Prvi preizkus avtonomnih taksijev bo stekel že konec junija 2025 v Austinu (Teksas) s približno desetimi vozili in namensko mobilno aplikacijo - RoboTaxi aplikacija. Tesla naj bi interno že zaključila preizkušanje sistema RoboTaxi aplikacija, medtem pa krožijo informacije o tem, da podjetje za to storitev kopiči lastno floto rabljenih vozil Tesla Model Y, ki naj bi bili prvi avtonomni taksiji. Ambiciozni načrti Elona Muska nakazujejo, da bi lahko Tesla s to storitvijo v prihodnje konkurirala ali celo izrinila ponudnike, kot je Uber.
RoboTaxi aplikacija – preizkus v Austinu junija: Direktor Tesle Elon Musk je potrdil, da bo podjetje svojo dolgo obljubljano storitev RoboTaxi začelo preizkušati na javnih cestah že konec junija letos, in sicer v mestu Austin v zvezni državi Teksas. Musk je v intervjuju za CNBC razkril, da bodo sprva po Austinu vozile približno 10 samovozečih Teslinih vozil, ki bodo opravljala avtonomne prevoze na omejenem območju mesta – v “najvarnejših delih” mesta, kot je dejal. Po uspešnem začetku naj bi Tesla floto hitro povečevala: v nekaj mesecih nameravajo floto povečati na okoli 1.000 vozil. Sprva bodo v vozilih predvidoma še vedno prisotni varnostni vozniki za nadzor, saj Tesla poudarja postopno in varno uvajanje storitve. V začetni fazi bodo uporabljeni obstoječi modeli (predvidoma Model Y), dolgoročno pa Tesla načrtuje tudi posebna dvosedežna avtonomna vozila brez volana in pedal, torej Cybercab, ki naj bi v proizvodnjo prišla v letu 2026.
View this post on Instagram
RoboTaxi aplikacija je prihodnost mobilnosti
Tesla je spomladi 2025 razkrila predogled svoje prihajajoče aplikacije za naročanje RoboTaxi prevozov. Posnetek zaslona prikazuje uporabniški vmesnik na pametnem telefonu, preko katerega lahko uporabnik naroči Teslin avtonomni taksi podobno kot pri storitvah Uber – vidna je pot vožnje po zemljevidu ter podatki o prihajajočem vozilu. Tesla je interno že izvedla obsežne preizkuse: po navedbah podjetja so zaposleni v Austinu in San Franciscu doslej prek testne aplikacije opravili več kot 1.500 voženj in pri tem prevozili približno 24.000 kilometrov v načinu t. i. »FSD Supervised«.
Ti interni preizkusi so namenjeni razvoju in preverjanju programske opreme Full Self-Driving (FSD) ter mobilne aplikacije za RoboTaxi, preden storitev ponudijo širši javnosti. Elon Musk je na nedavni poslovni konferenci potrdil, da je RoboTaxi aplikacija pripravljena za širšo uporabo, prvi krog storitve v Austinu pa bo dostopen po sistemu vabil (»invitation-only«) za izbrane uporabnike, preden ga razširijo na splošno populacijo.
Avtonomna vožnja, oziorma FSD je del drugih rešitev. Optimus, SpaceX – vsi uporabljajo sisteme, ki so umetno inteligenčni. V ozadnju pa je podobna tehnologija kot pri Groq AI.
Cybercab – bo najprej model Tesla Y
Namenski RoboTaxi in “flota iz rabljenih Tesel”: Podjetje Tesla se na prihodnjo storitev pripravlja tudi s formiranjem lastne flote vozil. Že od leta 2019 je Tesla v ZDA strankam onemogočala odkup njihovih vozil po izteku lizinga, saj je Musk takrat napovedal, da bodo vrnjena vozila uporabili v prihajajoči mreži robotaksijev: “Ne morete jih odkupiti, želimo jih nazaj,” je Musk dejal leta 2019 in samozavestno napovedal “milijon robotaksijev na cestah že prihodnje leto”. Čeprav se ta drzna napoved ni uresničila, je Tesla v letih 2019–2023 res prejela nazaj več tisoč vrnjenih vozil po izteku lizinga – v tem obdobju je bilo globalno v najem oddanih skupno okoli 314.000 Tesel, kar je 4,4 % vseh dobavljenih vozil. Namesto da bi jih skladiščila za neuresničeno robotaksi floto, je Tesla večino teh rabljenih vozil prodala naprej z dobičkom.
Cybercab bo na ceste zapeljal v letu 2026. Avtonomni taksiji bodo sprva Tesla Model Y.
