Tesla je 1. septembra na X objavila Tesla Master Plan 4, v katerem poudari “trajnostno obilico” skozi umetno inteligenco, robotiko (Optimus) in avtonomijo. Dokument je velikopotezen, toda brez jasnih mejnikov. Reakcije so razdeljene: pristaši slavijo “fizični prihod AI”, skeptiki spominjajo na nedokončane cilje iz preteklosti in upad prodaje vozil.
Tesla se je s Tesla Master Plan 4 uradno preselila iz sveta “trajnostne energije” v svet “trajnostne obilice”. Nova zgodba obljublja AI, ki se vseli v fizični svet, humanoidnega robota Optimus, ki bo prevzel monotona in nevarna dela, ter avtonomijo, ki bo “vsem vrnila čas”. Manifest je objavljen na X, bere se kot navdihnjena brošura podjetja prihodnosti in skorajda ne omenja datume, KPI-je ali proračune. To je hkrati privlačno in tvegano – še posebej za podjetje, ki je zadnji dve leti pod drobnogledom zaradi padca prodaje in zamaknjenih obljub.
— Tesla (@Tesla) September 1, 2025
Kaj je Tesla dejansko objavila
Jedro dokumenta: “vpeljati AI v fizični svet”, “poenotiti strojno in programsko opremo v velikem merilu” ter s tem ustvariti “čistejši, varnejši, prijetnejši svet”. Vmes so načela (“Rast je neskončna”, “Inovacije odstranjujejo omejitve”, “Avtonomija mora koristiti človeštvu”), a praktično nič o tem, kdaj kaj pride, kje se začne pilot in koliko bo stalo. Ta ton – bolj vizija kot načrt – se ujema s posnetki zaslona in prepisom, ki krožijo po X in medijih.
Zgodovina se vrača: MP2 in MP3 še nista “kljukici”
Musk je pred dnevi na X priznal, da Master Plan Part Deux (iz 2016) še ni dokončan in da se to zgodi “prihodnje leto” – skoraj desetletje po objavi. MP2 je napovedal popolno avtonomijo in deljenje vozil; storitev robotaksijev, ki jo je Musk obljubljal, pa je šele v skromni obliki in z veliko človeške pomoči.
Master Plan Part 3 (2023) je bil “načrt za planetarno energijo” – veliko fizike, malo produktnih rokov. Medtem je Tesla lani prvič zabeležila padec letnih dobav (–1,1 % glede na 2023), letos pa se trend padca nadaljuje, zlasti v Evropi. Tudi cilj “20 milijonov vozil na leto do 2030” je izginil iz poročil. To je kontekst, ki ga MP4 ne more prezreti.
Da ne ostanemo samo pri slabih novicah: Teslin energetski posel je v letu 2025 hiter – v 2. četrtletju je družba razporedila 9,6 GWh hranilnikov energije. To kaže, da “Tesla kot infrastruktura” napreduje, tudi če “Tesla kot avtomobilski posel” šepa.
Optimus: od “največjega proizvoda v zgodovini” do serviranja kokic
Optimus je zvezda Tesla Master Plan 4. V praksi pa smo ga videli, kako na odprtju Teslinega holivudskega dinersa streže kokice – za nekaj ur. Nato je bil, po pričevanjih osebja, tedne “off”. Več posnetkov in poročil nakazuje, da so Tesline javne demo točke (še) močno odvisne od teleoperacije oziroma sceniranih zank. Tesla naj bi se medtem preusmerila v trening “samo z vidom”, da bi se odmaknila od VR-teleoperacije in motion-capture oblek. To je industrijski standardni postopek – a še ne dokaz avtonomne zrelosti.
Zraven krožijo poročila o redesignu generacije 3 in premoru v proizvodnji zaradi tehničnih izzivov, čeprav vir ni uradni in ga zato jemljemo previdno. Musk hkrati ostaja optimističen: notranja uporaba “v nizkih količinah” 2025, širše 2026 – številke se spreminjajo, vizija ostaja velika.
