Če si v zadnjih desetih letih vsaj enkrat brskal po internetu (ali gledal kakšen "future of tech" video), si gotovo že slišal obljubo: dostava z droni. Ta leteča utopija, kjer ti paketek z iPhone-om ali burritom prispe naravnost z neba, brez zamud, brez človeških napak, brez “je kurir res pustil to pred vrati?” To je Zipline.
Tehnično gledano, bi morali biti že tam. Amazon je svoj program Prime Air predstavil že leta 2013 z velikim pompom. Google (no, Alphabet) je sledil z “Wing”, UPS s “Flight Forward”, potem še Flytrex, Dronamics in še par manjših akterjev. Vsi z istim ciljem: revolucija v dostavi. Deset let kasneje pa? Ti še vedno čakaš na kurirja, ki je zgrešil tvojo ulico. In potem se pojavi Zipline.
Kaj se je zgodilo?
No, veliko. In medtem ko velikani še vedno skačejo čez ovire (beri: regulacije, logistiko, varnost, realnost), se eno podjetje, povsem brez hrupa in hollywoodskih predstavitev, že pelje čez ciljno črto. Ime mu je Zipline. In če še nisi slišal zanj – to ni tvoja napaka. Oni so preveč zaposleni z reševanjem življenj, da bi skakali na tech konferencah.
Letenje proti realnosti: Zakaj večina dronov še vedno ne dostavlja
Preden gremo na zmagovalca, si poglejmo konkurenco. Amazonov Prime Air, recimo, še vedno testira. Imajo ogromen, glasen dron, ki lebdi nad tlemi in paket spusti z višine 15 metrov. V idealnih pogojih. Ob sončnem vremenu. Brez vetra. V Teksasu. Super.
Wing (od Alphabeta) uporablja manjše drončke, ki dostavljajo izdelke v določenih predmestjih Avstralije in ZDA. Njihova tehnologija je impresivna – hibrid med letalom in helikopterjem, tih, natančen. Težava? Pokritost je skoraj smešno omejena. Večina nas ne živi tam.
UPS je s Flight Forward že naredil nekaj konkretnih korakov – predvsem v bolnišničnem sektorju. Ampak to je bolj kot “ekspresni kurir z dovolilnico”, ne pa rešitev za vsakodnevnega uporabnika.
Flytrex? Hrana. V ZDA. V nekaterih mestih. Z jekleno vrvjo. Je že nekaj, a še daleč od revolucije.
Vsi ti poskusi se zataknejo na podobnih točkah: preveliki droni, preveč hrupa, kompleksna infrastruktura, previsoki stroški, preveč birokracije in – dajmo si priznati – uporabniški strah pred tem, da ti čips pade iz zraka direkt v grm.
In potem pride Zipline. Ne z obljubami. Z dejstvi.
Zipline ne prihaja iz Silicijeve doline, kjer vsi vpijejo “disruption”, ampak iz bolj konkretne potrebe: kako dostaviti kri in zdravila v odročna območja v Rwandi. Brez cest. Brez časa. Brez kompromisov.
Od leta 2016 do danes so Zipline droni preleteli več kot 160 milijonov kilometrov, opravili na stotine tisočev dostav, rešili na tisoče življenj – in vse to brez ene same nesreče z ljudmi.
Njihov prvi sistem, Platform 1, je bil kot nekaj iz James Bonda: fiksno-krilni dron, izstreljen z elastiko, ki je paket (z zdravili) spustil s padalom, nato pa se ujel nazaj na osnovno postajo z veliko napenjalno vrvjo. Noro? Da. Deluje? Absolutno.
A prava mojstrovina prihaja zdaj – Zipline Platform 2.
Kako izgleda prihodnost dostave?
Platform 2 je futuristični ples med tehnologijo, uporabnostjo in estetiko. Gre za hibridni dron z lebdečimi propelerji, ki iz svoje notranjosti spusti majhnega, samostojnega robotka – Zip. Ta Zip lebdi do tal, se orientira z vizualnimi senzorji, odpira dno, odloži paket z natančnostjo večernega krožnika, in se vrne nazaj gor. Brez tresenja. Brez trdega pristanka. Brez, khm, uničenih burritov.
Celoten sistem tehta 25 kilogramov, večinoma iz ogljikovih vlaken in penastega materiala. Potuje s hitrostjo 112 km/h, domet ima okoli 30 kilometrov, in najlepše – je tih. Tako tih, da ne zbudi niti psa v soseski.
Uporabnik? Naročiš v aplikaciji. V nekaj minutah se Zipline pojavi 100 metrov nad tabo, Zip spusti paket, in odleti. Brez interakcije. Brez razlage kurirju, kje so vrata.
Zakaj jim uspeva, kjer drugi capljajo?
- Natančnost – Zip zna dostaviti na točno določen kvadrat zemlje. Ni mu treba “pristati”.
- Tišina – medtem ko večina konkurence še vedno brni kot prehlajen helikopter, Zipline išče tišino kot ninja.
- Varnost – redundance v sistemu omogočajo let tudi ob okvari dveh propelerjev. V skrajni sili se odpre padalo.
- Uporabniška izkušnja – nobenega kontaktiranja kurirja, nobenih “predvidenih časov prihoda”, samo: naroči, dobi, uživaj.
- Prava uporaba – niso začeli z dostavo kave, ampak z dostavo življenjsko pomembnih sredstev. Uporabnost > profit.
Ali bomo to kdaj imeli tudi mi?
Dron dostava še ni pripravljena za povsod. Ne bo rešila logistike v gosto poseljenih mestih, kjer vsak balkon šteje kot zračni kaos. Ne bo nadomestila kombijev za večje pakete.
A tam, kjer ima smisel – ruralna območja, urgentne dostave, lokalna hrana – je prihodnost že tu. Zipline ni prihodnost. Zipline je sedanjost. Samo mi še čakamo, da jo ulovimo.
Zaključek: Ne bo vse padalo z neba. Ampak nekaj pa bo.
Dostava z droni ni mit. Samo ni univerzalna rešitev za vse. A kot kaže Zipline – v pravem kontekstu, s pravo tehnologijo in z malo manj PR-hipa, lahko leti. In dostavi. Včasih življenje. Včasih burrito.
In ja – oboje šteje.