يختلف التلاعب من حالة إلى أخرى، ولكن ما يشترك فيه المتلاعبون هو أنهم يخلقون مشاعر الإحراج والذنب والعار والقلق لدى أهدافهم. ومع ذلك، فإن الطرق التي يخلقون بها هذا الشعور يمكن أن تكون مختلفة. اقرأ المزيد عن الأنواع الخمسة من المتلاعبين وكيفية مواجهة تقنياتهم أدناه.
1. Krivec
Če bi bila dobra, bi mi naredil to…”, “Če bi me imela rada, bi …”, “Če bi vedela, skozi kaj sem šel, bi …” – to so samo primeri stavkov, s katerimi takšna oseba želi napolniti občutek krivde. Oseba, ki jih izreče, želi, da se počutite, da ste slaba oseba, če nečesa ne naredite, in ravno zato na koncu sledite tem ukazom.
Kako se boriti proti takšnim manipulatorjem, ki so osredotočeni na vzbujanje občutkov krivde? Ne nasedaj, tudi ko vam je težko. Bodite trdni glede tega, kar želite, in svojo odločitev pospremite s komentarjem, ki se lahko začne z besedami “Žal mi je, da se tako počutite, ampak …” Pomembno je vedeti, da to, da se nekdo počuti krivega, ne temelji vedno na resnici in vam ni treba vedno prevzeti odgovornosti za vse.
2. Oboževalec “tihega zdravljenja”
Tiho ravnanje, torej prekinitev komunikacije, izražanja čustev ima samo en cilj – izpolniti zahteve manipulatorja. V bistvu gre za enega od načinov obvladovanja partnerjevega vedenja skozi strah – strah pred zavrnitvijo, zapuščenostjo, izključevanjem.
Kako se upreti tej obliki manipulacije? Ne pokažite strahu in želje po komunikaciji. Namesto tega se odzovite nevtralno: “Vidim, da trenutno nočete komunicirati z mano. Jaz bom malo prebral, vi pa mi sporočite, ko boste pripravljeni znova govoriti.”
3. Grozeči tip manipulatorja
Ta vrsta manipulatorja je nagnjena k nasilju in ko grozi, to stori s stavkom »Prizadel te bom, če mi tega ne storiš«. Grožnja deluje tako, da žrtev za lastno varnost, naredi nekaj iz strahu. Če se znajdete v fizični nevarnosti, je edina pravilna rešitev, da pobegnete in poiščete pomoč. Upoštevajte, da bolj ko se prepustite, manjša je verjetnost, da bodo te grožnje prenehale.
4. Napadalec na samospoštovanje
Ta vrsta manipulatorja komunicira na način, da kritizira vaš značaj, vas omalovažuje in spravlja v zadrego ter s tem globoko spodkopava vašo samozavest. Pomembno je, da žalitev, ki prihajajo s strani takšne osebe, ne jemljete resno. To je samo njihovo orodje za nadzor nad vami. Tudi manipulator ne misli, da je res, kar govori. Prav tako ne dovolite, da bi kdo govoril z vami nespoštljivo in delajte, kar mislite, da je prav, ne glede na mnenja drugih ljudi.
5. Pretirana kritičnost
Obstajajo okoliščine, v katerih je kritika koristna, vendar je takih okoliščin manj, kot si ljudje običajno mislijo. Zelo pogosto je kritika le sredstvo za nadzorovanje vedenja drugih ljudi s slabljenjem njihove samozavesti. Ljudje, ki so nenehno kritizirani, se počutijo manjvredne in se na koncu pustijo nadzorovati, da bi se izognili kritikam. V primeru, da vas bližnja oseba kritizira, se z njo pogovorite tako, da si poveste stvari, ki drug drugega motijo. Če vključite obrambni mehanizem, boste samo spodbudili njihovo potrebo, da vam dokažejo, da se motite.