Čakali smo ga kot otroci čakajo na darila, le da se je ta praznik prestavljal celo desetletje. Teslin sistem Full Self-Driving (FSD) je v ZDA revolucija, v Evropi pa prepovedan sad. A led se končno lomi. Z novimi regulativami in testiranji na evropskih tleh je datum februar 2026 videti kot trenutek, ko bomo volan končno prepustili siliciju. Pripnite se, analizirali bomo tehnologijo, birokratske ovire in tisti čuden občutek, ko avto bolje ve, kam greste, kot vi sami. Torej - Tesla FSD in Evropa.
Priznajmo si: večina vožnje je neznosno dolgočasna. Je zgolj premikanje med točko A in točko B, polno stresa, zastojev in ljudi, ki so dobili vozniško dovoljenje na srečelovu. Elon Musk nam že od leta 2016 obljublja odrešitev: avto, ki bo postal naš osebni šofer, medtem ko mi odgovarjamo na e-pošto ali preprosto strmimo v prazno. Če bi verjeli vsaki njegovi časovnici, bi morali naši avtomobili danes že kolonizirati Mars. Ampak vseeno poglejmo – Tesla FSD in Evropa.
A v decembru 2025 se zgodba drastično spreminja. Tesla je na evropskih cestah začela s programom, kjer avtomobili dejansko vozijo sami – čeprav za zdaj le pod budnim očesom testnih voznikov. Je to končno to? Ali pa le še ena epizoda v seriji “Čakanje na Godota”, kjer glavno vlogo igrajo evropski regulatorji? Odgovor se skriva v nizozemskih pisarnah in ameriških strežnikih.
Birokratski labirint: Ko se Silicijeva dolina zaleti v evropski zid
Najpomembnejše vprašanje, ki si ga zastavlja vsak lastnik Tesle na stari celini, ni “kako deluje”, ampak “kdaj ga, za vraga, dobim”. Trenutni neuradni, a zelo verjetni datum za zeleno luč v Evropi je februar 2026. Zakaj takrat? Ker se vse oči upirajo v RDW (Nizozemska agencija za vozila).
Evropska zakonodaja je glede avtonomije stroga kot knjižničarka v času izpitov. Trenutno nas ovira zastarela regulativa UNECE R79, ki je bila napisana v času, ko je bil vrhunec tehnologije tempomat. Ta pravila omejujejo, kako močno lahko avto zavije volan (bočni pospešek), kar pomeni, da bi Tesla na ostrem ovinku “legalno” morala zapeljati s ceste, namesto da bi ga zvozila. Absurdno, mar ne?

Rešitev se imenuje DCAS (Driver Control Assistance Systems). To je novi pravilnik, ki bo Tesli omogočil, da v Evropi sprosti polni potencial svoje tehnologije. Tesla poskuša uporabiti proces nacionalne izjeme prek Nizozemske. Če RDW februarja 2026 reče “da”, bodo ostale države EU verjetno sledile po sistemu domin. Do takrat pa je vaš FSD le zelo drag okras na zaslonu. Torej – Tesla FSD in Evropa.
Duh v stroju: Zakaj nevronske mreže niso le marketinška floskula
Pozabite na vse, kar ste vedeli o tem, kako računalniki “vidijo”. Stari asistenčni sistemi so delovali na podlagi “if-then” pravil (če vidiš črto, zavij levo; če vidiš rdeče, ustavi). To je robustno, a neuporabno v kaosu pravega prometa.
Teslin FSD v najnovejši različici (v12.5 in v13) pa deluje na principu “end-to-end” nevronskih mrež. To je trenutek “Oppenheimerja” za avtomobilsko industrijo. Inženirji niso več pisali kode za vsako situacijo posebej. Namesto tega so superračunalnik “nakrmili” z milijoni ur videoposnetkov najboljših človeških voznikov in mu rekli: “Glej in se uči.”
Rezultat? Avto ne sledi več programski kodi, ampak “razmišlja” in interpretira okolico. Vidi krožišče in ga zvozi tekoče, vidi kolesarja in se mu varno umakne na nasprotni pas, če je prost. To je razlika med robotom, ki v tovarni zlaga škatle, in umetnikom, ki improvizira. Sistem Hardware 4 (AI4), ki je vgrajen v vse nove modele, procesira te podatke hitreje, kot vi lahko rečete “pazi, srna!”.

Kamere so oči avtomobila in Tesla stavi na najbolj logičen pristop, ki je lahko poceni in množičen.
Digitalni šofer: Je to konec vožnje ali začetek svobode?
Kaj FSD (Supervised) dejansko pomeni za vaš življenjski slog? Predstavljajte si svet, kjer vožnja na večerjo v center mesta ni stresna. Avto sam ustavi pred semaforji, menja pasove v gosti gneči in navigira skozi zapletena križišča, vi pa ga le nadzorujete.
Ne, še ne morete spati za volanom ali igrati kart na zadnjih sedežih. Sistem se imenuje “nadzorovan” z razlogom. Notranja kamera neprestano spremlja vaše oči. Če boste gledali v telefon, vas bo avto najprej opozoril, nato pa vas “kaznoval” z izklopom sistema. To je strogo partnerstvo, ne popolna abdikacija odgovornosti. A tisti, ki so ga preizkusili v ZDA, pravijo, da se mentalna obremenitev vožnje zmanjša za 90 odstotkov. Prispete bolj sveži, bolj sproščeni in manj jezni na svet.

Pod črto_ 2026 je leto, ko poklic šoferja izumira
Smo na robu največje spremembe v mobilnosti po izumu avtomobila samega. Tesla s FSD ne prodaja le avtomobila, prodaja čas in duševni mir. Čeprav so zamude Elona Muska legendarne in pogosto frustrirajoče, so izkušnje iz ZDA in trenutna testiranja v Evropi dokaz, da tehnologija deluje in da je tu.
Cena za ta vpogled v prihodnost? V Evropi se predvideva cena okoli 7.500 EUR za celoten paket, ali pa mesečna naročnina okoli 100 EUR. Je to veliko? Odvisno, koliko cenite svoje živce. Do februarja 2026 nam ostane le čakanje in upanje, da bodo birokrati razumeli, da prihodnosti ne morejo ustaviti s papirji. Ko bo ta dan prišel, bo vaš avto postal več kot le prevozno sredstvo – postal bo vaš inteligentni sopotnik. In bodimo iskreni: vozi verjetno bolje kot vaš sosed.





