Selv om "bare" den nest største byen i Italia, for kjennere av mote, design og alle som dolce vita (søt liv) er deres personlige mantra, er Milano den "evige byen". Den motebesatte byen, som de mest kjente navnene er signert under, blir sett andre steder i Italia som en hektisk maurtue av forretningsmenn som drikker morgenkaffen stående og sultne modeller som er de eneste som kan bære de syndig dyre kreasjonene til italiensk motestjerner. La oss derfor bli kjent med Milano på en mer avslappet måte mens vi handler, hvoretter vi vil ha nok penger til overs for byens søteste nytelse - en aperitiff.
Tradisjon
V Milanu je aperitiv poseben obred in pravzaprav način življenja. Beseda v latinščini pomeni “odpreti”, opisuje pa alkoholno pijačo pred obrokom, ki “odpre” apetit. V mestu, ki ga poganjajo denar in posli, se ritem ustavi okoli sedme ure zvečer, ko se bari in kavarne v mestu napolnijo z razigranimi domačini in obiskovalci, ki veselo potrjujejo, da la vita é bella (življenje je lepo). Najbolj tradicionalen italijanski aperitiv izvira iz bližnje Novare, kjer je leta 1860 mladi Gaspare Campari prvič predstavil liker Rosa Campari, zvarek različnih zelišč, sadja, alkohola in vode. Nekaj let kasneje se je preselil v Milano, kjer je v prestižni nakupovalni pasaži Galleria Vittorio Emanuele II odprl Caffé Campari, da bi pijačo, izdelano po formuli, ki do danes ostaja skrbno varovana skrivnost, predstavil širši javnosti. Njegov sin Davide Campari ga je preimenoval v bar Camparino, ostalo pa je legenda. Verdi, Toscanini, umetniki in revolucionarji so se v več kot stoletju obstoja bara menjali ob mizah in okoli bara, ki je skupaj z mozaičnimi stenami zaščiten kot kulturni spomenik. Po nekajletnem premoru se je Camparino vrnil na svojo originalno lokacijo, kjer nam bodo pijačo postregli elegantni natakarji z belimi rokavicami. Za začetek spoznavanja kulture pitja aperitiva si privoščimo koktajl americano, prvi koktajl, ki ga je Gaspare naredil s camparijem in ga najprej poimenoval Milano-Torino, da bi poudaril mesto izvora najbolj pomembnih sestavin: camparija iz Milana in cinzana iz Torina.
www.campari.com
Domiselnost
Obiskovalci ne bomo uživali le v modi in pijači, saj je Milano predvsem mesto, ki se ponaša z eno najbolj veličastnih katedral na svetu, s fresko Leonarda da Vincija Zadnja večerja, ob kateri se spletajo najbolj neverjetne teorije, nekdanjim centrom moči družine Visconti, gradom Castello Sforzesco, v katerem danes domujejo številni muzeji. Morda je prav veličastna preteklost vplivala na razvoj Milana v svetovni center kreativnosti in umetnosti. Najbolj kričeč in razvpit modni predel je Quadrilatero della moda, štirikotnik, ki ga omejujejo ulice Via Montenapoleone, Via Manzoni, Via della Spiga in Corso Venezia. Da si mesto zasluži status modne prestolnice tudi izven omenjenega štirikotnika, bomo spoznali ob obisku ulice Corso Como. Ulica je polna dizajnerskih trgovin – od svežih in inovativnih do legendarnih in vplivnih, ustvarjalci pa so si uredili domovanja v nadstropjih nad trgovinami. Med umetniško in kreatorsko elito je imeti naslov na Corso Como statusni simbol. Ulica je postala znana leta 1990, ko se je na številki 10, v nekdanjem industrijskem obratu, odprla umetniška galerija, ob njej pa še knjigarna, modni butik in prijetna kavarna na dvorišču, vse skupaj pa dopolnjujeta še hotel s tremi sobami in restavracija. V kavarni si naročimo pijačo, ki je v zadnjih letih obnorela ves svet, Aperol Spritz. Aperol, ki je po barvi in okusu podoben campariju, a ima le 11 odstotkov alkohola, izvira iz Padove, a do pred nekaj leti, ko so ga začeli mešati s penečim vinom, so ga poznali le redki.