Po poročanju agencije Reuters je podjetje v vrnjene avtomobile dodalo programske nadgradnje (denimo funkcijo FSD, ki se sicer prodaja za približno 8.000 USD, in druge plačljive nadgradnje zmogljivosti) ter jih prodalo novim kupcem za bistveno višjo ceno, kot bi jo dosegli pri odkupih starih leasing uporabnikov Ta praksa, čeprav nenavadna, je bila zakonita in se je za Teslo izkazala za dobičkonosno – hkrati pa je nekaterim investitorjem vzdrževala vtis, da se podjetje pospešeno pripravlja na dobo avtonomnih taksijev.
Novembra 2024 je Tesla tiho odpravila prepoved odkupa in pričela leasing kupcem znova omogočati odkup vozil, kar nakazuje, da je podjetje zaradi zamud pri uvedbi robotaksijev in padajočega povpraševanja po rabljenih vozilih spremenilo strategijo. Kljub temu Tesla za prvotno uvedbo RoboTaxi številna vozila zagotavlja v lastni režiji – junijski pilot v Austinu bo izveden s Teslinimi službenimi vozili in ne vozili zasebnih strank.
Tesla in Uber: konkurenta ali skupna nosilca nove mobilnosti
Muskovi komentarji in Uber: Elon Musk je v intervjuju poudaril, da Tesla ne namerava sodelovati z obstoječimi platformami, kot je Uber, niti jih kupovati – namesto tega želi vzpostaviti povsem lastno mrežo robotaksijev. Dejal je, da si predstavlja prihodnost, v kateri »namesto da bi poklicali Uber, pokličete avtonomno Teslo«, ki vas odpelje na cilj brez človeškega voznika. Musk trdi, da ima Tesla “milijone vozil, ki bodo sposobna avtonomne vožnje”, zato vidi priložnost, da se obstoječi Teslini lastniki v prihodnje pridružijo floti RoboTaxi in svoja vozila oddajajo v najem, ko jih ne uporabljajo – podobno kot koncept AirBnB v svetu prenočišč. Ta vizija “delitvene ekonomije” za avtomobile pomeni, da bi lahko lastniki Tesel zaslužili z oddajanjem vozil, medtem ko Tesla upravlja platformo in tehnologijo.
Tesla bo resno konkurirala Uber.
Podjetje Uber je sicer v preteklosti izrazilo pripravljenost sodelovati s Teslo, a njihov izvršni direktor Dara Khosrowshahi priznava, da Musk “želi s projektom RoboTaxi iti svojo pot”, kar Uber po njegovem mnenju postavlja v vlogo prihodnjega konkurenta Tesli v področju avtonomnih prevozov. Uber in konkurenčni Lyft sta sicer razvoj lastne avtonomne vožnje opustila ter se usmerjata v partnerstva (npr. z Waymom), medtem ko Tesla stavi na svojo tehnologijo in infrastrukturo.
Junija – bomo videli prihodnost in testirali – RoboTaxi aplikacija
Pričakovani junijski zagon storitve RoboTaxi v Austinu bo pomemben preizkus za Teslo, ki v zadnjih letih vse svoje napore usmerja v avtonomno vožnjo. Musk je poudaril, da sta “edini stvari, ki bosta dolgoročno pomembni, avtonomija in robot (‘Optimus’ robot)”, s čimer nakazuje, da prihodnost vrednosti podjetja vidi prav v robotaksijih in umetni inteligenci. Analitiki opozarjajo, da je komercializacija avtonomnih vozil zahtevna – tehnološko, regulativno in finančno. Ameriški regulativni organ NHTSA že preiskuje varnost Teslinega sistema FSD in je podjetju poslal podrobna vprašanja v zvezi z načrtovano robotaksi storitvijo, zlasti glede delovanja v slabih vremenskih razmerah in brez voznika.
Prvi roboti gospodinjstev bodo avtomobili. In morda, ga imate že parkiranega doma.
V Austinu Tesla za zdaj še potrebuje ustrezna lokalna dovoljenja in bo na začetku zagotavljala prisotnost nadzora v vozilih. Kljub izzivom pa bi uspešen zagon RoboTaxijev pomenil prelomnico v mobilnosti – Tesla bi lahko z avtonomno floto in milijoni uporabnikov, ki bi prek aplikacije naročali vožnje, potencialno preoblikovala trg prevozov na zahtevo. Industrija z napetostjo spremlja, ali bo Tesli v drugi polovici leta 2025 uspelo dokazati, da so njeni avtonomni taksiji dovolj zanesljivi in varni za širšo javnost – če bodo, bi lahko to pomenilo začetek nove konkurence velikanom, kot je Uber, ter korak bližje uresničitvi Muskovih drznih napovedi o prihodnosti brez človeških voznikov na naših cestah.