Tesla je z vstopom v avtomobilsko industrijo povzročila tektonski premik. Paradigma e-mobilnosti, ki jo je sprožila, ni bila le modna muha, temveč uvod v novo poglavje industrijske revolucije. Najprej je Tesla tradicionalne proizvajalce pretresla z električnimi vozili z osupljivimi pospeški in visokotehnološko izkušnjo, zdaj pa stresajo panogo še z nečim povsem drugim. Medtem ko avtomobilski novinarji vestno preštevajo konjske moči, razpravljajo o obliki žarometov in čakajo na naslednji model Tesla avtomobila, Elon Musk kuje načrt, zaradi katerega se bodo jekleni konjički kmalu zdeli tako zastareli kot parna lokomotiva.
TESLA do leta 2030 ne bo več delala avtomobilov! Če se sliši pretirano, pomislite: Musk z vsako svojo potezo namiguje, da Tesla v resnici sploh ni avtomobilsko podjetje. To je tehnološko podjetje – nekateri bi rekli kar podjetje za umetno inteligenco. Ko je Tesla nekoč svoj Model S opremila z velikim zaslonom na dotik, smo se šalili, da gre za “računalnik na kolesih”. Nismo se motili – danes Elon Musk trdi, da Tesla pravzaprav sploh ni proizvajalec električnih vozil, pač pa AI podjetje, z vizijo, ki presega okvirje avtomobilov. Podobno kot je Apple s telefonom zavzel žep in potem svet, Musk meri mnogo više – dobesedno proti zvezdam.
Tesla ni le avtomobilsko podjetje, temveč tehnološki vizionar
TESLA do leta 2030 ne bo več delala avtomobilov
Že od začetka Tesla svoje identitete ni gradila kot klasičen avtomobilski proizvajalec. Pri Tesli so znani po tem, da večino inovacij razvijajo in-house in da se bolj kot na pločevino in ventile spoznajo na programsko opremo. Elon Musk in njegova ekipa so desetletje nazaj ubrali pristop Silicijeve doline: avto dojemajo kot platformo za programsko opremo in podatke, ne le kot prevozno sredstvo. Vsi Teslini avtomobili so tako rekoč strežniki na kolesih, opremljeni z obilico senzorjev in računalnikov. Že od leta 2016 vsak Tesla zapusti tovarno z vgrajeno strojno opremo za samovozečo funkcionalnost – osmimi kamerami, radarjem, ultrazvočnimi senzorji in zmogljivim računalnikom. Ne glede na to, ali ste kupili dodatni paket “Full Self-Driving” ali ne, ima vaš Model 3 ali Model Y “oči in možgane” za avtonomno vožnjo že vgrajene. To ni naključje: Musk je že takrat vedel, da so kamere in čipi pomembnejši od usnja in kroma na odbijaču.
Elon Musk namreč že od leta 2013 obljublja avtomobile, ki bodo sposobni voziti popolnoma sami. Njegove napovedi o avtonomni vožnji so v zadnjem desetletju postale stalnica (marsikdaj preveč optimistična, bi dodali skeptiki). A ključno je, da Musk in Tesla vztrajajo pri tej viziji. Vsak nov over-the-air posodobitveni paket, vsaka nadgradnja čipovja, služi istemu cilju: naučiti avto voziti bolje od človeka. Musk je celo javno dejal, da kdor ne verjame v Teslin uspeh pri avtonomiji, raje naj ne kupuje delnic podjetja. Za Teslo avtopilot ni zgolj pomoč vozniku; to je srž prihodnosti podjetja.
