fbpx

Tesla FSD in tipkanje na telefon: Elon Musk pravi “DA”, zakon pravi “NE” – Kdo bo na koncu plačal kazen?

Revolucija avtonomije ali najdražji prekršek v zgodovini? Tesla sprošča uzde, Evropa pa trepeta.

Tesla FSD
Foto: Tesla

Bodimo iskreni, vsaj za trenutek, tukaj med nami. Vsi smo to že storili. Telefon zavibrira, rdeča luč na semaforju se zdi, da traja celo večnost, in roka kar sama zdrsne k "prepovedanemu sadu" v sredinski konzoli. Do zdaj nas je pri tem dejanju preganjala slaba vest in, v primeru Tesle, tista nadležna kamera v kabini, ki je kričala na nas kot histerična učiteljica matematike. A Elon Musk, človek, ki bi verjetno poskušal kolonizirati Sonce, če bi imel dovolj kreme za sončenje, je pravkar spremenil pravila igre. Ali pa vsaj misli, da jih je. Njegov najnovejši tvit (oprostite, "objava na X") trdi, da lahko v Tesli zdaj uradno tipkate. A preden odprete Tinder sredi avtoceste, preberite drobni tisk. Ker hudič – in policist s položnico – se vedno skrivata v podrobnostih. Torej - Tesla FSD.

Začnimo z dejstvi, preden nas odnese v filozofijo. Elon Musk je potrdil, da najnovejša posodobitev Tesla FSD (Full Self-Driving) v14.2.1 sprošča nadzor nad voznikom. Prej je sistem, ki uporablja kamero v kabini, spremljal vaše zrklo z natančnostjo ostrostrelca. Če ste pogledali na telefon, ste dobili opozorilo (“nag”). Če ste to počeli preveč, vas je avto “kaznoval” z odvzemom privilegijev. Kot poreden otrok brez sladice.

Zdaj? Musk pravi: “Odvisno od konteksta okoliškega prometa, da.”

To pomeni, da v počasnem prometu, v tistih neskončnih kolonah, ki so vsakdanjik vsakega spodobnega velemesta, avto ne bo več težil, če boste preverjali e-pošto ali všečkali fotografije mačk na Instagramu. Sliši se kot osvoboditev. Sliši se kot prihodnost. A težava je v tem, da vaš avto ni zakonodajalec.

Avto, ki je pametnejši od vašega odvetnika

Da bi razumeli, zakaj je to pomembno, moramo pogledati stroj, v katerem se to dogaja. Vzemimo za primer Teslo Model 3 Highland Long Range, ki je trenutno verjetno najbolj racionalen, a hkrati brutalen avtomobil na trgu.

To ni le iPad na kolesih. To je inženirska poezija. Govorimo o dveh elektromotorjih, ki skupaj proizvedeta 366 kW (498 hp) moči. Navor? Ogromnih 493 Nm (364 lb-ft), ki so na voljo takoj – v trenutku, ko pomislite na pospeševanje. Ta “ljudski” avto vas izstreli do 100 km/h (62 mph) v borih 4,4 sekunde. To je hitreje, kot večina ljudi potrebuje, da najde ikono za sporočila na svojem telefonu. Končna hitrost je omejena na 201 km/h (125 mph), kar je v večini držav dovolj za izgubo vozniškega dovoljenja v treh sekundah.

Foto: Tesla

Baterija s kapaciteto približno 79 kWh (uporabna kapaciteta) omogoča doseg do 629 km (390 milj) po ciklu WLTP. In ko se ustavite? Polni se z močjo do 250 kW, kar pomeni, da boste imeli komaj dovolj časa za kavo in tisti sporni SMS, preden bo baterija spet polna.

