Kitajski električni avtomobili so cenovno dostopni … a le na Kitajskem. V Evropi iste modele prodajajo tudi dvakrat dražje. In ne, za to niso krivi le davki, carine in prevoz. Torej - kitajski avtomobili v Evropi!
Kitajski avtomobili v Evropi! Včasih smo ob besedi kitajski avto zavili z očmi, danes pa na cesti s spoštovanjem opazujemo električne Zeekrje, NIO-je in BYD-je. A navdušenje hitro zbledi, ko vidimo cene. Modeli, ki jih Kitajci kupijo za ceno novega pralnega stroja, v Evropi stanejo toliko kot enosobno stanovanje na obrobju Dunaja. Kako je mogoče, da BYD Dolphin na Kitajskem stane pičlih 116.800 ¥ (približno 15.000 €), v Franciji pa 28.990 €? To je skoraj +91 % razlike – in ni osamljen primer. Kitajski avtomobili v Evropi in zakaj plačujemo evropejci tako visoko ceno?!
Kitajske cene – evropske sanje – Kitajski avtomobili v Evropi 82% dražji.
Poglejmo nekaj konkretnih primerov iz analiz portala CleanTechnica, Reuters in Licarco:
Model (znamka) | Kitajska cena (¥) | Evropska cena (€) | Podražitev (%) |
---|---|---|---|
BYD Dolphin (EV) | 116.800 ¥ | 28.990 € (FR) | +91 % |
MG ZS EV (SAIC) | 119.800 ¥ | 31.310 € (DE) | +101 % |
Zeekr X | 189.800 ¥ | 44.990 € (DE) | +82 % |
NIO ET7 | 428.000 ¥ | 81.900 € (DE) | +52 % |
BYD Atto 3 (Yuan Plus) | 147.800 ¥ | 38.000 € (DE) | +85 % |
Zanimivo je, da razlike niso enotne. Premium model NIO ET7 ima „le“ 52 % višjo ceno, medtem ko bolj dostopni modeli, kot sta MG ZS EV ali BYD Dolphin, zabeležijo tudi do +100 % pribitka.
Zakaj taka razlika? (Namig: ni samo zaradi davkov)
Lahko bi si mislili: evropski davki, 20 % DDV, 10 % uvozna dajatev … vse to pač dvigne ceno. A izračuni kažejo, da ti stroški predstavljajo zgolj okoli 30 % končne razlike. Kaj pa preostanek?
1. Tržna strategija: Kitajski proizvajalci v Evropi ne stavijo več na low cost imidž. Postavljajo višje cene, ker lahko. In ker želijo. Ciljajo na kupce, ki ne želijo poceni, temveč dobro. Tudi če ni nujno boljše.
2. Umetno ustvarjen premijski imidž: Visoka cena = višja percepcija kakovosti. In ker »če je dražje, je verjetno boljše«, je to za kupca psihološko manj boleče.
3. Na Kitajskem divja cenovna vojna: Več kot 100 proizvajalcev električnih vozil se bori za kupce. Cene so umetno nizke zaradi subvencij in hiper-konkurence. Na domačem trgu zaslužijo minimalno ali sploh nič. V Evropi pa … bingo.
4. Stroški homologacije in transporta: Da, tudi ti obstajajo. Toda Zeekr X, ki na Kitajskem stane okoli 24.500 €, v Nemčiji pa skoraj 45.000 €, razlike ne moremo upravičiti le s prevozom in papirji.
Kaj pomeni to za evropske kupce?
Plačujemo več – pogosto dvakrat več – za isti izdelek. Z nekoliko drugačno programsko opremo, več varnostnimi sistemi in prilagojenimi specifikacijami za evropski trg, toda osnovna platforma ostaja ista. In vendar, kupujemo jih.
Zakaj? Ker kljub podražitvam kitajski modeli še vedno stanejo manj kot evropska konkurenca. Zeekr X je cenejši od Mercedesa EQA ali Audi Q4 e-trona, a ponuja boljšo opremo, več dosega in futuristično kabino. Zato se evropski tržni delež kitajskih znamk vztrajno povečuje – do junija 2024 so že dosegli 11 % delež na trgu električnih vozil v EU.
In kaj pa Tesla, znamka, ki je prav tako pogosto made in China? Tukaj je slika precej drugačna. Po zadnjih podatkih (Reuters, Q1 2024) Tesla Model 3 RWD, proizvedena v Šanghaju, stane na Kitajskem okoli 245.900 ¥ (približno 31.500 €), v Nemčiji pa je ista različica naprodaj za 42.990 €. To pomeni približno +36 % višjo ceno v Evropi – kar je občutno manj agresivno kot pri večini kitajskih znamk.