Avtonomija in umetna inteligenca: Teslin pravi produkt
TESLA do leta 2030 ne bo več delala avtomobilov
Ko tipični avtomobilski novinar piše o Tesli, ga zanimajo doseg, pospešek 0–100 km/h in morda še kakovost izdelave. Toda Muskove izjave kažejo, da je glavni produkt Tesle pravzaprav umetna inteligenca – tako tista, ki poganja avtopilota, kot tudi širše. Tesla danes pod Muskovim vodstvom gradi ogromno ekipo za razvoj AI in superračunalnikov (slavni Dojo), ki trenirajo mreže na podlagi petabajtov video posnetkov, zbranih s Teslinih kamer. Musk se brez sramu pohvali, da bi lahko Tesla kmalu postala najvrednejše AI podjetje na svetu. Marsikdo je ob tem nejeverno zmajeval z glavo, a poglejmo dejstva:
- Največji vozni park “robotov” na svetu: Več kot dva milijona Teslinih avtomobilov po cestah sveta vsak dan zbira podatke. Vsako križišče, vsaka napaka voznika, vsaka ostra ovinka – vse se beleži in pošilja v “možgane” Tesle v oblaku. To je zakladnica realnih podatkov, s katero se ne more primerjati noben Google ali tradicionalni avtomobilski gigant. Musk trdi, da je ravno ta resnični podatkovni zaklad tisto, kar bo Teslo izstrelilo na vrh AI sveta. Če smo cinični: namesto da bi se Tesla ukvarjala z novimi modeli avtomobilov, raje uči svoje algoritme voziti.
- Programsko podjetje na štirih kolesih: Tesla si je od Silicijeve doline “izposodila” tudi poslovni model. Ne služi le s strojno opremo (avtomobili), ampak vse bolj s programsko opremo. Vsak lastnik Tesle dobro ve, da jim Musk rad proda programske funkcije – na primer avtopilota – ločeno. Toda v prihodnosti morda sploh ne bo več potrebno imeti Teslinega avta, da bi uporabljal Teslino tehnologijo. Musk je ponudil tekmecem v avtomobilski industriji, da lahko licencirajo Teslin avtopilot oziroma kar celoten sistem FSD (Full Self-Driving) za svoje avtomobile. “Z veseljem ga licenciramo tudi drugim,” je rekel Musk, “ne želimo tega obdržati le zase”. To ni ravno izjava tipičnega direktorja avtomobilskega podjetja – predstavljajte si, da bi Toyota drugim prodajala svoje hibride ali Volkswagen ponujal TDI tehnologijo tekmecem! Tesla pa ravna točno tako: postaja dobavitelj tehnologije konkurenci. (Mimogrede, v kuloarjih industrije se šušlja, da so se o nakupu Teslinega FSD že pogovarjali s Fordom – kar je potrdil celo Fordov šef Jim Farley – a so pri Fordu nato raje stavili na svojega favorita, Waymo).
- Grok: Teslin AI pomočnik: Ni naključje, da je Musk lansiral tudi xAI – novo podjetje za umetno inteligenco, ki je predstavilo jezikovni model Grok. Ta chatbot, Muskova alternativa ChatGPT-ju, je sprva požel slavo (in nekaj zgražanja) na omrežju X, zdaj pa se seli naravnost v Tesline avtomobile. Ja, prav ste prebrali: od poletja 2025 lahko nekateri lastniki v avtu aktivirajo glasovnega asistenta Grok in se z njim pogovarjajo, kot bi imeli Siri na steroidih v armaturni plošči. Grok lahko razlaga, odgovarja na splošna vprašanja, pripoveduje zgodbe ali preprosto kramlja, medtem ko avto vozi (upajmo, kmalu kar sam). To je več kot le posodobitev navigacije – to je preludij v avtomobil, ki bo inteligenten sogovornik. Še več, Muskovi AI dosežki segajo celo v Pentagon: nedavno je ameriško obrambno ministrstvo oznanilo, da bo uporabilo Muskovega Groka za svoje potrebe. Kakšen avtomobilski proizvajalec pa lahko reče, da vozi razvoj umetne inteligence za vojsko? Toyota? Ne ravno.
Skratka, Tesla namenja toliko energije in talenta v razvoj pametnih algoritmov, da se človek vpraša: Je avto sploh še v središču pozornosti ali je postal le sredstvo? Odgovor postaja očiten.
