Probabilmente hai vissuto sotto una roccia se non hai sentito parlare del Black Friday, il più grande giorno di shopping dedicato a spendere, spingere e, come è sempre stata consuetudine sul suolo americano, litigare per i prodotti. Quindi conosci già tre fatti su questa giornata epica, ma credimi, ce ne sono molti altri. E alcuni di loro ti lasceranno a grattarti la testa.
V sodobnosti črni petek (Black Friday) povezujemo le z nakupovanjem, a ta dan ima svojo zgodovino, katere tok odvijanja se je skozi sodobnost popolnoma spremenil oziroma vsebina tega dne je dobila zelo drugačen pomen.
V Sloveniji črni petek ni dan, ki ga beleži naša zgodovina, a so ga v zadnjih letih trgovci izkoristili za spodbujanje potrošništva. A znižanja, ki jih ponujajo trgovci na naših tleh, se ne morejo primerjati s tistimi v Ameriki.
Zgodovinska dejstva vam bodo dokazala, da ne gre zgolj za shopping, temveč ima ta dan drugačne pomene, ki so še zmeraj povezani s potrošništvom.
1. Črni petek (Black Friday) je ameriški praznik, ki je vedno dan po prazniku dneva zahvalnosti (Thanksgiving). Od leta 1952 v Ameriki velja, da je četrtek v četrtem tednu novembra namenjen nakupovanju, ker se takrat začne božična nakupovalna sezona. Od leta 2000 ta dan uradno poznamo kot Black Friday.
2. Nakupovalni centri niso najbolj oblegani na črni petek. V soboto pred prihajajočim božičem je naval v trgovinah še večjih.
3. Prvič naj bi za črni petek slišali 24. septembra 1869, ko sta Jay Gould in James Fisk poskušala prodati trg zlata na Newyorški borzi. Ime Black Friday pa naj bi bilo prvič zapisano leta 1960 v Philadelphia newspapers in se je nanašal na naval množice ljudi na nakupovalne centre, dan po dnevu zahvalnosti.
4. Na črni petek ne boste največ prihranili:
- najboljše ponudbe za elektroniko so na začetku novembra
- najboljši dan za nakupovanje igrač je pred črnim petkom
- znižanja so večja na spletnih straneh, posebej če kupujete športno opremo ali oblačila
- največja znižanja na izdelke boste dobili ob koncu nakupovalne sezone
5. Ljudje čakajo v vrsti za blagajno povprečno dve uri in pol.
6. Povprečen potrošnik zapravi 1000 evrov na črni petek.
7. Črni petek je najbolj delovni dan za vodovodarje, ker morajo urediti vodovodni sistem, ki so ga porušili ‘nakupovalci’.
8. Black Friday se je nekoč imenoval Big Friday. Poimenovanje izhaja iz Filadelfije. Policisti naj bi bili tako jezni, ker je promet na cesti obremenjen, prodajalcem pa ni bilo všeč, da so povezani s smogom in umazanijo, ki so jo povzročili njihovi kupci, zato so leta 1961 ta dan poskušali preimenovati v bolj prijazen Big Friday, a se poimenovanje ni uveljavilo.
9. Črni petek se je razširil v več kot 15 držav po svetu. Prodajalci so bili zaskrbljeni, ker so potrošniki kupovali v tujini zaradi znižanj in so jih bili prisiljeni ta dan pripeljati v svoje države.
10. 12 % potrošnikov naj bi bilo pijanih med nakupovanjem.