Torej: ko primerjamo Teslo z BYD-jem ali Zeekrom, postane jasno, da ameriški proizvajalec ohranja bolj transparentno in enotno cenovno politiko, tudi na evropskem trgu. Kar kaže, da cenovni skok ni nujno potreben – je pa lahko zelo dobičkonosen.
Največje podražitve kitajskih avtomobilov v Evropi – Kitajski avtomobili v Evropi
Znamka in model | Kitajska | EU | Podražitev (%) |
---|---|---|---|
MG ZS EV (SAIC) | 119.800 ¥ (~15.400 €) | 31.310 € (DE) | +101 % |
BYD Dolphin | 116.800 ¥ (~15.000 €) | 28.990 € (FR) | +91 % |
BYD Atto 3 (Yuan Plus) | 147.800 ¥ (~19.000 €) | 38.000 € (DE) | +85 % |
Zeekr X | 189.800 ¥ (~24.500 €) | 44.990 € (DE) | +82 % |
NIO ET7 | 428.000 ¥ (~55.000 €) | 81.900 € (DE) | +49 % |
Tesla Model 3 | 245.900 ¥ (~31.500 €) | 42.990 € (DE) | +36 % |
MG: Nesporni kralj podražitev na evropskih tleh
V veliki bitki električnih novincev s Kitajske se MG (v lasti SAIC Motors) izkaže kot absolutni zmagovalec … če gledamo zgolj skozi prizmo podražitev. MG ZS EV se v Evropi prodaja za več kot dvakratnik svoje cene na Kitajskem – +101 % razlike! To pomeni, da evropski kupec plača dobrih 16.000 € več kot kupec v Šanghaju za praktično enak avto. Gre za najbolj agresivno postavljeno ceno med vsemi analiziranimi znamkami.
Zakaj takšna razlika? MG se na evropskem trgu ne pozicionira kot nizkocenovni izzivalec, ampak kot “cenovno razumna alternativa” evropskim znamkam, pri čemer si lahko privošči konkretno maržo. K temu prispeva dobro razvejana prodajna mreža, enostavna homologacija in precejšnja lokalizacija modelov (npr. več opreme v serijski ponudbi, boljši infotainment, izboljšana varnostna oprema).
Zanimivo je tudi, da MG kot znamka zaradi zgodovinske prisotnosti v Evropi (britanske korenine) uživa višje zaupanje kot drugi kitajski novinci – kar pa jim omogoča dodatno »prilepiti« ceno in še vedno uspešno prodajati.
Izjema je Tesla: edina igra pošteno igro
In kaj pa Tesla, znamka, ki je prav tako pogosto made in China? Tukaj je slika precej drugačna. Po zadnjih podatkih (Reuters, Q1 2024) Tesla Model 3 RWD, proizvedena v Šanghaju, stane na Kitajskem okoli 245.900 ¥ (približno 31.500 €), v Nemčiji pa je ista različica naprodaj za 42.990 €. To pomeni približno +36 % višjo ceno v Evropi – kar je občutno manj agresivno kot pri večini kitajskih znamk. Še en dokaz, da Kitajci ceno avtomobila oblikujejo po kupni moči trga – in ne stroških uvoza.
Zaključek: Kitajska strategija »plačajte več, ker lahko« očitno deluje
Čeprav se cene skoraj podvojijo, kitajski avtomobili uspešno osvajajo evropski trg. In čeprav bi pričakovali, da bodo konkurirali s ceno, so se proizvajalci odločili za obratno strategijo: z višjo ceno ustvarjajo občutek prestiža. Igrajo na karto »pametnega luksuza« – boljše razmerje med ceno in zmogljivostjo kot evropski konkurenti, a vseeno z lepo dodano maržo.
Modeli, kot so BYD Dolphin, Zeekr X in MG ZS EV, v očeh evropskih kupcev niso več »poceni kitajski«, ampak cenovno privlačni high-tech challengerji. Kljub +80 % razliki. Irski kupci jih kupujejo, francoski jih financirajo, Nemci pa jih uvažajo kot alternativo Volkswagnu, ki je za mnoge postal predrag.
Je torej kitajski avto še vedno poceni? Ne. Je konkurenčen? Še vedno da. In če se trend nadaljuje, bo leto 2025 mogoče leto, ko bo BYD prehitel Renault po številu prodanih električnih vozil v EU. Ironično, a tudi zelo resnično.
In naslednjič, ko boste slišali “kitajsko”, pomislite na Zeekr z 400 kW, ki stane več kot nova Škoda Superb. Svet se pač vrti hitreje, kot mislimo.