fbpx

Evropa v šoku! Auto Shanghai 2025: Ko Kitajska prevzame volan (in mi evropejci sedimo na zadnjih sedežih)

Evropa na kocu razvojne vrste.

Auto Shanghai 2025
Foto: Jan Macarol / Ai art

Auto Shanghai 2025 ne pušča dvoma – Kitajska je postala epicenter električnega avtomobilskega sveta. Medtem ko Evropa menca, Američani teslajo, Japonci pa tiho proizvajajo na Kitajskem, Šanghaj brni od električne prihodnosti. To je sedaj center avtomobilskega sveta. Evropa pa je šele tretja, takoj za ZDA.

Če je bil Auto Shanghai nekoč eksotična postaja na avtomobilskem zemljevidu, je danes to glavna destinacija. Dogodek, ki poteka med 23. aprilom in 2. majem 2025, je jasen signal: če hočeš res vedeti, kaj boš vozil čez pet let – moraš gledat proti vzhodu. In ne, ne proti Stuttgartu ali Torinu. Ampak naravnost proti Šanghaju, kjer se dogajajo stvari, ob katerih evropskim avtomobilskim gigantom (in njihovim vlagateljem) zastaja dih.

Foto: Jan Macarol / Ai Art

V nadaljevanju razkrijemo, kako se svet vrti okoli Kitajske – in kako hitro se evropski proizvajalci iz vodilnih spreminjajo v opazovalce. Pripnite si pasove, električni svet nima več potrpljenja za dizelske zamudnike.

Kitajska in Auto Shanghai 2025: Novi Detroit, le z boljšim čajem in hitrejšim WiFijem

Ko 70 avtomobilskih znamk in 100 novih modelov parkira v Šanghaju, je jasno: to ni samo sejem, to je razglasitev prevlade. Kitajska je z električnimi vozili tam, kjer je Evropa še z PowerPoint prezentacijami. Medtem ko se Evropska unija še usklajuje glede strategij in direktiv (beri: prerekajo v Bruslju), Kitajska kar dela. In kar je še bolj ironično – japonski proizvajalci so tam doma, kot da so se jim malo da ne preselile tovarne… in duša.

Foto: Jan Macarol / Ai art

Japonske znamke: Proizvajajo na Kitajskem. Prijazno se nasmihajo. In molčijo. Tudi to je Auto Shanghai 2025

Nissan, Mitsubishi, Honda – vsi s simpatičnimi logotipi in zelo konkretno prisotnostjo na kitajskih proizvodnih linijah. Nissan N7? Skupni projekt z Dongfengom. Toyota? Proizvaja na Kitajskem. Honda? Tudi. Če bi kdo danes želel videti “japonski” avto, naj kar pogleda proti Šanghaju – tam se dejansko sestavljajo. Oziroma, roko na srce – tam se začne prihodnost teh znamk. Vprašanje je, ali se bodo kdaj zares vrnile domov.

Evropske znamke: Iz izvoza tehnologije v izvoz identitete

Volvo pod Geelyjem, Lotus ni več britanski (če kdaj sploh je bil?), Pirelli – nekoč sinonim za italijansko strast, danes le še del kitajskega portfelja. Volvo, Meredesov Smart … vse Kitajsko.  Čeprav evropski proizvajalci še vedno izdelujejo izvrstne avtomobile, jih vedno pogosteje ne izdelujejo več zase. Počasi se zdi, da v evropski avtomobilski industriji ostajata samo še dve stvari: nostalgija in birokracija. Obe precej slabi gorivi za električno prihodnost. Med tem skupina Stelantis, vzpostavlja prodajno mrežo za kitasjke superavtomobile, ki bodo kmali za 1/4 cenejši od evropskih. O tem pišem sicer v neki drugi kolumni.

Američani? Imajo Teslo. Imajo Lucid. Imajo marketing.

ZDA so druga zgodba. Imajo karizmo Elona, imajo Lucid, pa Rivian, pa eno tono startupov kot je Slate Truck – Amazonovega Jeffa, ki vedo, kako se reče “revolucija”. In imajo sposobnost, da o svojih dosežkih govorijo, dokler jim ves svet ne začne verjeti. Evropa? Medtem še vedno prešteva subvencije in išče baterijske strategije.

