Po koronski krizi so se pojavili novi trendi preživljanja prostega časa v naravi, stran od množic. Mnogi med nami smo odkrili, da je stik z naravo tisto, kar nas resnično pomirja in nam omogoča odklop od vsakdanjega stresa in nam pospešeno polni baterije. Leta 2021 sem svoj "pick-up" Ford Ranger preuredil v vozilo za overlanding in doživel nekatere od najlepših počitnic svojega življenja. Letos sem se odločil za naslednji korak. Začel sem iskati proizvajalca ali predelovalca "Activity Adventure Campervan X Overland", torej aktivnostnega avanturističnega popotniškega kombija. Ugotovil sem, da je ta niša relativno prazna ali pa jo zasedajo le manj kakovostne alternative. V nadaljevanju delim svoje izkušnje in poglede zadnjega leta.
Overlanding je enostavno moja strast. Omogoča mi, da se odmaknem od množic in raziskujem makadamske poti. Večino takšnih potovanj, ki smo jih v zadnjih letih opravili z našim Ford Ranger Overland by Matsport bi bila dostopna tudi običajnemu, nekoliko predelanemu 4×4 kombiju. O prehodu na kombi razmišljam predvsem zaradi narave mojega dela. Ker delam skoraj vsak dan, sem ugotovil, da je uporabnost overlanding vozila omejena, saj mi ne omogoča udobnega in učinkovitega dela z računalnikom. Zato sem začel razmišljati o “activity” popotniškem kombiju, ki bi služil kot moja potujoča pisarna. Želim si, da bi bil uporaben več kot le nekaj mesecev na leto, za razliko od mojega trenutnega overlanding vozila. Živim v podnebnem pasu, kjer je kampiranje udobno le nekaj mesecev na leto. V ostalih mesecih je prehladno ali prevlažno. Tako je moj Overlanding Ford Ranger uporaben le pol leta ali celo manj.
V osnovi sem si zaželel Activity Adventure Campervan X Overland, ki predstavlja simbiozo med Overlanding vozilom in kombijem, združujoč najboljše iz obeh svetov.
Na digitalni papir sem zabeležil svoja pričakovanja, ki so izhajala iz mojih preteklih izkušenj z overlandingom. Natančno sem analiziral porabo vode in elektrike ter opravil številne kalkulacije, ki so mi pomagale določiti idealne parametre za naše popotniške avanture. Ugotovil sem, koliko dni zapored lahko preživimo stran od civilizacije. Konfiguracija našega “Activity Adventure Campervan” je zasnovana tako, da izboljša našo uporabniško izkušnjo skozi vse leto. To pomeni, da bi kombi lahko uporabljali tako za smučarske izlete kot tudi za poletne počitnice. Poleg tega bi mi kombi služil tudi na poslovnih potovanjih, saj bi imel s seboj svojo mobilno pisarno. Predstavljal bi potujočo pisarno z določenim nivojem udobja, montažnim studijem za video produkcijo in prostorom za video ter fotografsko opremo, saj sem v službi praktično vsak dan. V bistvu bi ta kombi predstavljal tudi mojo drugo pisarno.
Seznam želja za Activity Adventure Campervan X Overland
Kot izhodišče za iskanje idealnega “Activity Adventure Campervan” kombija sem postavil določene parametre. Zastavil sem si natančen načrt svojih potreb in sestavil podroben seznam. Ta seznam sem oblikoval z mislijo na možnost samogradnje ali natančnega definiranja svojih želja glede sanjskega “Activity CamperVan-a”. Po krajšem raziskovanju spletne ponudbe mi je postalo jasno, da težko najdem produkt, ki bi popolnoma ustrezal mojim željam. Hkrati pa me je vse skupaj malo ujezilo, saj bi z veseljem kupil produkt iz nakupovalne “police”. Začel sem sestavljati seznam glede na svoje potrbe.
Gorb oris svojih želja za Activity Adventure Campervan
- Osnova vozila: Volkswagen Crafter 4MOTION L3H3 (rabljeno vozilo) – 30.000 eur.
Sedeži: Prilagojen za tri osebe z rotacijsko dvojno klopjo in rotacijskim voznikovim sedežem, predelava obstoječih sedežev v kombiju. predelava sedežev – 1.000 eur. - Načrtovanje in notranja oprema: Notranje projektiranje in izris ter načrtovanje posameznih elementov notranjosti – oblikovanje pohištva, načrtovanje napeljav, izbira materialov. Okvirna vrednost “inženiringa”: 1.500 eur.
