Kým u nás budú začiatok školského roka sprevádzať zmeny v učebných osnovách pre žiakov základných škôl, inde, najmä na severe Európy, sa čoraz viac pozornosti venuje významu a vzhľadu samotného vzdelávacieho priestoru, jeho usporiadanie, architektonický návrh, tiež vybavenie a ich vplyv na učivo a rôzne výchovné metódy.
Živahne barve, valovito oblazinjeno pohištvo mikavnih barv, na katerem nekateri sedijo, drugi ležijo, spet tretji klečijo. Nekateri poslušajo glasbo, drugi berejo, tretji imajo v naročju prenosni računalnik. Tako izgleda nova švedska šola v prestolnici Vittra Telefonplan, ena izmed Vittrinih šol in vrtcev. Čeprav na Švedskem eksperimentalne izobraževalne metode niso tuje, pa je Vittra Telefonplan novost tudi za njih. Zakaj? V omenjeni šoli se namesto dolgih hodnikov, učilnic, polnih miz, in učiteljskih kabinetov po objektu svobodno prehajajo tematski kotički, kot so “sedeči otoki”, mize v odprtem visokem prostoru, kjer se družijo učenci in učitelji, prehodna knjižnica, ki skozi police kuka v odprt prostor, ki je platforma za delo na računalnikih, na sosednjih stopnicah poteka pouk z učiteljem … Gre za šolo brez klasičnih učilnic, praktično brez vrat in zidov. Učenci se združujejo pri pedagoškem procesu glede na znanje in ne na starost. Omenjena šola je zastonj, v kolikor imajo učenci urejeno zavarovanje ter starši otroka plačujejo davke na Švedskem. Nizozemska arhitektka Rosan Bosch, ki so ji zaupali projektiranje, izpostavlja manjše in večje namenske sobe, ki pa jih šola vseeno ima. Namenski prostori, kot so plesna dvorana alebo multimedijski laboratorij, so zvočno izolirani, ločeni pa so tudi nekateri drugi prostori, kot sta prostor za skupinsko delo ali nastopanje. Ko je arhitektka načrtovala šolo, se je za koristne nasvete obrnila tako na učitelje kot na učence. Skozi pogovor so izluščili, kaj si želijo in kakšno prostorsko ureditev bi zahteval tak izobraževalen prijem. Tako so nastali različni prostori, ki dovoljujejo otrokom, da se učijo na način, ki najbolj utreza njim samim, da ustvarjajo lastne različne učne scenarije, da razvijajo svojo kreativnost, logično mišljenje, odgovornost in širino. Gre za primer, kako arhitektura ter notranja ureditev lahko vplivata na otroke, na učni proces, da razvijejo svoj potencial.
Šola, ki navdihuje …
Vittra Utbildning AB (Vittra Izobraževanje) je švedsko izobraževalno podjetje, ustanovljeno leta 1992 po švedski izobraževalni reformi, ki vodi 27 šol na Švedskem ter druge šole na Norveškem, Danskem, v Latviji in Estoniji. V Stockholmu imajo največjo neodvisno šolo na Švedskem, kjer urnik otrokom prilagajajo individualno glede na njihove potrebe in znanja. Njihova filozofija temelji na spoznanju, da imajo otroci in najstniki, ki imajo visoko razvite retorične sposobnosti in govorijo več jezikov ter imajo veliko razumevanje za druge kulture, večje možnosti v življenju za uspeh. Njihov učni program poteka v angleščini in švedščini, s poudarkom na tem, da nudijo otrokom mednarodno perspektivo in širino. Njihovo delo vodi šest obljub, skozi katere izražajo idejo in vizijo njihove edukativne orientacije. Z obljubami lažje definirajo in opredmetijo zahteve do samih sebe, z njimi pa tudi jasno izražajo, kaj lahko otroci, najstniki ali njihovi starši pričakujejo od njihovih izobraževalnih metod. Omenjene obljube dajejo vsakemu posamezniku možnost, da najde pristop, ki mu najbolj ustreza, tako da se otroci igrajo in učijo na osnovi njihovih potreb in radovednosti. Učenje poteka na osnovi izkušenj, s čimer otrokom rasteta motivacija in kreativnost. Otroci so opremljeni s orodjem, ki jim omogoča sprejemati nova znanja, istočasno pa jim omogoča razumevanje učnega procesa, kar jim v prihodnosti pomaga, da se lažje in bolj učinkovito učijo. Vzpodbujajo jih, da verjamejo vase in v svoje sposobnosti. So enakovredni sogovorniki, ki znajo zagovarjati svoja stališča, sprejemati odgovornost ter znajo prisluhniti potrebam drugega. Opremljeni so za delo in študij v mednarodnem okolju, saj jih v vrtcu in šolah spremljajo tako švedsko kot angleško govoreči učitelji. Danski arhitekturni biro se je podpisal še pod dve Vittrini šoli, ki kar kipita od kreativnih rešitev organizacije interjerja, barv, oblik. Ena izmed njiju je Vittra Södermalm, ki je locirana v starem objektu v centru Stockholma. Nova notranja ureditev podpira šolske pedagoške metode in nudi tako učiteljem kot učencem izbiro delovnega okolja glede na učno situacijo. Odprti prostori, pohištvo organske oblike in živih barv, fluidni prostori, ki prehajajo nemoteno iz enega v drugega nudijo otrokom motivacijo in vzpodbudo na učni poti. Tudi šola Brotorp nudi učencem inspirativno okolje, ki kipi od barv in netipičnega šolskega pohištva.