Roboti namesto novih modelov avtomobilov
Ena od teorij, ki kroži med pozornimi analitiki, je naravnost heretična: Tesla bo postopoma opustila klasičen avtomobilski program. Namesto snovanja cele palete novih modelov (kot to počno tradicionalne znamke vsakih nekaj let), naj bi Tesla svoje inženirje in proizvodne kapacitete usmerila nekam drugam – v izdelavo robotov. Se sliši kot znanstvena fantastika? Poglejmo, kaj pravi sam Musk. Na Teslinem dnevu umetne inteligence leta 2022 je na oder pripeljal robotskega humanoida po imenu Optimus in samozavestno dejal, da bo robot nekoč pomembnejši produkt Tesle kot avtomobili. Letos je šel še dlje: na srečanju delničarjev junija 2024 je Musk napovedal, da bo “večina dolgoročne vrednosti podjetja Tesla pripadala robotu Optimus”. To je izjava, ob kateri so se marsikateremu avtomobilskemu novinarju stresle hlače – kaj sledi, Tesla preneha delati avtomobile?!
Musk ni kar tako v tri dni vrgel milijard v razvoj humanoidnega robota. Optimus (več kot dva metra visok robotski pomočnik z ročicami in nogami) je mišljen resno. Tesla načrtuje na tisoče takih robotov v svojih tovarnah in skladiščih po svetu, morda pa kmalu tudi v drugih podjetjih. Optimus naj bi opravljal dolgočasna, ponavljajoča ali nevarna dela namesto ljudi. Musk trdi, da bo čez nekaj let ta robot znal hoditi po ulici, dvigovati škatle, morda celo skuhati kavo – skratka, bo vsestranski. Zdaj pa ključna misel: če bo Tesla obvladala proizvodnjo in učenje takih robotov, zakaj bi se omejevala zgolj na izdelavo avtomobilov? Avtomobili so le en segment človeškega življenja (mobilnost), medtem ko so humanoidni roboti potencialno uporabni v vsaki industriji. Od zdravstvene nege do gradbeništva – povsod si lahko predstavljate Teslinega “Optimus Prime”, ki neumorno dela 24 ur na dan.
Ni potrebno ugibati – Musk je to povedal naravnost. Njegova napoved je, da bo trg humanoidnih robotov v prihodnosti ogromnejši od trga avtomobilov. Celo ocenjuje, da bi lahko Optimus nekega dne pomenil desetine bilijonov (tisoč milijard) dolarjev prihodkov. To so nepredstavljive številke, a spomnimo se, da so se tudi napovedi o največji tržni vrednosti avtomobilskega podjetja nekoč zdele norost – dokler Tesla ni presegla vseh. Če je to vsaj približno res, potem bo Tesla morda v petih ali desetih letih bolj kot ne tehnološko podjetje za robotiko. Avtomobili? Ah, tisto, kar danes vidimo na cestah, bi lahko bili zgolj finančni (in testni) izdelki – orodje za financiranje in razvoj nečesa veliko večjega.
