Kako daleč smo od popolnoma avtonomne vožnje? S pojavom avtonomnih vozil se obeta revolucija na področju mobilnosti. Vendar pa prinašajo tudi vprašanja o prihodnosti javnega prevoza, prometne varnosti in vozniških izpitov. Raziskujemo, kako daleč smo od dobe, ko bo vsak nov avto na cesti vozil sam.
Kako daleč smo od popolnoma avtonomne vožnje?! Odgovorimo si na to ključno vprašanje prihodnosti. Spremembe v načinu, kako se premikamo iz točke A v točko B, so vedno predstavljale mejnike v človeškem napredku. Avtonomna vozila, ki zdaj niso več stvar znanstvene fantastike, ampak postajajo del naše realnosti, obljubljajo, da bodo spremenila naše dojemanje mobilnosti. Zlasti tehnologija popolne samovožnje (FSD) podjetja Tesla nakazuje, da je popolnoma avtonomna vožnja bližje, kot smo mislili. Toda, kdaj bomo dosegli točko, ko bo vsak nov avto na cesti sposoben popolne samovožnje?
Razvoj FSD tehnologije
Podjetje Tesla je pred kratkim predstavilo svoj najnovejši demo video o FSD Beta tehnologiji, ki je bil posnet na ulicah Austin-a v Teksasu123. Vendar pa Tesla ni navedla, katera različica FSD Beta je bila prikazana v videu, je pa odstranila opozorila za pritisk na volan med demonstracijo. Tesla je že lani izdala FSD beta različico svojim severnoameriškim strankam, pri čemer je do zdaj 60.000 lastnikov Tesla avtomobilov dobilo dostop do beta programske opreme FSD. Z napredkom v razvoju FSD tehnologije je Tesla povečala ceno svojega programskega paketa za 2.000 dolarjev.
Tesla Full Self-Driving capability demo in Austin
FSD capability features use vision neural networks to perceive & understand the world, just like humans do.
Via our unique fleet learning approach, we are able to collect anonymized data from our vehicles—meaning the neural… pic.twitter.com/CWAS5h0jGH— Tesla (@Tesla) October 17, 2023
Kako daleč smo od popolnoma avtonomne vožnje?
Potreba po vozniških izpitih
Z razvojem avtonomnih vozil se poraja vprašanje, ali bomo sploh še potrebovali vozniške izpite. Po mnenju Inštituta IEEE bodo do leta 2040 avtonomna vozila predstavljala večino vozil na cestah, zato morda ne bomo več potrebovali posebnega usposabljanja za vožnjo od točke do točke. Nekatere države, kot so ZDA, so že izdale končna pravila, ki odpravljajo potrebo po človeških krmilnih elementih v popolnoma avtonomnih vozilih.
Vpliv na promet in javni prevoz
Avtonomna vozila bodo nedvomno vplivala na promet in javni prevoz. Raziskovalci z MIT so ugotovili, da bodo avtonomna vozila v kombinaciji z javnim prevozom lahko zmanjšala frekvenco neučinkovitih avtobusnih linij, pri čemer bodo avtonomna vozila zapolnila vrzeli v pokritosti storitev. Čeprav se bo skupna ponudba avtobusov zmanjšala, se bo povprečni potniški čas zmanjšal, stroški potovanja pa bodo narasli, vendar se bo splošni potniški strošek zmanjšal, ko se bo upoštevala vrednost prihranjenega časa. Avtonomna vozila bodo prav tako lahko izboljšala prometno učinkovitost in zmanjšala zastoje na cestah, saj bodo lahko izboljšala prometno kapaciteto in učinkovitost trenutnih transportnih sistemov.
Teslin Robotaxi in nizkocenovni avtomobil
Teslin prihajajoči avtomobil Tesla 2 v vrednosti 25.000 dolarjev in Robotaxi bosta zasnovana futuristično in v slogu Cybertruck. Prvi je bil najavljen na Teslinem dnevu baterij leta 2020, ko je Elon Musk razkril, da bo nova baterija 4680 omogočila izdelavo takšnega vozila. Sprva je bil načrtovan za leto 2023, vendar je bil zamaknjen, saj se je Tesla osredotočila na povečanje proizvodnje Modela Y in razvoj avtonomne vožnje. Po drugi strani pa je bila ideja o Robotaxi prvič razpravljana novembra 2021, pri čemer je Musk želel, da vozilo nima volana ali pedalov. V avgustu 2022 je Musk končno dobil zeleno luč za svojo vizjo in zaklenil koncept, ki ne dovoljuje voznikovega vnosa – torej bo robotaksi brez volana.
Prihodnost avtonomne vožnje? Oziroma kdaj bomo dosegli to avtomobilistično utopijo? Tehnološki magnati trdno stopicajo po poti napredka, a z vsakim korakom se zdi, da je cilj še vedno nekoliko izmuzljiv. Medtem ko se zdi, da je Elon Musk s svojo Teslo vodilni v tej dirki, je časovnica še vedno nekoliko zamegljena. Regulatorji niso tako navdušeni kot on, ekonomija pa je še vedno nekoliko muhasta. Največji izziv pa ostaja v tem, kako prepričati javnost, da je sedenje v avtomobilu, ki ga vozi fantom, varno. Ampak, če se zvezde poravnajo – tehnologija doseže svoj zenit, zakoni postanejo prijaznejši in potrošniki odprejo svoje denarnice ter tudi glave – bi lahko v naslednjem desetletju ali dveh videli avtomobile, ki se vozijo sami, kot standard. In čeprav se to sliši zanimivo, bom pogrešal tisti občutek, ko sam držim volan in peljem avtomobil točno tja, kamor želim. Ah, svoboda vožnje, upam, da te ne bomo prehitro izgubili! Avtor: Jan Macarol
Učinkovita cestna infrastruktura
Za učinkovito delovanje avtonomnih vozil bo ključnega pomena učinkovita cestna infrastruktura. Avtonomna vozila bodo lahko izboljšala prometno učinkovitost in zmanjšala zastoje na cestah, saj bodo lahko izboljšala prometno kapaciteto in učinkovitost trenutnih transportnih sistemov. Teslin Robotaxi, na primer, je zasnovan tako, da zmanjša stroške delitve vožnje na približno 0,18 dolarja na miljo – še manj, če preračunamo v kilometer, kar je precej nižje od trenutnih stroškov delitve vožnje med 2 in 3 dolarji na miljo. Z nizkocenovnim avtomobilom in Robotaxi, ki pokrivata potrebe po mobilnosti, bo potrebna robustna in učinkovita cestna infrastruktura, da se zagotovi boljše delovanje teh vozil.
Kako daleč smo od popolnoma avtonomne vožnje? Pot do popolnoma avtonomne vožnje je še vedno polna izzivov in vprašanj. Vendar pa tehnološki napredek, ki ga vidimo pri podjetjih, kot je Tesla, kaže na to, da bomo morda v naslednjem desetletju dosegli točko, ko bo avtonomna vožnja postala norma, ne izjema. Toda, ali smo pripravljeni na te spremembe, ostaja odprto vprašanje.