 CSL, je ta specifičen model opremljen z masivnim 3,5-litrskim vrstnim šestvaljnikom.
Govorimo o moči, ki presega 298 kW (400 hp). Da, prav ste prebrali. Štiristo konjev v avtomobilu iz leta 1972, ki verjetno tehta manj kot vaša jutranja kava. To pomeni, da je razmerje med močjo in težo na nivoju, ki bi ga sodobni varnostni inšpektorji označili za “poskus umora”. Torej poglejmo: 1972 BMW 3.0 CSL Werks
- Motor: 3.5-litrski vrstni šestvaljnik
- Moč: > 298 kW (> 400 hp)
- Menjalnik: Ročni (seveda, kaj pa drugega?)
- Pogon: Zadaj (kjer mora biti)
- Pospeški? Uradnih podatkov iz tistega časa ni, ker so bili preveč zaposleni z držanjem volana, da ne bi umrli. A glede na specifikacije lahko sklepamo, da ta stvar pospeši do 100 km/h (62 mph) v času, ki je potreben, da rečete “Mein Gott”. Končna hitrost pa zagotovo presega 280 km/h (174 mph), kar je v avtomobilu brez ABS-a, ESP-ja in zračnih blazin izkušnja, ki loči otroke od moških.

Zgodovina, prepojena z bencinom
Ta avtomobil ni le stal v garaži in nabiral prah. Bil je delovni stroj. Bil je prvi od 21 Werks CSL avtomobilov in eden izmed 11, ki jih je tovarniška ekipa dejansko gnala po stezah. Leta 1973 ga je BMW Motorsport prodal ameriški ekipi za prvenstvo IMSA 1974. Predstavljajte si to kulturno trčenje – natančen nemški inženiring sredi ameriških mišičnjakov v sedemdesetih.
Po upokojitvi je E9/R1 preživel desetletja v zasebnih zbirkah, skrit pred očmi javnosti, kot kakšna izgubljena Da Vincijeva slika. V zadnjem desetletju pa je šel skozi proces restavracije pri strokovnjaku za BMW, kjer je bil cilj ohraniti originalnost. To pomeni, da niso zamenjali vsakega vijaka s sijočim novim, ampak so ohranili dušo avtomobila.
“To ni avtomobil za tiste, ki jih skrbi poraba goriva ali povezljivost s pametnim telefonom. To je avtomobil za tiste, ki razumejo, da je vožnja pogovor med človekom in strojem.”

Zakaj je to pomembno danes?
BMW je pred kratkim izdal omejeno serijo novega 3.0 CSL – le 50 so jih naredili, z močjo 412 kW (553 hp). So hitri? Absolutno. So tehnološko dovršeni? Brez dvoma. A so prvi? Ne.
Ta avtomobil, ki ga prodaja Dylan Miles, je original. Predstavljen je bil na Goodwood Festival of Speed 2021 in nazadnje na Salon Prive Concours D’Elegance avgusta 2025. Je vstopnica na najbolj prestižne dogodke na svetu. Z njim ne pridete le na razstavo; z njim ste zvezda razstave.
Zaključek: Cena zgodovine
Verjetno se sprašujete o ceni. V oglasu piše tisto, kar vsi sovražimo in hkrati spoštujemo: “Cena na vprašanje” (Price on Application). To v prevodu pomeni: “Če morate vprašati, si ga ne morete privoščiti.” In verjetno imate prav. Govorimo o milijonskih zneskih.
A poglejte na to takole. Lahko kupite jahto, ki bo izgubila vrednost takoj, ko jo splavite. Lahko kupite penthause v Dubaju, ki je brez duše. Ali pa kupite BMW 3.0 CSL E9/R1. Kupite kosti in mišice, ki so zgradile celotno mitologijo črke M. Kupite vonj po prežganem olju, neprespanih nočeh inženirjev in tistem čistem, nefiltriranem strahu, ko pri 200 km/h ugotovite, da je oprijem le teoretični koncept.
To ni le nakup avtomobila. To je posvojitev T-Rexa. In roko na srce, kdo si ne želi imeti dinozavra v garaži?