FSD v Evropi: Prepovedano sadje, ki prihaja

Tu nastopi ironija. V ZDA se sistem FSD obnaša kot najstnik, ki so mu starši odšli na vikend – dela skoraj vse, kar hoče. V Evropi pa nas regulativa UNECE drži na kratki vrvici. Naš “avtopilot” je kastriran. Ne sme zavijati preostro, ne sme sam menjati pasov brez potrditve in bog ne daj, da bi spustili volan za več kot nekaj sekund.

A pozor! Govorice in zakonodajni predlogi kažejo, da se leta 2025 stvari spreminjajo. Evropa pripravlja teren za DCAS (Driver Control Assistance Systems) regulativo, ki bo končno dovolila, da Tesla pokaže svoje prave barve tudi na naših zavitih cestah. In ko bo to prispelo, bo vprašanje “texting and driving” postalo ključno tudi pri nas.

“FSD ni več le pomočnik. Postaja partner. In kot vsak partner, včasih zamiži na eno oko, ko naredite neumnost.”

Foto: Tesla
Foto: Tesla

Vendar ne bodimo naivni. Musk s tem, ko dovoli uporabo telefona, tehnično ne spreminja avtomobila v Level 3 ali Level 4 avtonomno vozilo. Pri teh stopnjah proizvajalec prevzame odgovornost za nesrečo. Tesla pa pravi: “Glej, telefon lahko uporabljaš, a če se zaletiš, si kriv sam.” To je kot bi vam nekdo dal napolnjeno pištolo, rekel, da je varna za igranje, a vas prosil, da podpišete izjavo o odgovornosti.

Tehnologija, ki rešuje življenja (ali pa vsaj živce)

Kljub cinizmu je treba priznati nekaj pozitivnega. Teslin sistem FSD (Supervised) je v zadnji verziji v12.x in v13 pokazal, da vozi bolj naravno kot večina voznikov, ki jih srečujem na ljubljanski obvoznici. Ustavlja se nežno, predvideva pešce in ne trobi na kolesarje brez razloga. To, da sproščajo nadzor v počasnih kolonah, je logičen korak. Ljudje v kolonah že tako ali tako visijo na telefonih. Tesla s tem le priznava realnost in prilagaja sistem, da neha “težiti”, ko je tveganje minimalno.

Je to varno? Verjetno bolj, kot če to počnete v 20 let starem dizlu z ročnim menjalnikom, medtem ko jeste sendvič. Tesla ima osem kamer, ki vidijo 360 stopinj okoli vozila, procesor, ki računa verjetnosti hitreje kot NASA, in reflekse, ki niso odvisni od kofeina.

Foto: Tesla

Pod črto_ avtonomna vožnja je tu – Tesla FSD

Kje nas to pusti? V sivi coni, kjer tehnologija prehiteva zakonodajo s hitrostjo svetlobe. Elon Musk nam ponuja svobodo, policija in zavarovalnice pa nam ponujajo realnost. Dejstvo je, da dokler zakon ne reče, da je avto pravno odgovoren za vožnjo, je vsako tipkanje po telefonu loterija z vašo denarnico in varnostjo.

A vendar, ko sedite v tem tehnološkem čudežu, v tišini električnega pogona, medtem ko avto sam drsi skozi prometni zamašek, se ne morete znebiti občutka, da živimo v prihodnosti. Morda je malo strašljiva, morda malo pravno nedorečena, a je hudičevo fascinantna.

Cena za ta privilegij? Model 3 Highland “Long Range” vas bo stal okoli 50.000 EUR, plus dodatnih 7.500 EUR za FSD paket (v Evropi trenutno še zmanjšana funkcionalnost). Je vredno? Če ste tehno-optimist, ki verjame, da bo avto nekoč vozil bolje od vas – absolutno. Samo prosim, ko vas ustavi policist, ker ste med vožnjo pisali tvit o Musku, ne recite mu, da vam je to dovolil “stric Elon”. Ne bo šlo skozi.

Ocena: 5/5 zvezdic za pogum, 2/5 zvezdic za pravno varnost. Skupaj? Vožnja, ki je ne boste pozabili.

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.