- Izolacija in ogrevanje: Primerno za uporabo skozi vse leto z izolacijo. Torej izolacija kombija ter osnovni paneli kot so tla, stropi in osnovne inšatalcije, el, voda (4.000 eur). Gretje Webasto – 1.900 eur.
- Podvozje: Minimalno dvignjeno podvozje – 2.500 eur.
- Gume in dodatki: Terenske pnevmatike BF A/T ter dodatek podnice Trax, fiksacija na bok avtomobila – 1.500 eur in nove terenu prilagojene feltne Delta wheels 1400 eur.
- Mobilna pisarna: Specifika delovnega okolja – klop pod posteljo, ki je lahko polica za torbe, ali klop za delo, ko je postelja pospravljena. Hkrati predstavlja tretje ležišče. Klop mora biti demontažna, poklopna, da se prostor lahko spremeni v nakladalno površino. Konverzija spalnega dela v pisarno z monitorjem, ki služi tudi kot televizija. Vključuje stroške monitorja, inštalacij in stikal – 1500 eur.
- Internet: Starlink – inštalacije in strojna oprema – 650 eur.
- Notranjost & pohištvo: Špartanska zasnova s trajnimi in vzdržlimii materiali, pralna notranjost, gumirano pohištvo, potopljeni “tracks” za prevoz opreme v tla. Izgradnja mora biti lahka z ozkimi pulti, omarice brez vratic, kot poličke, odlagalne površine – predvidena vrednost lesenih delov. 7.000 eur.
- Vodni rezervoarji: 120 litrov čiste in 70+ litrov črne vode (ogrevano) – 1.000 eur. Voda ostalo: 500 eur
- Električni sistem: Napajanje z 3 kWh baterijskim sistemom in solarnimi celicami med 300 in 400W (Solarni paneli 2x150W). Prenosna sončna elektrarna tipa “Jackery 3000” / z intergiranim 3000W inverterjem – skupna vrednost – 4.000 eur.
- Kuhinja aparati: Indukcijsko kuhanje 2x Dometic, mikrovalovna pečica / pečica, kavni aparat; Hladilnik Dometic CFX – skupna vrednost – 2400 eur.
- Klima: Klimatska naprava Dometic FreshWell 3000 pod sedežem, ki lahko služi tudi kot dodatni grelec, pod voznikovim sedežem. 1.800 eur. Dodatno strešni ventilator – nizek profil.
- Kopalnica: Provizorična kopalnica s kemičnim WC-jem, ki se lahko spremeni v prho ali funkcionalno omaro. V osnovi višina 75-80 cm. Ostali del šotorsko platno na zadrgo ali klipsne.
- Zunanji tuš: Zunanji tuš, inšatalcija. Zavesa Alu-Cab na levi strani vozila – 750 eur.
- Strešni dodatki: Nosilec Frontrunner Slimpro za Van, dostop z lestvijo Frontrunner 450 eur. Skupaj 2.500 eur.
- Strešni šotor (opcijsko): Strešni šotor ALU-CAB Lt-50 lightweight – 2.500 eur z dodatnimi solarnimi celicami.
- Nosilci: Nosilec za 2 kolesa na zadnjih vratih – 750 eur.
- Tenda: Alu-Cab 270 na desni strani – 1.500 eur.
(Opomba: Cene so okvirne in niso nujno skladne s tržnimi cenami. Nikakor “spisek” ni vključil vseh stvari in del. Gre za okviren seznam želja.)
Skupni budget= 65.000/ 70.000 eur
Nakup že izdelanega kombija – Activity Adventure Campervan-a?
Nikar ne mislite, da ima vsakdo čas in voljo za samogradnjo campervan aktivnostnega kombija. Marsikdo bi brez obotavljanja plačal več, samo da bi se izognil zapletom in izzivom sestavljanja takega vozila. Mnogi med nami tudi nimamo potrebnih znanj & časa in bi raje zaupali strokovnjakom. A tu se pojavi težava: večina strokovnjakov ne razume specifičnih potreb, saj ne živijo aktivnega življenjskega sloga, temveč svoje kombije večinoma parkirajo v kampih, ki z offgrid življenjem nimajo veliko skupnega. Presenetilo me je, ko sem videl kombije, ki so namenili le 10 litrov vode za pomivanje posode, imeli le 1 kWh baterijo in bili slabo izolirani. Primer takega kombija je Crosscamp Flex 541, ki na prvi pogled obeta, a ob podrobnejšem pregledu razočara. Kljub privlačni ceni ima preveč pomanjkljivosti. Predvidevam, da razvojniki tega kombija niso preživeli več dni “off grid” ali obiskali oddaljene dežele. Kaj šele, da so živeli tovrsten življenjski slog.
