Z novim tarifnim sistemom za električno energijo, ki bo stopil v veljavo 1. oktobra 2024, se bodo lastniki električnih avtomobilov soočili z novimi izzivi pri polnjenju svojih vozil. Dinamične cene omrežnine, odvisne od časa dneva in obremenitve omrežja, bodo zahtevale natančnejše načrtovanje in prilagajanje polnjenja, kar pa ni vedno preprosto. Se obetajo višji stroški za voznike električnih avtomobilov ali bodo lahko izkoristili nove priložnosti za prihranke?
Novi sistem omrežnine, ki temelji na 15-minutnih intervalih, uvedbi dveh sezonskih obdobij in petih časovnih blokov, je zasnovan z namenom optimizacije distribucijskega elektroenergetskega sistema. Visoke tarife bodo veljale v času največje obremenitve omrežja (predvsem pozimi), nižje pa v obdobjih manjše porabe (predvsem poleti).
Lastniki električnih avtomobilov bodo morali natančneje spremljati čas polnjenja svojih vozil, saj bo cena omrežnine močno variirala glede na čas dneva in sezono. Na primer, polnjenje avtomobila v jutranjih in večernih konicah, ko je poraba elektrike najvišja, bo precej dražje kot polnjenje ponoči ali zgodaj zjutraj. Vozniki bodo torej morali biti bolj pozorni na izbiro časa polnjenja, če bodo želeli znižati stroške.
Omejitve pri nastavljanju hitrosti polnjenja tako pri avtomobilih, kot pri polnilnicah
Eden ključnih izzivov za voznike električnih avtomobilov je dejstvo, da večina vozil in polnilnic nima možnosti natančne nastavitve hitrosti polnjenja, ali pa dinamične za množico različnih terminov. Tako, da bi takrat, ko je elekripa poceni pol z višjo močjo, ko pa je elektrika dražja pa z nižjo. Prav tako večina električnih avtomobilov polni z močjo 11 kW do 22 KW, kar pomeni, da hitro presežejo dogovorjeno obračunsko moč, še posebej v časih visoke obremenitve omrežja. Nimajo pa možnosti točnega upravljanja odjema energije in naprimer omejevanja na le 2 kW/h , odjema iz omrežja. Ali pa točnega polnjenja po urniku s točno določeno močjo odjema.
Čeprav nekatere naprednejše polnilnice omogočajo prilagoditev hitrosti polnjenja, večina teh nastavitev ni dovolj dinamična, da bi se povsem prilagodile zahtevam novega tarifnega sistema. To pomeni, da bodo mnogi vozniki težko natančno regulirali moč polnjenja svojih avtomobilov tako, da bi se izognili prekoračitvi dogovorjene moči ali višjim tarifnim blokom. To bo omogočila nova generacij polnilnic, ki bodo povezane z internetom ter pametnimi rešitvami. Tudi zato se zna zgoditi, da bo določenim uporabnikom strošek uporabe električenga avtomobila skokovito poskočil. Nič več, ne bo potrebno avtomobil samo priključiti na polnjenje. Temveč, bo treba paziti kdaj in kako to naredite.
Dogovorjena moč in presežna moč
Novi tarifni sistem prinaša koncept dogovorjene moči, kar pomeni, da bodo uporabniki morali vnaprej določiti, kakšna bo njihova največja poraba moči v določenem obdobju. Če bo voznik presegel to dogovorjeno moč, se bo za vsako prekoračitev dodatno obračunala presežna moč, kar bo še dodatno podražilo mesečni račun.
Obračunska moč za gospodinjstva je razdeljena v več razredov glede na priključno moč:
- do 4,6 kW: To je osnovni razred, ki zajema manjše odjemalce, npr. stanovanja in manjša gospodinjstva.
- nad 4,6 kW do 11 kW: V ta razred spada večina povprečnih gospodinjstev, ki uporabljajo več električnih naprav.
- nad 11 kW do 22 kW: Ta razred pokriva večja gospodinjstva ali stanovanja z večjo porabo, na primer tiste, ki imajo električno ogrevanje, toplotne črpalke, polnilnice za električna vozila ipd.
