Po desetletju obljub je Tesla v nedeljo, 22. junija, v središču Austina začela pobirati plačljive potnike z brezvoznikovimi robotaksiji. Vozila se premikajo samo v omejenem območju, medtem ko država pripravlja strožji nadzor nad avtonomnimi vozili.
Elon Musk je nedeljski popoldan na omrežju X označil za »kulminacijo desetletja trdega dela«, ko je napovedal začetek prve uradne storitve Tesla Robotaxi v Austinu. Na ulicah slavne četrti South Congress so se pojavili modeli Y brez voznika, le z osebjem na sovoznikovem sedežu, ki skrbi za varnost. Plačilo za vožnjo znaša enotnih 4,20 USD, naročilo pa poteka preko nove aplikacije Tesla Robotaxi.
Tesla Robotaxi – testni vozni park in varnostne omejitve
Tesla je v prvi fazi na cesto poslala približno deset robotaksijev, ki vozijo zgolj po vnaprej določeni zanki v notranjem Austinu. Vozila se izogibajo slabemu vremenu, zahtevnim križiščem in ne prevažajo mlajših od 18 let. Prednja sedeža sta rezervirana za »varnostna nadzornika«, ki lahko v sili prevzamejo nadzor, čeprav stopnja vpletenosti ni povsem jasna.
Tehnološka posebnost
Za razliko od konkurentov Waymo (Alphabet) in Zoox (Amazon), ki uporabljajo kombinacijo lidarja, radarja in kamer, se Tesla še vedno zanaša izključno na kamere in lastno računalniško videnje. Musk vztraja, da je ta pristop bistveno cenejši in sčasoma varnejši, kritiki pa opozarjajo na ranljivost v megli, močnem dežju ali bleščečem soncu. Tesla Robotaxi, po prvih ogledih video zapisov današnjega dne, stvari opravlja res dobro.
Regulativni okvir
Samo dva dni pred zagonom je republikanski guverner Greg Abbott podpisal zakon, ki od 1. septembra zahteva državno dovoljenje za vsako »vozilo stopnje 4« brez voznika. Postopek naj bi bil preprost — podjetje mora dokazati skladnost z zakonodajo — hkrati pa bo dovoljenje mogoče hitro odvzeti, če bo vozilo ogrožalo javnost. Novi zakon predstavlja odmik od dosedanje politike »nič regulacije« iz leta 2017, ki je mestom onemogočala nadzor nad avtonomnimi vozili.
Poslovni pomen
Več analitikov meni, da tržna vrednost Tesle temelji predvsem na uspehu projektov Tesla Robotaxi in humanoidnega robota Optimus. Uspešen austinški preizkus bi bil »konec začetka«, pravi profesor računalništva Philip Koopman s Carnegie Mellona, a pot do množične uporabe bo, po njegovih besedah, trajala še leta.
Reakcije javnosti – Tesla Robotaxi
Tesla je v preteklem tednu poslala vabila izbranim vplivnežem. Med prvimi se je z robotaksijem peljal vlagatelj in bloger Sawyer Merritt, ki je na X delil posnetek vožnje do lokala Frazier’s Long and Low. Po besedah udeležencev je bila vožnja gladka, a vozniki opozarjajo, da sistem ob zapletenejših križiščih še vedno hitro preklopi na človeški nadzor.
Zaključek: datum za zgodovino
Prvi kilometri Tesla Robotaxi so pomemben simbolni korak, a ključni preizkus bo razširitev storitve onkraj varnih delov Austina in v zahtevnejše razmere. Od uspeha pilotnega projekta bosta odvisna tako prihodnji regulatorni pritisk kot resnična upravičenost Tesline astronomske vrednotenja.