Poglejmo si še en pokazatelj te smeri: robotaxi. Musk že leta obljublja, da bodo Teslini avtomobili postali avtonomni taksiji, ki namesto vas služijo denar, ko jih ne uporabljate. Marsikdo se je ob teh pravljicah nasmihal, toda junija 2025 se je zgodilo – v Austinu (Teksas) je Tesla zagnala pilotno floto vozil, ki so prvič prevažala stranke brez voznika za volanom. Za zdaj gre za približno deset Model Y vozil, omejenih na ozek predel mesta, vožnja pa stane simboličnih $4.20 (seveda si Musk ne more pomagati brez šale). Ampak poanta je jasna: Tesla je uradno vstopila v posel avtonomnih taksijev, neposredno konkurira Waymoju in Cruiseu, ki sta to počela že prej. Musk je ta dosežek označil za “kulminacijo desetletja trdega dela” – kot bi rekel: to je bil cilj od začetka. Zakaj je to pomembno? Zato ker ima robotaxi povsem drugačno dinamiko posla kot prodaja osebnih avtomobilov. Če jutri robotaxi zares zaživijo globalno, Tesla ne potrebuje izdelati 20 milijonov avtov na leto (cilj, ki so ga tiho opustili). Namesto tega potrebuje le dovolj vozil, ki bodo krožila po mestih in služila denar z prevozom potnikov. Manj avtomobilov, več dobička – sanjski scenarij za vsakega vlagatelja. Ne pozabimo, Muskovi analitiki že dolgo trdijo, da je vrednost Tesle tako visoka prav zaradi pričakovanja prihodnjih robotaxijev in robotov. Dejansko analitiki ocenjujejo, da danes velik del tržne vrednosti Tesle temelji na njeni obljubi avtonomnih taksijev in robotov, ne pa na trenutni prodaji Modelov 3 ali Y.
In kaj to pomeni za klasične nove modele avtomobilov? Tesla je v zadnjih letih precej nenavadno podjetje: medtem ko tekmeci predstavljajo vedno nove SUV-je, crossoverje in električne kombilimuzine, je Teslin nabor modelov praktično nespremenjen že od 2019 (ko je izšel Model Y). Novih modelov (razen futurističnega Cybertrucka) ni na vidiku. Musk suvereno pravi, da Tesla trenutno novega modela niti ne potrebuje – raje optimizira proizvodnjo in znižuje cene obstoječim, medtem pa kuje načrte za popolnoma novo vrsto izdelka. Zakaj bi se trudili z novim modelom “Model 2” za množice, če pa lahko obstoječe avte spremenijo v avtonomne taksije, tehnologijo znotraj njih pa prodajo drugim?
Zdi se torej povsem možno, da Tesla v bližnji prihodnosti ne bo predstavila nobenega novega klasičnega avtomobila. Namesto tega bo razširila posel drugam: v B2B storitve in partnerstva. Prodaja tehnološke rešitve drugim proizvajalcem (denimo licenciranje FSD, integracija Groka kot asistenta v njihove avtomobile), ponujala bo celovite ekosisteme (polnilna infrastruktura že postaja industrijski standard, ki jo kupujejo Ford, GM, Mercedes itd.) in seveda – robotaxi storitev neposredno potrošnikom. Tesla bo torej morda kmalu več zaslužila od drugih avtodomov in prevoznikov kot pa od nas posameznikov. Njeni avtomobili na cesti pa bodo čedalje bolj izkoriščani kot flota robotov, ne kot ljubkovani lastniški stroji.
Avtomobili so bili le orodje – cilj je Mars
Ko Elon Musk gleda Tesla Model S, ne vidi samo športne limuzine. Vidi orodje. Musk namreč že dolgo ponavlja svojo ultimativno vizijo: človeštvo mora postati večplanetarna vrsta. In za to potrebuje celo paleto novih tehnologij. Tesla je bila ustanovljena z namenom, da pospeši trajnostno energijo na Zemlji (kar je pohvalno samo po sebi), a v ozadju je bila vedno tudi misel – vse, kar se naučimo tukaj, bomo lahko uporabili nekega dne na Marsu. Elon Musk ni ravno avtomobilski romantik; ne zanima ga zvok motorja V8 niti vonj po bencinu. Njegov srčni projekt je SpaceX – rakete, ki bodo letele na Mars. In ko enkrat prideš tja, potrebuješ… kaj? Vozila, s katerimi se boš vozil po rdečem pesku. Potrebuješ električno energijo, ker bencina tam ni. Potrebuješ internet, da boš komuniciral z Zemljo. Potrebuješ robote, da bodo gradili baze, in stroje za kopanje podzemnih bivališč. Če počasi seštejemo, ugotovimo, da Musk že ima prav vse elemente tega futurističnega kompleta Lego kock:
- SpaceX – rakete Starship, ki lahko tja pripeljejo ljudi in opremo (in morda cel kup robotov).