Robotaksi: Cybercab brez volana – in brez datumov
Tesla je že oktobra 2024 razkrila koncept Cybercab (dvosedežnik brez volana in pedal) in ponovila ambicijo, da avtonomna vožnja postane glavni motor prihodnjih prihodkov. V Austinu teče preizkusna storitev z vozili Model Y, a z različnimi oblikami človeškega nadzora in daljinske pomoči – področje, kjer je transparenca (še) slabša kot pri konkurenci. Regulatorne poti v Kaliforniji so odprte le delno; podjetje nabira dovoljenja korak za korakom.
Wired je julija postavil ključno vprašanje: kako natančno je urejena teleoperacija (od “remote assist” do dejanskega daljinskega upravljanja) in kdaj se sproži? Dokler to ni jasno, ostaja razkorak med “robotaksijem v PowerPointu” in storitvijo na pločniku.
Odzivi: mediji, vlagatelji in tabori navijačev
Naklonjeni odmevi (TeslaNorth, Drive Tesla Canada) slavijo “AI v fizičnem svetu” in “trajnostno obilico” kot logično nadaljevanje MP3. Skeptični tabor (Electrek) dokument označi kot “zmešnjavo meglenih obljub AI” – in spomni, da je načrt brez rokov bolj vizija. Tudi The Verge povzame razpoko: Tesla Master Plan 4 govori o “obilju”, a ostaja bližje manifestu kot načrtu.
Na trgih? Vprašanje, ali bo Tesla Master Plan 4 dvignil delnico, je bilo aktualno že včerajšnjih razpravah; realen vpliv bo odvisen od tega, ali bo Tesla naslednje mesece pokazala ponovljive demote brez teleoperacije in dobila ključna dovoljenja.
Kako se to primerja z vašim zapisom (Lambert/Electrek)
Lambertov pogled je oster in direkten: Tesla Master Plan 4 naj bi bil “utopičen” nabor buzzwordov in dimna zavesa za AI-narativo, medtem ko roboti še ne dokazujejo uporabnosti. Ta kritika stoji na dveh dejstvih: (1) MP2 še ni dokončan; (2) prodaja vozil pada (in to že drugo leto zapored). S tem se je težko prepirati. Kjer je Lambert morda preoster, je pri odpisu Teslinega energetskega in proizvodnega “musklja” – to sta redki točki, kjer Tesla še vedno vleče (npr. skoki v GWh shrambe energije). Skratka: njegov tekst je dobro protutež težkemu PR-tonu MP4, toda slika je bolj niansirana, če v enačbo dodamo energijo in možne iteracije robotov.
Širši kontekst: humanoidi letos niso samo Tesla
Medtem ko Tesla slika 2030+, drugi že tiho pilotirajo: Agility Robotics je humanoida Digit komercialno postavil v logistiko, Figure AI testira pri BMW v ZDA in zbira kapital z velikimi imeni. Ni dokaz, da je kdo “zmagal”, je pa opomnik, da je pot do uporabe humanoidov inkrementalna, ne instantna.
Zaključek: Tesla Master Plan 4
Master Plan Part 4 je – pošteno – več vizija kot načrt. In vizije imajo vrednost, če so sidrane v resničnost. Trenutna resničnost Tesle je: slajši rezultati v energiji, bolj grenki v avtomobilih, ambiciozni prototipi v robotiki in avtonomiji, a z vidnimi šivi teleoperacije. Če Tesla v naslednjem letu pokaže merljive napredke (robot brez ljudi, robotaksi s predvidljivo zanesljivostjo, jasen regulativni zemljevid), bo Tesla Master Plan 4 dobil noge. Če ne, ostane manifest o “obilju” – lep plakat, ki ga je treba še natisniti na realnem papirju. Se je pa potrebno pri vsem zavedati, da Musk na koncu izpolne vse. In, da je nedavno presenetil tudi z Gork AI, ki se je prehitela vse ostale modele in v rekordnem času priključila v igri za najboljšo AI. Tudi zato lahko verjamemo “utopičnim” manifestom.