www.duomomilano.it, www.milanocastello.it
Svobodomiselnost
Modna prestolnica ni omejena le na pregrešno drage butike, v njej najdemo tudi predele, ki privabljajo ljubitelje alternativne mode in vse, ki so na lovu za dobrimi kupčijami. Predel, ki ga obožujejo vsi, ki jim ”mainstream” moda ni všeč, se imenuje Navigli. Čeprav je sistem kanalov ogromen, je za Milančane predel Navigli le okolica Darsene del Naviglio, kanala Naviglio Pavese in kanala Naviglio Grande, kjer najdemo kopico starinarnic, knjigarn, pisanih kioskov, ki ponujajo sladoled, prodajalne vinilnih plošč in trgovine z rabljenimi oblačili. Eden od projektov Expa je tudi oživitev in prenova bivšega mestnega pristanišča La Darsena, ki bo mesto stal 19 milijonov evrov, pustil pa bo neizbrisen pečat in dvignil kakovost življenja z novimi pešpotmi, nabrežji in popolno prenovo trga Piazza XXIV Maggio. Tukaj se mladina ”ogreva” pred nočnimi pustolovščinami, odpira pa se tudi vse več dobrih restavracij. Ob sobotah zjutraj ulica Viale Gabriele d’Annunzio, severno od Darsene del Naviglio, gosti sejem Fiera di Senigalia, kjer lahko brskamo med rabljenimi oblačili, starinami in predmeti iz Indije, Južne Amerike in Afrike. Vsako zadnjo nedeljo v mesecu pa obiskovalci živahno prekupčujejo na tržnici Mercatore del Naviglio Grande ob kanalu Naviglio Grande, kjer se najdejo presenetljive starine, pohištvo, stare knjige in nakit.
www.spritz-navigli.it (v času Expa bo bar odprt od 11. do 2. ure)
Sodobnost
Predel Brera je zaradi majhnih in zavitih ulic znan tudi kot milanski Monmartre, in prav tako kot pariški original se tudi Brera ponoči spremeni v privlačen predel, poln barov, klubov in restavracij. Zaradi nočnega življenja se pitje aperitivo v Breri zavleče do poznih nočnih ur, še posebej med Tednom oblikovanja, ki bo letos potekal od 14. do 19. aprila, saj je Brera eno od prizorišč. Med spoznavanjem nočnega življenja v Breri moramo poskusiti koktajl ”negroni”. Izvira iz Firenc, kjer je gost v nekem baru prosil natakarja, naj klasičnemu ”americanu” doda malce gina. Nastal je priljubljen koktajl in ker umetniški duh v Breri malce spominja na Firence, je ”negroni” prava izbira.
www.fuorisalone.it
Expo 2015 – svet prihaja v Milano
Od začetka maja do konca oktobra bo Milano center sveta, saj bo prizorišče Svetovne razstave – največje tematske razstave na svetu, ki vsakih pet let poteka v enem od mest po svetu. Začelo se je leta 1851 v Londonu, razstave pa so bile razlog za stvaritve, kot sta Eifflov stolp v Parizu in Atomium v Bruslju. Glavni namen svetovne razstave je obravnava določene teme, ki je v svetovnem merilu aktualna v času, ko ta poteka.Osrednja tema EXPO Milano 2015 je hrana, nosilni slogan pa: »Feeding the Planet, Energy for Life« oz. “Hrana za planet, energija za življenje”. Organizatorji pričakujejo, da bo svetovno razstavo v času od 1. maja do 31. oktobra 2015 obiskalo 20 milijonov obiskovalcev, predstavilo pa se bo 147 držav, od tega 55 s samostojnim paviljonom, med njimi je tudi Slovenija. Prav nacionalni paviljoni so osrednja tema občudovanja in letošnji Expo je za Slovenijo posebej pomemben, saj se bo naša država drugič v zgodovini predstavila v lastnem paviljonu. Razlog za takšno odločitev je bližina Milana in seveda dejstvo, da je Italija eden naših najbolj pomembnih trgovinskih partnerjev, Italijani pa najbolj številčni obiskovalci naše države. Slovenski paviljon ima piramidalno obliko, postavljeno na geometrijsko razgibani površini, kar odraža reliefno razgibanost slovenskega ozemlja – prehajanje alpskega hribovja, panonskih ravnic ter sredozemskega gričevja v obdelovalne površine, pod katerimi se skriva izjemen podzemni labirint kraških jam in kapnikov. Paviljon je narejen iz naravnih materialov – lesa in stekla. Paviljon gradi slovensko podjetje Lumar IG d. o. o. po arhitekturni zasnovi arhitekturnega biroja SoNo arhitekti d. o. o. Slovenija se bo na svetovni razstavi predstavila s sloganom »Čutim Slovenijo. Zelena. Aktivna. Zdrava.« .Vsebine, ki bodo predstavljene v slovenskem paviljonu v povezavi z glavno temo svetovne razstave – hrana, so: sol, čebele, termalne in mineralne vode, zdrav in aktiven življenjski slog ter zelene tehnologije. Vse države, ki se udeležujejo Expo Milano 2015, bodo enkrat v času svetovne razstave v sklopu svojega paviljona ali razstavišča organizirale nacionalni dan. Slovenski nacionalni dan bo 19. junija, v šestih mesecih pa se bodo v paviljonu predstavile vse slovenske regije, kar je še dodaten razlog, da letos obiščemo to mesto, se prepustimo njegovemu ritmu, obenem pa bolje spoznamo tudi bogastvo in lepote svoje države.
www.expo2015.org/it, www.exposlovenia.si