Obstajajo kakovostna podjetja, kot sta Torune Mobil in Robeta Mobil, ki znata izdelati odličen potovalni kombi. Vendar večina, tudi kot je na primer Sunlight s svojim Clif 4X4, ponuja izdelke, ki so le pogojno uporabni za aktivnostno preživlljanje časa, njihova cena pa je glede na ponujeno previsoka.
Večina proizvajalcev je zastala tudi v oblikovanju pohištva in se ni prilagodila sodobnim potrebam. Vse preveč je baroka in vse premalo švedske šole obilkovanja. Vse preveč je hotelskega občutka. Tudi zato trg predelave vozil pravzaprav cveti.
Najbljižje idealu tovrstnega Actity Adventure Camparvan se približa blagovna znmaka Hymer z modelom HYMER Grand Canyon, a kaj ko takšen avtomobil konfiguriramo se cena približa 140.000 evrom in ta znesek brez težav preseže. Hkrati pa je kljub vsemu tovrtsen avtomobil na nek način “preveč” sterielen za avanture želne. Hkrati pa je njegova teža gromozanska. Čeprav zares zanimiv in seveda odlično izdelan ter seveda v vseh pogledih zanimiv.
Tako ima kupec z žilico za estetiko resnično težavo, bo opazil, da so mnogi proizvajalci z oblikovanjem pohištva zastali v preteklosti. Zadeva je kot sprehod po zaprešenem salonu pohištva. Za takšnmega kupca aktivnostni kombi pomeni robustnost, multifunkcionalnost in modularnost. Želi si “Ikeo na kolesih“, kjer je poudarek na švedskem funkcionalnem dizajnu in ne temu, da bo ta pohištvo montiral sam. Ta kupec ne išče le vozila, ampak tudi partnerja za svoje avanture, nekaj podobnega kot so športne jadrnice podjetja Seascape v svetu navtike. Sicer špartanske, a funkcionalne, hitre in najboljše v svoji tržni niši.
Največja kritika proizvajalcem je, da ne razumejo potreb sodobnega kupca. Ne vidijo vrednosti električnih koles, padal, kajtov in druge opreme, ki jih aktivni ljudje uporabljajo. Ta kupec ne želi “campinga” v tradicionalnem smislu; išče “švicarski nož” med kombiji. Po službi želi skočiti v gore, naslednji dan pa se neposredno vrniti v službo. Želi si kombi, ki je prilagojen njegovemu hitremu, aktivnemu življenjskemu slogu. Želi si naprimer velike prilagodljivosti notranjosti. Ne pa hotelske sobe. To ni tipični obiskovalec campinga. V njega bo zavil le v izjemnih primerih.
Aktivnostni kombi bi moral biti odporen na “poškodbe”, torej opremljen z trajnimi materiali, multifunkcionalen in modularen v sami notranjosti. Večina mladih si želi nekaj bolj športnega, bolj modularnega in hkrati vzdržljivega. Ne želijo si neonskega kiča ali pretiranega udobja. Primarno si želijo stika z naravo. In kombi, ki bo kot švicarski nož.
V pogovorih s podobno mislečimi ter tudi kupci “kamperjev” sem zaznal določeno mero obupa in tudi razočaranja nad industrijo, ki se zdi zaspana in ne proaktivna. V osnovi smo prišli do sklepa, da “kombiji” potrebujejo skupno notranjo plaformo sten, ki pa bi bila zasnovana na način, da se modularne module notranjosti lahko prerazporeja.
Kaj pa primeri dobre prakse?!
Podjetje Titan Vans je najbližje mojemu idealu. Popolnoma razumejo koncept aktivnostnega kombija in ponujajo skoraj vse, kar od takšnega vozila pričakuje sodoben nomad. Njihove konfiguracije so skoraj popolne in odražajo prave “potrebe” na terenu. Vendar pa se ob tem pojavita dve glavni težavi. Prva je seveda cena. Zaradi uporabe MB platforme je cena precej visoka. Predelava obstoječega kombija stane sicer okoli 40.000 eur, kar se mi sicer zdi sprejemljivo. Druga težava pa je geografska lokacija podjetja. Nahajajo se namreč v Severni Ameriki, kar za nas v Evropi predstavlja dodaten izziv.
