Ko so se evropski vozniki še vedno oklepali dizlov in avtomobilistični novinarji niso zaznali prihajajoče revolucije, sta Elon Musk in Kitajska že načrtovala avtomobile prihodnosti – z le tretjino delov. Je za zaton evropske avtomobilske industrije krivo slabo razumevanje tehnologije? Poglejmo zakaj je EU avtomobilska industrija v zatonu.
Ko bi vam pred desetimi leti kdo rekel, da bodo avtomobili prihodnosti sestavljeni iz le tretjine delov, bi se mu verjetno smejali v obraz. A točno to je tisto, kar so spoznali Elon Musk in številni kitajski proizvajalci avtomobilov. Medtem ko so evropski proizvajalci upočasnjeno stopali v elektrifikacijo, so inovatorji že razumeli, da revolucija ni le v zamenjavi goriva. Gre za spremembo celotnega sistema, za izničenje starih dobavnih verig, in, kar je najbolj šokantno za mnoge, za avtomobile, ki bodo skoraj popolnoma sestavljeni s pomočjo umetne inteligence in brez človeškega dela. Zato je EU avtomobilska industrija v zatonu. Ker ne razume sprememb, ki niso povezane zgolj z zamenjavo energenta.
Tesla in industrijska revolucija 2.0
Elon Musk, viden kot lik, ki je enako sporen kot genialen, že leta poudarja, da Tesla ni samo avtomobilsko podjetje. “Gre za programsko podjetje, ki mimogrede izdeluje avtomobile,” je izjavil. Njegov poudarek na umetni inteligenci ni bil naključje – od avtopilota do Robotaxa, ki je pred kratkim začel dobivati konkretnejše oblike. Vse to je del večje slike: avtomobili prihodnosti ne bodo zgolj električni, temveč bodo rezultat popolnoma avtomatizirane proizvodnje, ki temelji na umetni inteligenci.
Medtem ko so evropski proizvajalci razmišljali o tem, kako izboljšati učinkovitost in zmanjšati izpuste svojih dizelskih motorjev, je Tesla že večino svojih komponent izdelovala znotraj podjetja, kar jim je omogočilo popoln nadzor nad kakovostjo in stroški. Vertikalna integracija Tesle pomeni, da izdelujejo vse ključne dele, od baterijskih paketov do lastnih čipov za avtopilota, v svojih tovarnah. To je ključ do hitrejših inovacij in nižjih proizvodnih stroškov. Tako, medtem ko evropski proizvajalci še vedno žonglirajo s številnimi zunanjimi dobavitelji, Tesla že napoveduje prihod avtomobilov, ki bodo skorajda brez človeškega dela.
Evropa – zamudnik ali neizbežen poraženec?
Čeprav so nekateri evropski proizvajalci, kot je BMW, začeli vlagati v razvoj robotov (na primer s svojim vlaganjem v podjetje Figure), ostaja vprašanje, ali bo to dovolj. Medtem ko korejski proizvajalci, ki so leta 2021 kupili Boston Dynamics, že uporabljajo robote za sestavljanje avtomobilov, je v Evropi še vedno zaznati močan odpor proti popolni avtomatizaciji.
Evropski proizvajalci so spoznali, da niso več konkurenčni le zaradi svojih motorjev z notranjim izgorevanjem, a so zamudili ključne spremembe na področju proizvodnje. Razvoj, ki ga je prinesel Elon Musk s Teslinimi gigatovarnami in njihovo sposobnostjo, da proizvajajo ogromne količine vozil s precej nižjimi stroški in veliko hitrejšimi cikli, pomeni, da bo evropska avtomobilska industrija morala spremeniti svoje metode. A ali je že prepozno?
Avtomatizacija, umetna inteligenca in Kitajska – kdo bo zmagal?
Ko so Kitajci vstopili na trg z ogromnimi investicijami v električna vozila in tehnologije, ki omogočajo popolnoma avtomatizirano proizvodnjo, je postalo jasno, da ne gre več za tekmo v tem, kdo bo izdelal boljši avto. Gre za to, kdo bo znal najhitreje izdelati avtomobil, ki ga bo lahko prilagajal trgu. Kitajska, ki s svojo proizvodno kapaciteto in dostopom do ključnih materialov za baterije že prevzema vodilno vlogo, je razumela, da je prihodnost avtomobilizma v popolni avtomatizaciji.
Kitajska podjetja, kot sta BYD in NIO, so začela proizvajati avtomobile z uporabo podobnih metod kot Tesla, s popolnoma avtomatiziranimi tovarnami in vertikalno integracijo. Zelo hitro so dosegli konkurenčne cene in zmogljivosti, ki jih evropski proizvajalci preprosto ne morejo več dohajati. Gre za novo dobo avtomobilizma, v kateri je klasični dobaviteljski model preživet.
FSD: prikrita revolucija, ki ločuje preteklost od prihodnosti
Eden izmed največjih adutov Tesle, ki ga evropski in drugi svetovni proizvajalci težko dohajajo, je tehnologija Full Self-Driving (FSD). Tesla je edina, ki razvija to tehnologijo popolnoma interno, pri čemer uporablja svoje lastne čipe, posebej prilagojene za obdelavo kompleksnih algoritmov umetne inteligence. FSD ni zgolj funkcija – je prelomnica, ki bo avtomobilski svet ločila na dve obdobji, podobno kot je iPhone zamenjal prejšnje generacije telefonov, kot so bili flip telefoni. Vprašanje za prihodnost ni več, kateri avto ima več konjskih moči, temveč: Ali boste kupili avto, ki se lahko vozi sam, ali pa vsaj ponuja to možnost?
V prihodnjih letih bo FSD verjetno postal ključni dejavnik pri izbiri avtomobila, saj bo omogočal popolnoma samostojno vožnjo brez potrebe po človeškem nadzoru. Tesla z lastnimi čipi razvija platformo, ki bo avtomobile spremenila v pametne stroje, ki bodo brez težav navigirali po cestah, kar bo pomenilo revolucijo v avtomobilizmu. Medtem ko evropski proizvajalci še vedno razmišljajo o prihodnosti avtonomnih vozil, je Tesla že na pragu tega, da FSD postane standard. Izbira bo enostavna – ali boste izbrali avto, ki vas pelje sam, ali pa bo vaš avtomobil le še spomin na preteklost.
Dizel – kamen spotike ali znak trmoglavosti?
Seveda, pri vsej tej zgodbi ne moremo spregledati evropskega odpora proti elektrifikaciji. Zagovorniki dizelskih motorjev še vedno vztrajajo, da električni avtomobili niso prava rešitev, medtem ko podatki o udobju, nizkih stroških vzdrževanja in daljših intervalih med servisiranjem govorijo drugačno zgodbo. Dizelski motorji so postali simbol trdoglavosti, ki ne razume, da ne gre več za energent, temveč za celoten preobrat industrije.
Zaključek: Evropa na razpotju
Če povzamemo, evropska avtomobilska industrija se sooča z izbiro: prilagoditi se hitrim spremembam v proizvodnih metodah, ki temeljijo na umetni inteligenci, ali pa tvegati, da bodo zaostali za Kitajsko in Teslo. Ironično je, da so ravno avtomobilistični novinarji, ki so dolgo spregledali pomembnost te industrijske revolucije, prav tako krivi za to, da Evropa ni pravočasno skočila na vlak.