Po večletnem neustavljivem vzponu se BYD sooča z ohlajanjem prodaje, visokimi popusti, naraščajočimi zalogami in rekordnim zadolževanjem. Kaj se skriva za bleščečo fasado kitajske e-mobilnosti in kakšne priložnosti odpira to zatikanje za evropske proizvajalce? Je BYD v težavah?!
It is BYD v težavah?! Kitajska e-avtomobilska revolucija je kazala na nenehno vzpenjajočo krivuljo – en nov model na vsakih 48 ur, subvencije v višini približno 230 mrd € od 2009 do 2023 ter BYD, ki je zasedel prestol najhitreje rastočega proizvajalca EV. A zdaj se nekaj trga v najslabše strmoglavlja: prodaja drsi, popusti so do 34 %, zaloge avtomobilov bi pokrile kar 3,2 meseca proizvodnje, dolg pa je skočil na 42,8 mrd € (stanje 30. julija 2025).
Šokantna realnost Kitajske avtomobilske industrije: Je BYD v težavah
Kitajska je z nezadržno inovativnostjo in subvencijami postala svetovni motor e-mobilnosti. A ohlajanje se je začelo že sredi letošnjega leta: julijska proizvodnja je padla za 0,9 %, prodaja se je zvišala le za 0,6 % (v primerjavi z lanskim letom), medtem ko so hibridi PHEV zabeležili 22,6 % padec prodaje in 24,6 % manjšo proizvodnjo.
“Popusti do 34 % so kot pitje strupa, da ugasneš žejo,” je z rezko ironičnostjo komentiral šef Chery.
Je BYD v težavah – vrsta orožij: Popusti in zaloge
- 34 % popustov na 22 modelov, da bi pohitrili prodajo.
- Zaloge avtomobilov sedaj dosegajo 3,2-mesečno proizvodnjo, kar pomeni tisoče neprodanih vozil.
- Dolžniški balon: 42,8 mrd € posojil, kar ob 80 mrd € + letnega prometa ne predstavlja takojšnjega stečajnega tveganja, a ob manjših maržah lahko postane usodno.
Zlom dobaviteljev – Je BYD v težavah
BYD dobavitelje plačuje v povprečju šele po 275 dneh, kar je skoraj dvakrat več od povprečja kitajskih proizvajalcev (182 dni) in se primerja s 90 – 100 dneh pri zahodnih konkurentih. Dobavitelji, prisiljeni črpati kredite na osnovi tovornih računov, se ozirajo na vlado, ki je zahtevala plačila v 60 dneh od 1. junija 2025.
Mednarodne priložnosti in nevarnosti
Mnogi kitajski proizvajalci iščejo exit v izvozu in gradnji prodajne mreže v Evropi, kjer lahko dosegajo tudi dvakrat višje marže. A le redki, kot je BYD, si lahko privoščijo te stroške. Majhni proizvajalci s prodajo pod 200.000 vozili letno so tik pred izumrtjem.
Kaj to pomeni za evropske (in nemške) proizvajalce?
- Konsolidacija: združevanje ali prevzemi manjših kitajskih znamk – priložnost za finančno močne Evropske hiše, da odkupijo tehnologijo in tržne deleže.
- Konkurenčni odmik: Nemški proizvajalci se zdaj lahko poudarijo s preizkušeno kakovostjo, servisno mrežo in spoštovanjem standardov (EU GDPR, garancije, dobavljivost rezervnih delov).
- Product-offenziva: Mercedesov novi CLA, BMW Nova Klasa in VW-jevi cenovno dostopni e-modeli imajo priložnost nadoknaditi izgubljeno ter prepričati skrbne evropske kupce.
Zaključek: Je BYD v težavah
Kitajska e-industrija je pokazala grdo plat hitro rastočega, subvencioniranega trga: divje preizkušanje cen, prevelika kapaciteta, umetno napihnjene statistike and pretegnjena dobaviteljska obdobja, kar je že povzročilo prva stečajna postopka (npr. Neta) in slabi napovedi za Nio. V tej neurejeni areni bodo preživeli le največji in najbolj prilagodljivi – BYD ostaja favorit, a tudi on ne more ignorirati naraščajočega dolga in nihanega povpraševanja.
Za evropske, zlasti nemške, proizvajalce je to idealna priložnost: prevzemi inovativnih, a finančno ranljivih kitajskih znamk, nadgradnja lastne tehnološke ponudbe in izkoriščanje zaupanja kupcev v zanesljivost ter servisne zaveze.