Titan Vans stvari sicer pelje naprej tudi s predpiravljenimi kiti za enostavne predelave vozil v vrednosti okoli 25.000 evrov z montažo v njihovih delavnicah. To pa je znesek, ki je že izjemno zanimiv za širok krog potencialnih kupcev.
Obstaja množica sicer modularnih sistemov, ki se zdijo zanimivi. eden bolj zanimiv in prepričljivih je Adventure Wagon – a kaj ko gre zopet za Ameriko in na koncu cene, ki niso majhne pa čeprav so izdelki lahko zanimivi.
Profesionalni proizvajalci zapostavljajo trg v korist številnih predelevalcev, a zakaj?
Pogosto slišani izgovor “velikih” proizvajalcev je, da je trg preveč specifičen, individualen in raznolik, da bi ga lahko en sam “univerzalni” izdelek zadovoljivo pokril. Vendar sem prepričan, da ljudje, ki so pripravljeni vložiti denar, želijo kakovostne in funkcionalne izdelke. Iščejo izdelke z garancijo in preizkušeno kakovostjo v praksi. Večina ljudi ne želi biti vpletena v zapletene predelave, ki so primerljive z gradnjo hiše. Čeprav je marsikdo sposoben zgraditi hišo, če je ta “na ključ”, kot so nekatere montažne hiše, večina nas ni pripravljena prevzeti vloge gradbenega nadzornika vseh faz gradnje hiše, čeprav imamo jasno vizijo, kaj želimo. Hkrati bi radi poprodajne storitve, servise in garancije. Tako verjamem, da obstaja segment ljudi, ki bi kupil aktivnostni Campervan “na ključ”, podobno kot montažno hišo. Ta je v svoji filozofiji popolnoma drugačen od “klasičnih” kombijev, kot je model Adria Twin Sports, ki po svoji zgodbi želi v ta segment, a je od njega izjemno oddaljen.
Popolnoma razumem, da gre za dva svetova. Pa vendar se mi zdi, da ogromno število ljudi ne želi gradi svojega “lastnega” aktivnostnega kombija in bi odštelo denar za že izgotovljeno modularno različico. Vsi primeri, ki jih objavljam v tem zapisu so na nek način pregrobi, premalo dodelani in niso izdelani tako kot bi zmogel resen proizvajalec.
Na lovu za kreativnim predelovalcem – tole bo zvenelo kot razpis z malo začimbe!
Z mainstream proizvajalci kamperjev je očitno vse narobe. Nekateri so tako zasedeni, da se mi niti na email ne odzovejo. Ali pa morda moj email preprosto izgine v črni luknji njihovega “odličnega” servisa za stranke. Ta zapis je odkrita kritika njihovemu pristopu. Očitno so postali malce preveč samozavestni, saj ne zaznavajo signalov trga. Morda potrebujejo svojo različico Tesle, da jih malo prebudi iz zimskega spanca. Osebno razumem, da jim gredo na živce samostojni predeelovalci po naročilu saj so jim direktna konkurenca.
Ampak težava je, da od mladih slišim, da so kamperiji teh proizvajalcev za “stare” ljudi in da ni lepega izdelka na trgu.
Zato sem se odločil, da s tem zapisom najdem tisto “posebno” podjetje v Evropi, ki ima svež pristop in “lego” rešitev. Iščem nekoga, ki bi bil pripravljen ustvariti prilagodljiv Activity CamperVan, ki bi odražal življenjski slog uporabnika. Cena predelave, brez osnovnega kombija, bi se gibala med 25.000 in 45.000 evrov.
Sanjam o konceptu “švicarskega” noža – izdelku, ki bi s svojo multifunkcionalnostjo lahko prepričal vse tiste, ki hrepenijo po avanturi. Zato je lov na “kreativne” glave uradno odprt!
In če ste tisti, ki išče priložnost, da pokaže svojo kreativnost (ali pa če poznate koga, ki je dovolj nor, da se loti tega izziva), me lahko kontaktirate na naslov jan@citymagazine.si. In ne skrbite, ne grizem. No, vsaj ne preveč. Hej …. sicer pa je tole moj “sansjki” Activity Adventure CamperVan.