Izobraževanje na prostem
Značilnosti švedskega in danskega izobraževalnega sistema so v tem, da se ne omejujejo zgolj z učnim načrtom, temveč premorejo širši pogled, ki seže tudi do pomena in vpliva učnega okolja na pedagoški proces. “Gozdne šole” so pomemben del prvih let vzdelávania na Danskem od 80. let prejšnjega stoletja. Omenjene šole, namenjene mlajšim od sedem let, temeljijo na filozofiji in na želji dati najmlajšim otrokom izobrazbo, ki spodbuja navdušenje nad naravo. Učenje na prostem vzpodbuja otroke, da so bolj sebavedomý a nezávislý. Raziskave so pokazale, da otroci, ki so obiskovali gozdne šole, premorejo višjo koncentracijo kot drugi. V naravi imajo otroci na voljo širok razpon za igro, pri igri so bolj vzdržljivi, manj je motenj in poseganj otrok v drugega v primerjavi z otroki v mestnih vrtcih. Druga pozitivna plat vrtca v naravi je odprtost otrok, ki veliko manj obolevajo v primerjavi z otroki v zaprtih vrtcih. Vrtci na prostem so v Skandinaviji zelo popularni, saj otroci pridejo v šolo z močnejšimi družabnimi sposobnostmi, kažejo večjo sposobnost za delo v skupinah ter večjo samozavest in zaupanje vase in v svoje sposobnosti. Leta 1995 so v Veliki Britaniji ustanovili prvo “gozdno šolo”, ki jo je ustanovil Bridgwater College iz Somerseta. Uspeh projekta jih je pripeljal do razširitve programa, v katerega so vključili tudi skupine starejših otrok, tudi take s posebnimi potrebami, mladostnike s čustvenimi in vedenjskimi težavami. Leta 2000 je bil kolidž Bridgwater nagrajen s kraljičino nagrado za izobraževanje.
Pa pri nas?
Če je na severu Evrope eksperimentalno izobraževanje nekaj vsakdanjega, se tudi pri nas dogaja čedalje več na tem področju. Walfdorska šola in vrtec sta v Sloveniji prisotna že več kot 20 let, pred 11 leti pa se jima je pridružil še nov privaten vrtec s posebno izobraževalno metodo – Montessori. Pred tremi leti je znotraj Montessori inštituta začela delovati še prva Osnovna šola Montessori v Sloveniji.
Osnovna šola in vrtec Montessori
Predstavitev delovanja vrtca Montessori bo na dnevu odprtih vrat v sredo, 11. septembra 2013, med 18. uro in 19.30. Srečanje je namenjeno odraslim, katerim bodo predstavili osnovno predstavitev pedagogike Montessori, delovanje vrtca z videoposnetki, demonstracijo katerega od materialov ter ogled okolja.
Za vse, ki razmišljajo o vpisu otroka v Osnovno šolo Montessori, bo zanimniv podatek, da bo informativni dan za vpis v OŠ Montessori za šolsko leto 2014/2015 v ponedeljek, 7. oktobra, ob 17.30.
Privatna Osnovna šola Lila
Septembra letos je prvič odprla vrata nova privatna Osnovna šola Lila, ki bo nudila učenje po konceptu iz jogijske filozofije. Za začetek so od leta 2010 izobraževali učitelje, ki so njihove metode nato izvajali in preizkušali v javnih šolah.