fbpx

Slastni hamburgerji za najbolj izbirčne jedce

Vsakdo prepozna omamni vonj po sveže pripravljenem burgerju, ki v trenutku vznemiri borbončice in jih prepričuje, naj se podajo v svet slastnih okusov. Povsem preprosto ga je pripraviti in še bolj enostavno vanj ugrizniti, toda za tem majhnim sendvičem stoji velika zgodba, v kateri uživajo tudi najbolj izbirčni jedci.

Pred davnimi časi so za devetimi gorami in devetimi vodami po ravnicah srednje Azije jezdili neustrašni vojščaki, pripravljeni na boj, toda vselej zelo lačni. Rekli so jim Tatari in ker med ježo niso imeli časa za postanek, so svojo lakoto potešili kar med potjo in si postregli s surovim govejim mesom, ki so ga hranili pod sedlom, da se je fino zmehčalo in tako še bolj prileglo. Toda to je le legenda, ki pojasnjuje nastanek tatarskega biftka, prav tu pa se začne tudi zgodba o danes najbolj priljubljeni hitri jedi – burgerju, ki je pravzaprav veliko več kot le popečena pleskavica med dvema kruhovima bombicama.

Ko so Tatari odjezdili svojo pot, so v 19. stoletju preizkuševalci meso spekli in mu dodali čebulo, nato pa so nemški izseljenci iz nemškega pristaniškega mesta Hamburg jed, imenovano Hamburg Style Beef, prenesli čez lužo, kjer so jo Američani kaj hitro vzeli za svojo. Od tod po svetu krožijo različne zgodbe, ki govorijo o nadaljnji zgodovini hamburgerja. Prvega naj bi leta 1900 postregel Louis Lassen na svoji majhni stojnici, imenovani Louis’ Lunch v Connecticutu, ki še danes slovi kot prodajalna enih izmed najboljših burgerjev na svetu.

 Prvi hamburger  nej bi leta 1900 postregel Louis Lassen na svoji majhni stojnici, imenovani Louis' Lunch v Connecticutu, ki še danes slovi kot prodajalna enih izmed najboljših burgerjev na svetu. Foto: Luis lunch
Prvi hamburger nej bi leta 1900 postregel Louis Lassen na svoji majhni stojnici, imenovani Louis’ Lunch v Connecticutu, ki še danes slovi kot prodajalna enih izmed najboljših burgerjev na svetu. Foto: Luis lunch

Od slavnih velikanov hitre prehrane do prefinjenih gostilnic

Ljudje so ga vzljubili zelo hitro, v čimer so tudi nadobudni gostinci in poslovneži videli zlato jamo. McDonalds in Burger King sta svojo pot začela v sredini 20. stoletja in se v samem vrhu proizvajalcev burgerjev obdržala vse do danes, toda vse več je tudi manjših gostilnic, kjer kuharji zelo dobro vedo, kako na preprost, a prefinjen način pripraviti sijajen hamburger. Na Švedskem je Jon Widegren, ki je po potovanju po Ameriki, kjer je v 38 dneh preizkusil 64 burgerjev, prav lani odprl Flippin’ Burgers. Widegren najraje postreže z dvojnim čedar burgerjem s kremastim sirom, čebulicami in jalapeno čiliji.

Na drugem koncu sveta, na Tajskem, kjer pravzaprav ne bi nikoli pomislili na burger, sredi Bankoka stoji Hyde & Seek Gastro Bar, ki slovi po izvrstnem Yankee Burgerju s sočno, 170 gramov težko wagyu govedino s karamelizirano šalotko in sirom Roquefort, ki se bohoti v kruhovi bombici s parmezanom. Medtem pa v New Yorku kulinarični poznavalci priporočajo Black Iron Burger in hišno specialiteto – dvojni burger s hrenovim čedarjem in karamelizirano popečeno čebulo. Še berete ali že lačni tečete po svoj burger?

Eksotični okusi burgerjev tudi pri nas

Preden se napotite po najboljšega, naj vam na pladnju ponudimo vsaj izbiro, s katero se lahko ponaša naša majhna dežela. Hot Horse ponuja svoj slavni in ogromni horse burger z ravno prav začinjeno pleskavico, žrebičkovim zrezkom ali trakci, ki jim v mehki bombici priložimo še dodatke po svojem okusu. Tisti, ki ljubimo eksotiko, bomo navdušeni nad omamnim burgerjem z na oglju pečenim piščancem, mariniranim v Terriyaki omaki, za prste obliznit’ pa je tudi Special Wagyu Burger, ki nam ga sredi prestolnice postrežejo v Tokyo pikniku.

Nedaleč od piknikovanja ob Ljubljanici lahko v “burgerski kulinariki” uživamo tudi v Centralni postaji, kjer zadiši po hrustljavih kruhovih bombicah s sezamom, nadevanih s piščančjim ali govejim mesom, čebulico, paradižnikom in solato, zraven pa dobimo še skodelico gorčice. In seveda sta tu še omamna Hood burger in Cube burger. Bohotita se vsak na svojem koncu Ljubljane in lakotnike vabita pod svojo streho, izpod katere diši po skrbno pripravljenih burgerjih, na eni strani s polnovrednim okusom Hoodega steaka, k čemur se nič ne prileže bolj kot enkraten hrustljav krompirček. Na drugi strani Cube ponosno postreže z dišečim roastbeefom s tartufi v popečeni polnozrnati ciabatti, obloženi z namazom iz tartufov, svežo rukolo in slastnim sirom brie.

Skrbno pripravljeni burgerji s polnovrednim okusom Hoodega steaka. Foto: Mitja Kobal
Skrbno pripravljeni burgerji s polnovrednim okusom Hoodega steaka. Foto: Mitja Kobal

Z domačega žara
Če imamo vsaj nekaj časa, lahko sami zavihamo rokave in na vrtu za hišo pripravimo mini žar hamburgerje, po katerih si bodo prste obliznili tudi prijatelji, ki jih ne smemo pozabiti povabiti. Mletemu mesu dodamo sol, poper, curry, peteršilj, na drobno sesekljan česen, jajce in drobtine. Vse skupaj dobro pregnetemo in oblikujemo v polpete. Z njimi hitro na žar – ko zadiši po pečenem, položimo na eno stran pleskavice topljen sir, nato z njo naravnost v prej popečeno bombetko. Dodamo pinjole, list solate, paradižnik, popečene bučke in čebulico, po želji prelijemo z omako in postrežemo. Dober tek!

Tokyo Piknik Foto: Asja Pogačar
Tokyo Piknik Foto: Asja Pogačar

Infomat

1. McDonalds vsako sekundo proda več kot 75 hamburgerjev. Doslej naj bi jih pripravili več kot 300 milijard.

2. Beseda cheesburger (sirov burger) je bila prvič uporabljena decembra leta 1941 v trgovinici v kalifornijskem Burbanku.

3. Če bi v vrsto postavili hamburgerje, ki jih pojedo Američani, bi Zemljo obkrožili kar 32-krat.

4. Leta 2007 so v Denny’s Beer Barrel Pubu v Clearfieldu v Pennsylvanii postavili rekord največjega burgerja, ki je tehtal skoraj 56 kilogramov.

5. Nadražji burger, ki so ga v dobrodelne namene prodali za dobrih 7.000 evrov, je vseboval Wagyu govedino, tartufe in 24-karatne zlate lističe. Najbolj posebne so bile rezine španske iberske šunke. Črni iberski prašiči imajo zapovedano dieto, sestavljeno samo iz želoda, kar daje mesu slasten okus po zemlji.

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.