- Tesla avtomobili in baterije – robustna električna vozila (npr. Cybertruck iz nerjavečega jekla) in zmogljive baterije ter solarni paneli. Cybertruck je videti kot oklepno vesoljsko vozilo z razlogom – pride prav na Marsu. Musk se rad pošali (ali pa ne), da je bil Cybertruck oblikovan bolj za Mars kot za Zemljo. Brez barve, odporen na rjo, prah, ima električni pogon (Mars ima veliko sonca, nič nafte) in je dovolj robusten, da preživi marsovske razmere. To vozilo bi lahko zapeljali iz SpaceX rakete naravnost na marsovsko površje in začeli raziskovati.
- Starlink – konstelacija na tisoče satelitov, ki že danes Zemlji zagotavljajo internet povsod, kjer ga prej ni bilo. Uganite, kdo bo zagotovil internetno povezavo na Marsu? Musk ima pripravljen odgovor v obliki Starlink satelitov, ki lahko ustvarijo komunikacijsko linijo med planetoma.
- The Boring Company – to je Muskovo podjetje za vrtanje tunelov. Uradno z njim gradi podzemne predore za hiperpovezave med mesti (in parkirne hiše v Vegasu), a mnogi domnevajo, da je resnična vrednost v tehnologiji hitrega vrtanja tunelov, ki bo neprecenljiva na Marsu. Tam bo namreč zaradi radiacije in temperatur smiselno graditi bivališča pod zemljo – in Muskov Boring Company bo lahko izkopal zatočišča hitreje kot kateri koli Nasin rover. Musk seveda to zanika s hudomušnim nasmeškom, a dejstvo je, da se njegove vrtalne naprave vsako leto izboljšujejo.
- Optimus humanoidni roboti – namesto da na Mars pošljemo deset tisoč ljudi (kar je drago, tvegano in etično sporno), lahko pošljemo deset tisoč robotov Optimus. ARK Invest analitiki so si že zamislili scenarij: Vsaka SpaceX raketa, ki bo letela na Mars, bo v sebi nosila mešanico tovora: nekaj človeških pionirjev in celo legijo robotov. Ko pristanejo, se roboti lotijo dela – gradnja habitatov, postavljanje solarnih panelov, kopanje v ledu za vodo, celo sajenje prvih rastlin v kupolah. Ljudje bodo prišli kasneje, ko bo infrastruktura nared. Musk se ob teh vizijah le skrivnostno smehlja, a nič ne reče – morda, ker ve, da zvenijo kot ZF… do dne, ko se zares zgodijo.
- xAI in Grok – na dolgi rok bo ekipa ljudi na Marsu majhna, izzivi pa veliki. Umetna inteligenca bo tu nenadomestljiv svetovalec in pomočnik. Musk gradi lastne AI sisteme, ki bodo “povedali tako, kot je” (po njegovih besedah naj bi bil Grok maksimalno iskren in neprizanesljiv AI). Morda bo ravno AI pomagal najti rešitve za nepričakovane težave daleč od doma.
Ko vse to sestavimo, dobimo sliko, ki presega okvire avtomobilskega posla. Tesla ni nastala zato, ker bi Musk oboževal avtomobile, temveč zato, ker jih je potreboval kot košček večje sestavljanke. Avtomobili so bili sredstvo za revolucijo v energiji in transportu – tako na Zemlji (s čistejšim transportom) kot nekoč na Marsu (kot nujno prevozno sredstvo).
