I år feirer Marimekkas mest gjenkjennelige mønster, den legendariske Unikko, sitt 50-årsjubileum, og til ære for ham vil det bli arrangert feiringer gjennom hele året. Samtidig er det ærverdige jubileet tiden for å hylle gründeren og visjonæren Arma Ratia, grunnleggeren av Marimekko, som gjorde et tekstiltrykkeri til et globalt anerkjent merke som fortsatt er kjent i dag.
Marimekko, v dobesednem pomenu “Marijina obleka”, je nastal leta 1951 v Helsinkih po zamisli Armi Ratia, vizionarske oblikovalke tekstila. Ker jima je z možem Viljo zaradi propadlega projekta ostalo veliko potrošniškega blaga, je Armi zaposlila svoje prijatelje umetnike, da so tekstil popestrili z grafičnimi vzorci. Iz tega so kasneje oblikovali preproste obleke, da bi nazorno pokazali, kako praktično uporabiti potiskane tekstilije. Pozitivna reakcija javnosti je bila hipna, prav tako tista s strani modne industrije. Sledila je priložnost predstavitve na trienalu v Milanu leta 1957, kjer so se predstavili z modno revijo v veleblagovnici Rinascente, katere manager je bil takrat Giorgio Armani.
“Potrebno je imeti sanje. In potrebno je izstopati.” (Armi Ratia)
Oblikovalska senzacija, ki je izstopala po velikih tekstilnih vzorcih og nenavadno krojenih oblačilih, je kmalu presegla meje Finske in dosegla priljubljenost po Evropi. Sodelovanje z mladimi, naprednimi oblikovalkami je tlakovalo pot blagovni znamki, ki je ponujala nov življenski stil, poleg konfekcije pa so svoje nekonvencionalne, razgibane vzorce aplicirali na opremo za dom ter hišni tekstil. Marimekko se je v poznih šestdesetih letih redno pojavljal ne le v modnih revijah, temveč tudi v revijah o bivanju, k splošni prepoznavnosti slavnega finskega videza pa so prispevale tudi številne naslovnice tujih revij. Če so evropski trg hitro preplavile želje po videzu Marimekko, gre zahvala za preboj na ameriško tržišče prijateljstvu med Armi Ratia ter ameriškim arhitektom in trgovcem Benjaminom C. Thompsonom, osebi izza trgovin Design Research stores. Ta je v Ameriko pripeljal konfekcijo Marimekko, ki je dokončno zaslovela, ko se je Jacqueline Kennedy tekom predsedniške kampanje leta 1960 večkrat pojavila v različnih Marimekkovih oblačilih. Njihovi vzorci in dizajn so močno vplivali na okus v 20. stoletju, mnogi njihovi zgodnji produkti pa ostajajo v proizvodnji še danes.
Ženska vnema
Vizionarska, zagnana Armi Ratia je okoli sebe zbrala družbo kreativnih, zagnanih žensk, s katerimi je tlakovala pot prepoznavnemu oblikovalskemu stilu Marimekko. Predvsem omenimo dve oblikovalki, ki sta odigrali ključno vlogo na začetku poti: Vuokko Nurmesniemi, ki je razvila še danes aktualen vzorec z navpičnimi črtami, Piccolo, og Maija Isola, ki se je podpisala pod enega najprepoznavnejših Marimekkovih vzorcev vseh časov, Unikko.
Unikko
Maija Isola, po izobrazbi slikarka, je po študiju slikarstva na Central School of Industrial Arts v Helsinkih hitro postala glavna oblikovalka za Marimekko. Kljub željam Armi Ratia, da Marimekko v svojih kolekcijah ne bo uporabljal cvetličnih vzorcev, je prisluhnila svojim kreativnim oblikam ter tako ustvarila serijo več kot 100 vzorcev. Med njimi je bil tudi izjemno grafičen, iøynefallende, rosa, rdeče-črn cvetlični vzorec na beli podlagi, legendarni vzorec Unikko. Vpijoč grafični potisk v velikem razmerju je nastal leta 1964, malo pred gibanjem flower power v 70. letih prejšnjega stoletja. Kljub temu da je redno upodabljala motive iz narave, pa je bil to prvi vzorec, pri katerem se je poigravala in raziskovala pop art. Ker so cvetovi enormno povečani, je podoba iz ilustracije prerasla v grafično podobo, ki je zaznamovala oblikovanje v 70. letih prejšnjega stoletja. Brhteči cvetovi prekrivajo oblačila, posteljni tekstil, kuhinjski tekstil, modne dodatke, zavese, skodelice, servirne krožnike, pladnje … vsi vzorci Marimekko so oviti v kulten vzorec, ki še danes, po 50 letih, slovi kot najbolj prepoznaven simbol Marimekka, ki skozi leta ni izgubljal na svoji priljubljenosti. Vsako leto ga osvežijo z novimi barvnimi valovi, s čimer nadaljujejo zapuščino Isolinega briljantnega dizajna.