Ferdinand Alexander Porsche verjetno ne bi maral tega avtomobila. Ne zato, ker ne bi bil dober – nasprotno, fantastičen je – ampak zato, ker je bil F.A. človek funkcije, purist, ki je verjel, da mora biti dizajn tihi služabnik namena. A 90 let po njegovem rojstvu je Porsche ustvaril nekaj, kar bi morda celo njega prepričalo, da prekrši svoja pravila: 911 GT3, ki je hkrati dirkalnik in najdražji modni dodatek na svetu.
Če ste kdaj v rokah držali črno kronografsko uro ali občudovali linijo klasičnega 911, potem poznate delo Ferdinanda Alexandra “Butzija” Porscheja. On je tisti, ki je leta 1963 svetu dal obliko, ki se v zadnjih šestih desetletjih praktično ni spremenila, le izpopolnila. 11. decembra bi ta oblikovalski genij praznoval 90. rojstni dan. In ker pri Porscheju rojstnih dni ne praznujejo s torto, so oddelek Sonderwunsch (njihova tovarna želja) in F.A.-jev sin Mark Porsche združila moči. Rezultat? Porsche 911 GT3 90 F.A. Porsche Edition.
Avtomobil, ki ga ne boste kupili. Ne zato, ker ga ne bi želeli, ampak ker jih bodo naredili le 90, in verjetno so vsi že prodani ljudem, ki imajo v garaži več “zračno hlajenih” spominov kot mi toplih obrokov.


Zelena je nova črna: Estetika 80-ih
Prva stvar, ki vas udari – na najbolj eleganten možen način – je barva. Imenuje se F.A. Green Metallic. To ni tista kričeča zelena, ki jo vidite na Lamborghinijih, da bi pritegnili pozornost na Instagramu. To je globoka, prefinjena barva, ustvarjena kot poklon hrastovo zeleni (Oak Green), ki je krasila osebni 911 Ferdinanda Alexandra v osemdesetih letih.



Avtomobil temelji na platformi GT3 Touring. To pomeni, da zadaj nima tistega ogromnega “labodjega” krila (swan-neck wing), ki sosedom kriči, da greste na dirkališče. Ne, Touring je za gospode. Linija je čista, neprekinjena, točno takšna, kot bi jo želel F.A. Na bokih se avtomobil vozi na platiščih Sport Classic v satenasto črni barvi s poudarjenim robom v barvi karoserije. Vse skupaj deluje zadržano, a hkrati grozeče. Kot James Bond v smokingu, za katerim veste, da se skriva pištola.
Notranjost: Ko avto nosi vaš najljubši suknjič
Tukaj postane stvar resnično osebna. Če odprete vrata, vas ne pričaka tipičen dirkaški alkantara dolgčas. Pričaka vas Truffle Brown Club usnje in nekaj, kar Porsche imenuje “F.A. Grid-Weave” tkanina.




Zgodba pravi, da je ta vzorec navdihnjen po najljubšem suknjiču F.A. Porscheja. Resno. Sedite v avtomobilu, ki je tapeciran kot garderoba legendarnega oblikovalca. Ta tkanina krasi sredinske dele sedežev, vratne obloge in celo predal za rokavice. Prestavna ročica? Orehovina z odprtimi porami (open-pore walnut). To je tisti dotik analognega v digitalnem svetu, ki ga pri Porscheju obvladajo bolje kot kdorkoli drug.
Na armaturni plošči najdete zlato ploščico z vgraviranim profilom originalnega 911 in podpisom F.A. Porscheja. Malce narcisoidno? Morda. Kul? Absolutno.
Srce zveri: Številke, ki ne lažejo
Pod vso to nostalgijo in modnim oblikovanjem se še vedno skriva brutalna tehnologija oddelka Weissach. To ni le “šminka”. To je 911 GT3.
- Motor: 4,0-litrski atmosferski bokserski šestvaljnik. Brez turbin, brez hibridne navlake. Samo čista mehanika.
- Moč: 375 kW (502 hp) pri stratosferskih 9.000 vrtljajih na minuto.
- Navor: 449 Nm (331 lb-ft).
- Pospešek: 0–100 km/h (0-60 mph) v zgolj 3,2 sekunde (s PDK menjalnikom).
- Končna hitrost: 310 km/h (193 mph).
Avto je opremljen z vso sodobno motošportno tehnologijo, vključno z dvojnimi trikotnimi vodili spredaj (double-wishbone suspension), kar pomeni, da se ta avto pelje skozi ovinke, kot bi bral vaše misli. Na voljo je s 7-stopenjskim PDK menjalnikom za tiste, ki lovijo desetinke, ali s 6-stopenjskim ročnim menjalnikom za tiste, ki uživajo v “delu” med vožnjo. Ker gre za poklon 80-im, bi rekel, da je ročni menjalnik edina moralno sprejemljiva izbira.
Več kot le avto: Dodatki za zbiratelje
Ker cena 387.000 ameriških dolarjev (približno 360.000 EUR, preden vas slovenska davčna uprava povpraša po zdravju) ni dovolj, Porsche zraven ne podari le obeska za ključe.



Kupci prejmejo ekskluzivno uro Porsche Design Chronograph 1 – 90 F.A. Porsche Edition. To je sodobna reinkarnacija prve črne ure na svetu, ki jo je F.A. oblikoval leta 1972. Ohišje je iz titana, premaz Super-LumiNova pa posnema videz staranega radija. Rotor v mehanizmu ure je pomanjšana replika platišča avtomobila. Poleg tega dobite še torbo “Weekender” v enakem usnju in tkanini kot notranjost avtomobila. Popoln komplet za pobeg iz mesta, ko ugotovite, koliko ste pravkar zapravili.
Zaključek: Ali je vreden greha?
Bodimo brutalno iskreni. 387.000 dolarjev (evrov) je skoraj trikratnik cene standardnega GT3 Touring. Ali je trikrat boljši? Matematično gledano ne. Vozi se enako, sliši se enako in muhe na vetrobranskem steklu bodo umrle pri isti hitrosti.
Toda v svetu luksuza matematika ne obstaja. Obstaja le zgodba. In zgodba o sinu, ki se pokloni očetu s popolno specifikacijo najboljšega športnega avtomobila na svetu, je močna. Porsche 911 GT3 90 F.A. Porsche je dokaz, da dediščina šteje. Je čudovit anahronizem – atmosferski motor v dobi elektrike, ročni menjalnik v dobi avtomatike in tkanina iz suknjiča v dobi karbonskih vlaken.


Sam bi rekel: “To je avto, ki ga kupiš, da ga parkiraš v dnevno sobo in ga gledaš ob kozarcu viskija. Ampak prosim, za božjo voljo, vsaj enkrat ga odpeljite na prelaz in zavrtite tisto ročico do 9.000. F.A. bi to želel.”
Proizvodnja se začne sredi leta 2026. Od 90 primerkov jih je za nas smrtnike na voljo le 89 – enega si je namreč rezerviral Mark Porsche. In kdo bi mu zameril?
Končna ocena: 5/5 zvezdic (in ena prodana ledvica).





