Dragi moji bencinski romantiki, ljubitelji ročnih menjalnikov in tisti, ki še vedno trdite, da "elektronika v avtu samo crkuje" – imam slabo novico. Medtem ko ste vi v letu 2025 še vedno razpravljali o tem, ali ima dizel prihodnost (spoiler: nima je), se je svet premaknil naprej. In ne le premaknil – skočil je. Poročila, ki prihajajo iz ZDA o najnovejši posodobitvi Tesla FSD v14 (Supervised), niso le tehnične novic. So osmrtnica vožnji, kot smo jo poznali. In če mislite, da pretiravam, verjetno še vedno uporabljate Nokio 3310
Preden začnete besno udarjati po tipkovnici in mi razlagati, kako je vaša vožnja umetnost, dovolite, da vam nastavim ogledalo. Vsi, prav vsi, trdimo, da smo nadpovprečni vozniki. Če bi verjeli gostilniškim debatam, je Slovenija dežela skritih talentov za Formulo 1, ki jih je v karieri ovirala le zarota in pomanjkanje sponzorjev. In mogoče manjko tehnologije Tesla FSD.
A resnica? Resnica je precej bolj banalna. Večina vašega “užitka v vožnji” se dogaja v prvi prestavi na ljubljanski obvoznici, medtem ko si brišete majonezo s srajce in preklinjate tistega v Škodi pred vami, ker je na zeleni luči zaspal za celo sekundo. Ljudje smo biološko programirani za nabiranje jagod in bežanje pred tigri, ne pa za krmiljenje tone in pol kovine pri 130 km/h, medtem ko poslušamo podcast in se kregamo z ženo. Smo raztreseni, čustveni in utrujeni. In točno tu vstopi hladna, preračunljiva logika silicija, da nas reši pred nami samimi. Pripravite robčke, tole bo bolelo.
Tehnološki “šamar” vsem skeptikom
Najprej razčistimo. Nisem sedel za volanom te specifične posodobitve v Teksasu (realno se mi marketing Tesle v Milanu ne javlja na maile.), a ko prebiram analize vodilnih svetovnih strokovnjakov, kot je Fred Lambert, in gledam posnetke voženj, je zaključke nemogoče ignorirati. FSD v14 na najnovejši strojni opremi HW4 (AI4) ni več “beta eksperiment”, kjer se bojiš za življenje. Je sistem, ki je končno postal – in to je beseda, ki jo težko izustim – človeški.
Elon Musk je to poimenoval “sentient” (zavedajoč). In čeprav Musk rad obljublja kolonizacijo Marsa pred zajtrkom, se zdi, da tokrat ni lagal.
“To ni več robot, ki vozi po tirnicah. To je šofer, ki razume kontekst. Pospeševanje je gladko, zaviranje ni več panično. Avto ‘vidi’ promet in se vklaplja v tok z eleganco, ki je večina slovenskih voznikov ne premore.”
Od parkirišča do parkirišča: Znanstvena fantastika je postala vsakdan
Kaj je tista “velika stvar”? Funkcija od točke do točke. Ne govorimo več o avtocestnem tempomatu. Govorimo o tem, da avto spelje s parkirišča, prevozi mesto, krožišča, avtocesto in parkira na cilju. Vse to z Modelom 3, ki ima v Long Range izvedenki 79 kWh baterijo in pospeši do 100 km/h (62 mph) v 4,4 sekundah.
Ampak pustimo številke. Bistvo je v občutku. Testerji poročajo, da način vožnje “Hurry” (Mudi se mi) deluje točno tako, kot vozi povprečen dinamičen voznik – tik nad omejitvijo, brez nepotrebnega cincanja. Avto v krožišča ne vstopa več kot prestrašen turist, ampak kot domačin. Odločno. Hitro. Varno.
Seveda, zadeva je še vedno Level 2. To pomeni, da morate biti tam. Morate gledati cesto. Ampak bodimo iskreni – v 99 % situacij ta računalnik spremlja promet bolje od vas. Nima slabega dne, ne gleda v telefon in ne razmišlja o tem, kaj bo za večerjo.

Grenka resnica: Vaša stara Tesla je zdaj le še… star avto
Tukaj pa pridemo do dela, kjer se cinizem meša z realnostjo potrošništva. Če ste kupili Teslo pred letom 2024 s strojno opremo HW3, vas je tehnološki val povozil. Poročila so jasna: nova magija deluje zares impresivno le na HW4. Stari procesorji preprosto ne zmorejo procesirati te količine podatkov na “človeški” način.
To je kruta lekcija za vse nas. Avtomobili so postali pametni telefoni na kolesih. Vaš tri leta star avto je “out”. Lastniki starejših modelov so jezni, in upravičeno. Obljubljali so jim, da bodo njihovi avtomobili nekoč robotaksiji. Zdaj pa ugotavljajo, da so le beta testerji za tehnologijo, ki jo bodo uživali tisti z novimi avtomobili.
Napake? Seveda so. Ampak poglejte sebe.
Je FSD v14 popoln? Daleč od tega. Poročila omenjajo težave pri vračanju na desni pas po prehitevanju – avto včasih “zapleše”, nakaže smer, si premisli in nato vendarle zavije. Smešno, a to me spominja na polovico voznikov na ljubljanski obvoznici. Razlika je v tem, da se bo Tesla z naslednjo nadgradnjo (OTA) to naučila in popravila. Vaš sosed, ki vozi po levem pasu 110 km/h, se ne bo nikoli.
Zaključek: Priznajte poraz, prihodnost je tu
Leto 2026 bo prelomno. Ne zato, ker bodo avtomobili leteli, ampak zato, ker bomo morali priznati, da smo kot biološki vozniki postali ozko grlo in razlog za zastoje na obvoznici. Tesla FSD v14 je dokaz, da je umetna inteligenca zrela za ceste.
Za nas, ki ljubimo vožnjo, to morda zveni kot distopija. A roko na srce – vožnja v jutranji konici ni užitek. Je muka. In če me lahko avto skozi to muko pelje sam, medtem ko jaz berem novice (ali pišem ta članek), potem rečem: Volan je tvoj, Elon.
Skeptiki, imate še leto dni časa, da se pritožujete. Potem pa boste, tako kot vsi ostali, tiho sedli na sovoznikov sedež in uživali v vožnji.





