Bavarci obljubljajo daljši doseg, nižje cene in hitrejše polnjenje. Toda ali bo nova generacija res postavila BMW na vrh električne igre ali le nadoknadila zaostane
BMW že leta govori o prihodnosti električne mobilnosti, a realnost je, da so jih Tesla, Hyundai, Kia in kitajski tekmeci prehiteli na vseh frontah. Namesto da bi postavljali trende, so večinoma sledili. Nova platforma BMW Neue Klasse naj bi zdaj vse spremenila.
Prvi modeli prihajajo leta 2025, kar se sliši spodbudno, a dejstvo je, da so mnogi konkurenti že globoko v drugi ali tretji generaciji električnih modelov. BMW je nekoč veljal za pionirja elektrifikacije s futurističnim i3, a potem je navdušenje upadlo. Namesto da bi agresivno razvijali naslednjo stopnjo električne mobilnosti, so lansirali modele, ki so bili preprosto elektrificirane različice obstoječih modelov. Zdaj trdijo, da bo nova generacija cenejša, učinkovitejša in hitrejša. Toda ali to pomeni, da bo BMW končno ujel konkurenco ali zgolj dohitel to, kar bi moral narediti že pred leti? Bo to storil z BMW Neue Klasse.
Nova generacija baterij: več dosega, nižji stroški
Ena največjih sprememb je prehod s prizmatičnih na cilindrične baterijske celice. Te so bolj kompaktne, omogočajo večjo energijsko gostoto in nižje proizvodne stroške. BMW bo uporabljal celice dimenzij 46 mm v premeru in 95 ali 120 mm v višino, kar je podobno tistim, ki jih Tesla uporablja že nekaj let.
Bavarci obljubljajo do 900 kilometrov dosega po optimističnem WLTP standardu, pri čemer je realno pričakovati številko bližje 700 kilometrom. Ključna prednost nove platforme je tudi 800-voltna arhitektura, ki omogoča bistveno hitrejše polnjenje. V optimalnih pogojih bo mogoče v 10 minutah pridobiti do 300 kilometrov dosega.
Z novim konceptom baterijskega paketa BMW zmanjšuje odvisnost od dragih materialov, kot sta nikelj in kobalt, kar naj bi stroške proizvodnje baterij zmanjšalo za 50 odstotkov. Kljub temu v Münchnu ne obljubljajo, da bodo električni modeli postali bistveno cenejši, temveč zgolj to, da bodo manj dragi za proizvodnjo.
Električni motorji: več moči in manj porabe
BMW v novi generaciji uvaja različne vrste električnih motorjev. Na zadnji osi bodo nameščeni sinhroni motorji z zunanjo vzbujanjem (EESM), ki bodo na voljo v različnih zmogljivostih od 268 do 402 konjskih moči. Spredaj pa bodo po potrebi vgrajeni asinhroni motorji (ASM), ki so cenejši in učinkovitejši pri regenerativnem zaviranju.
Nova zasnova omogoča tudi konfiguracije s tremi ali celo štirimi motorji, kar bi teoretično lahko prineslo več kot 1.200 konjskih moči v najzmogljivejših različicah. Kljub temu BMW ostaja zadržan pri konkretnih napovedih in raje poudarja, da bodo motorji lažji in za 20 odstotkov cenejši od trenutnih rešitev.
Vprašanje pa ostaja, kako se bo to poznalo na skupni teži avtomobila. BMW-jevi električni modeli, kot sta iX in i4, so med težjimi v svojem segmentu, in čeprav novi pogonski sklop obljublja manj kilogramov, ne gre pričakovati velikih razlik.
Pametnejša elektronika in boljša servisabilnost
Pomembna novost v arhitekturi Neue Klasse je sistem Energy Master. Gre za elektronski nadzorni modul, ki bo skrbel za napajanje vseh sistemov in nadzor baterijskega paketa. BMW trdi, da bo ta pristop omogočil bolj učinkovito upravljanje energije in podaljšal življenjsko dobo baterije.
Velika prednost je tudi boljša servisabilnost. Trenutno so številne elektronske komponente vgrajene neposredno v baterijski paket, kar pomeni, da je treba v primeru težav zamenjati celotno enoto. Pri novi generaciji pa bo mogoče posamezne dele lažje popraviti ali nadomestiti, kar bi lahko znižalo stroške vzdrževanja.
Bo BMW končno cenovno konkurenčen?
Kljub vsem tehničnim izboljšavam BMW priznava, da cenovna enakost z bencinskimi modeli še ni na vidiku. Stroški proizvodnje sicer padajo, a ne dovolj hitro, da bi se cene električnih modelov bistveno znižale.
Hkrati ostajajo odprta vprašanja glede geopolitičnih dejavnikov, saj so proizvodne cene močno odvisne od trgovinskih sporazumov, carin in subvencij. BMW se je na to pripravljen odzvati s šestimi različnimi proizvodnimi lokacijami za baterije, kar pomeni, da bodo evropski modeli uporabljali drugačne baterijske celice kot ameriški ali azijski.
Toda ključno vprašanje ostaja – zakaj bi kupec izbral BMW pred Teslo ali Hyundaiem? Model Y je že danes cenovno dostopen in ponuja zelo dober doseg ter hitro polnjenje, korejski modeli pa prinašajo tehnološko naprednost in agresivne cene. BMW se zanaša na svojo premium identiteto, toda ali bo to dovolj?
Revolucija ali zgolj dohitevanje?
Neue Klasse bo nedvomno ena največjih sprememb v zgodovini BMW-ja, a ostaja vtis, da znamka bolj dohiteva konkurenco, kot pa postavlja nove standarde.
Tehnološki napredek je očiten, a večina izboljšav ni revolucionarnih, temveč zgolj BMW-jev vstop v igro, kjer so drugi že dlje časa. Če bi to platformo predstavili pred petimi leti, bi bilo navdušenje veliko večje. Danes pa gre bolj za vprašanje, ali bo BMW dovolj hiter, da bo ujel vodilne.
Prvi modeli nove generacije prihajajo leta 2025, in čeprav obetajo veliko, se bodo morali pri BMW-ju potruditi, da prepričajo kupce, ki so v zadnjih letih že izgubili potrpljenje. Na koncu bo odločal trg – in ta je v svetu električnih avtomobilov neusmiljen.