- nad 22 kW: Ta razred je značilen za zelo velike odjemalce ali večstanovanjske enote, ki imajo večje zahteve po moči.
Za lastnike električnih avtomobilov to pomeni, da bodo morali natančno oceniti, kdaj in s kakšno močjo bodo polnili svoje vozilo. Če bodo polnili v času največje obremenitve omrežja, ko so tarife najvišje, ali če bodo večkrat presegli dogovorjeno moč, se bodo stroški hitro povzpeli. Na drugi strani pa bodo lahko prihranili, če bodo polnili v časovnih blokih z nižjimi tarifami in v obdobjih manjše obremenitve omrežja.
Kakšne so rešitve za voznike električnih avtomobilov?
Za učinkovito izkoriščanje novega sistema bodo morali vozniki električnih avtomobilov postati bolj aktivni in strateški pri upravljanju polnjenja. Tukaj je nekaj možnih rešitev:
- Polnjenje ponoči ali v času nižje obremenitve: Vozniki bodo morali izkoristiti časovne bloke z najnižjimi tarifami, kar bo praviloma noč ali zgodnje jutro. To pomeni, da bo potrebno prilagoditi urnik polnjenja, kar pa ni vedno praktično za vse uporabnike.
- Investicija v pametne polnilnice: Čeprav večina trenutnih polnilnic nima naprednih možnosti prilagajanja hitrosti polnjenja, se bodo na trgu verjetno pojavile nove rešitve, ki bodo omogočale dinamično prilagajanje moči polnjenja glede na trenutne obremenitve omrežja in tarife.
- Optimizacija dogovorjene moči: Lastniki električnih avtomobilov bodo morali natančno spremljati svoje potrebe in prilagoditi dogovorjeno moč, da ne bodo plačevali za nepotrebne presežke. To bo zahtevalo določeno mero načrtovanja, predvsem pa prilagoditev režima uporabe vozil in drugih električnih naprav v gospodinjstvu.
Ali bo novi sistem odvračal kupce električnih avtomobilov?
Čeprav novi tarifni sistem prinaša določene izzive, je malo verjetno, da bi ta sprememba znatno vplivala na prodajo električnih avtomobilov. Električna vozila še vedno ponujajo vrsto prednosti, od nižjih stroškov vzdrževanja do subvencij za nakup in seveda prispevka k bolj trajnostni prihodnosti. Vendar je vseeno prav zapletenost novega tarifnega sistema po vsej verjetnosti tisto, kar bo marsikoga odvrnilo od nakupa električnega avtomobila.
Vendar pa bodo novi stroški omrežnine zagotovo vplivali na skupne stroške lastništva električnega vozila, kar bo morda odvrnilo tiste, ki se odločajo za električni avto predvsem zaradi pričakovanih nižjih stroškov energije. Ključno bo, da se uporabniki prilagodijo novim razmeram in izkoristijo priložnosti za optimizacijo polnjenja.
Zaključek: Priložnosti in izzivi novega tarifnega sistema
Novi obračun elektrike bo prinesel dodatno kompleksnost za lastnike električnih avtomobilov, saj bodo morali bolje načrtovati in optimizirati polnjenje. Medtem ko bodo tisti, ki bodo znali izkoristiti nižje tarife in pametno upravljati svojo porabo, lahko celo prihranili, pa bodo uporabniki, ki se ne bodo prilagodili, verjetno občutili višje stroške.
V prihodnosti lahko pričakujemo več razvoja na področju pametnih polnilnic in sistemov za upravljanje energije, ki bodo omogočali bolj dinamično prilagajanje porabe. Čeprav bo prehod na nov sistem za nekatere voznike zahteven, je dolgoročni trend jasen: električna vozila bodo še naprej pridobivala na priljubljenosti, ob tem pa bo ključno, da se infrastrukturni in tehnološki sistemi razvijajo v skladu z novimi energetskimi zahtevami.