Stel je voor dat je gezicht zo veelzijdig is en je foto zo goed is dat hij van de ene op de andere dag in verschillende advertenties voor de bekendste producten verschijnt. Maar je krijgt er geen cent voor. Dat kan ook gebeuren.
Shubnum Khan het is novinarka iz Južne Afrike, umetnica, avtorica knjige o muslimanskih Indijancih Onion Tears in blogerka, ki je, ne da bi vedela, postala McDonald’sov obraz na Kitajskem, v oglasu prodajala preproge v New Yorku, oglaševala priseljevanje v Kanadi, a za noben oglas ni dobila plačila. Razlog je preprost: Khan ni posvečala dovolj pozornosti pogojem pogodbe. Da bi opozorila na napako, ki jo je storila, je na svojem Twitter računu delila svojo het verhaal.
It feels like I sell everything! If I’m not welcoming immigrants to Canada, I’m selling carpets in NYC, leading treks in Cambodia, or looking for love in France.
Let’s start with something light: here I’m the face for dental sedation in Virginia Beach. Innocent enough, you say, pic.twitter.com/KScqqLCoLx
— Shubnum Khan (@ShubnumKhan) July 28, 2018
Pred šestimi leti je Shubnum prvič videla svojo fotografijo v lokalnem kanadskem časopisu, ki spodbuja priseljevanje migrantov, in je ostala brez besed. Ni ji bilo jasno, kako se je njena fotografija znašla v tej reviji, a so jo prijatelji spomnili, da je pred leti bila Khan del fotografskega projekta 100 Faces.
Fotograf je fotografiral 100 ljudi različnih narodnosti. Shubnum se je udeležila fotografiranja zato, ker je želela dobiti brezplačne profesionalne fotografije, a v pogodbi ni prebrala drobnega tiska. Fotograf je namreč posnel tri fotografije, ki jih je pozneje prodal fotobanki.
Shubnum je govorila s fotografom, ki ji je rekel, da je o vseh pogojih bila obveščena pred začetkom fotografiranja, pogodbo pa je podpisala in je vse bilo storjeno zakonito. Fotograf je sicer odstranil njene fotografije s svoje spletne strani, a jo je tudi opozoril, da ne more storiti ničesar glede fotografij, ki so na spletu.
V kratkem času je Kahn ugotovila, da se njene fotografije nahajajo v različnih reklamah:
- vabi migrante iz Urugvaja v Kanado
- prodaja preproge v New Yorku
- je strokovnjakinja za Vietnam, Kambodžo in Laos, organizira pa tudi turistična potovanja v te kraje
- ima podočnjake, ki se jih reši s pomočjo krem za pomlajevanje
- je nosečnica, ki se je rešila poporodne melazme
- je popravljala zobe v Virginiji
- je imela operacijo oči in je zadovoljna z rezultatom
- je večkrat zamenjala narodnost
Njene fotografije niso bile uporabljene zgolj v reklamah, temveč so bile vključene tudi na seznam zaposlenih. Postala je vodja podjetja, vodnica, učiteljica in varuška. Zaskrbelo jo je, ko je videla, da ima agencija za varstvo otrok lažni seznam zaposlenih, saj se je vprašala, kdo in kako skrbi za otroke.
Do tega je prišlo zaradi ene usodne napake – pogodba je namreč vsebovala odstavek, v katerem možnost ‘spremembe imena in osebnosti’. Dat betekent dat lahko tisti, ki so kupili fotografijo, popolnoma zakonito ustvarijo novo osebnost.
Meer informatie:
twitter.com