Zato je v retrospektivi logično, da se Musk ne navdušuje nad širitvijo modelne palete avtomobilov kot kak tipičen direktor avtomobilske znamke. Namesto tega ga vidimo bolj navdušenega nad izzivi, kot so izboljšanje računalniškega vida, treniranje nevronskih mrež, izdelava robotov z umetnimi mišicami in seveda izstreljevanje nove generacije raket. Avtomobili so cool, ampak – roko na srce – Musk želi reševati večje probleme. Ko bo nekega dne stal na površju Marsa (brez dvoma s Tesla skafandrom, ki bo modno usklajen z SpaceX raketo v ozadju), bo za njim flota tehnologij, ki jih je razvil skozi svoja podjetja. In med njimi bo tudi Tesla, a najbrž ne v obliki najnovejšega kabrioleta, ampak v obliki kakega avtonomnega roverja ali pametne energijske mreže.
Sklep: Avtomobilski novinarji, dvignite pogled v nebo
TESLA do leta 2030 ne bo več delala avtomobilov
Zakaj torej avtomobilski novinarji včasih ne razumejo Tesle? Morda zato, ker gledajo preozko – iščejo naslednji avtomobil. Sprašujejo se, kdaj bo prišel Model 3 z osveženim dizajnom, ali kdaj bo Tesla lansirala kakšen karavan ali mestnega malčka, da konkurira VW Golfu. Kritizirajo špranje med paneli na Modelu Y in se posmehujejo Muskovi zamudi pri dobavi Cybertrucka. Ne vidijo pa širše slike: Tesla igra drugačno igro.
Namesto da bi vsako leto risali nov karoserijski stil, pri Tesli raje pišejo novo kodo. Namesto da bi najemali slavne oblikovalce avtomobilov, najemajo vrhunske strokovnjake za strojno učenje. Rezultat? Morda bo Tesla čez pet let slovela kot podjetje, ki je avtomobilski industriji prodalo “možgane” za njihove avtonomne avtomobile. Ali pa kot podjetje, ki upravlja največjo floto robotaxijev na svetu in pobira provizije od vsake vožnje. Ali pa kot podjetje, ki izdeluje humanoidne robote za vse možne panoge. Najverjetneje kar vse troje.
To seveda ne pomeni, da bodo Teslini avtomobili izginili čez noč. Model S, 3, X, Y in Cybertruck bodo še vrsto let vozili po cestah – a njihova vloga se bo preobrazila. Z vsako posodobitvijo bodo bolj samostojni in bolj integrirani v širši ekosistem storitev. Lastništvo avtomobila morda ne bo več bistvo; pomembno bo, kaj ta avtomobil zna in kako se povezuje z drugimi sistemi. V Teslini viziji bomo morda nekoč robota poklicali tako, kot danes pokličemo taksi. Ali pa nam bo kar naš osebni Optimus namignil, naj se oblečemo, ker nas pred stavbo že čaka avto, ki se je sam pripeljal.
Za ljubitelje bencinskih hlapov in klasike je vse to morda bogokletno. A Musk stavi na to, da je prihodnost drugačna od tistega, kar smo vajeni zadnjih 100 let avtomobilizma. In glede na to, koliko krat je že premaknil meje mogočega, bi bilo nespametno staviti proti njemu.
Torej, dragi avtomobilski novinarji in skeptiki: naslednjič ko se boste spraševali, zakaj Tesla ne predstavi novega modela ali zakaj Elon namesto o konjih in kilovatih raje govori o neuronskih mrežah, dvignite pogled. Morda boste na večernem nebu uzrli svetlečo piko – to je Muskova zvezda, dobesedno in v prenesenem pomenu. Tesla prihodnosti morda res ne bo delala (le) avtomobilov, ampak nekaj mnogo večjega. In tisti, ki to razumejo, se že danes vozijo v avtu, ki se uči voziti sam, medtem ko sanjajo o robotih in zvezdah. Preostali pa bodo čez nekaj let osuplo ugotovili, da so ceste preplavili taksiji brez voznikov in roboti v tovarnah – in da se za vsem skupaj skriva “avtomobilsko” podjetje, ki je pravočasno spoznalo, da nikoli ni šlo zgolj za avtomobile
tesla.com