Allianz opozarja, da bi Evropa lahko izgubila do 7 milijard EUR letnega dobička zaradi kitajske konkurence. In to ne v desetletjih. Ampak do 2030. Meni se to zdi zelo optimisten scenarij. Zveni daleč? Ja, tako kot je zvenel Tesla Model S leta 2012.

Foto: Jan Macarol / Ai art

Deset avtomobilov Auto Shanghai 2025, zaradi katerih je Šanghaj postal avtomobilski Disneyland – le te smo uspeli pokriti.

Auto Shanghai 2025 ni le oder, je cel broadwayski šov – in avtomobili v njem zvezde. Tule je deset tistih, ki so letos ukradli pozornost (in morda tudi evropske kupce):

  • Deepal S09 – luksuzni SUV s 180 km dosega. Mogoče ne zveni veliko, a hej – ima tri zaslone. Če že ne prideš daleč, vsaj izgledaš zelo digitalno. Preberi članek!
  • Audi e5 Sportback – električni Audi izključno za Kitajsko. Evropskim kupcem je namenjena le zavist. Preberi članek!
  • Onvo L90 – novinec izpod okrilja Nio, SUV z resnimi ambicijami in baterijo, ki bi lahko polnila pol Munchen. Preberi članek!
  • MG CyberX – retro-futurizem, kjer se Land Cruiser zaljubi v Testarosso in skupaj ustvarita SUV za TikTok generacijo. Preberi članek!
  • Zeekr 9X – konkurent Rolls-Royceu, ki bo morda prvič v zgodovini uspel narediti hibridnega aristokrata. Preberi članek!
  • 2026 Lexus ES – nova limuzina, ki diši po prestižu in je ustvarjena za kitajski trg. Zelo japonska. Zelo strateška. Preberi članek!
  • Nissan N7 – sedan, ki resno konkurira Tesli. Morda ne bo zmagal, bo pa pošteno zaračunal za trud. Preberi članek!
  • Toyota bZ7 – limuzina s Toyotino zanesljivostjo in kitajsko ambicijo. Kombinacija, ki ne odpove. Preberi članek!
  • Buick Electra GS – Američan, narejen za Kitajsko. Tako elegantna, da ji skoraj oprostimo, da ni za nas. Preberi članek!
  • Volkswagen trojka – tri konceptna vozila za Kitajsko. Izgleda, da je VW končno nehal kopirati preteklost in začel risati prihodnost. Seveda, ker je avtomobil narisan na kitajskem.  Preberi članek!

Deepal S09 – zvezda Auto Shanghai 2025

Deepal S09
Foto: Deepal

Kitajski Deepal S09 je razkošen šest-sedežni SUV, ki v dolžino presega celo Toyota Land Cruiser. Kot kitajski odgovor na Volvo XC90 ponuja vrhunsko tehnologijo za približno polovično ceno. Ima hibridno električni pogon (EREV) z okoli 180 km električnega dosega in skoraj 500 konjskimi močmi. Notranjost krasi množica zaslonov in napredni sistemi (vključno z avtopilotom Huawei). Čeprav S09 za zdaj ostaja le na azijskih cestah, dviga letvico razkošja in tehnike med SUV-ji. Več o avtomobilu na povezavi.

Audi E5 Sportback

Audi E5 Sportback
Foto: AUDI

Audi je v Šanghaju razkril E5 Sportback – električno limuzino kupejevskega videza, ki predstavlja najambicioznejši Audi doslej. Narejen je v sodelovanju s kitajskim partnerjem in zato nima klasičnih štirih krogov na maski, a premore skoraj 800 KM in doseg okrog 770 km (CLTC). Do 100 km/h pospeši v le 3,4 sekunde, z 800-voltno tehnologijo pa izkorišča vrhunsko polnjenje. E5 Sportback simbolizira prelomen trenutek: prvi »Audi«, ki so ga ustvarili na Kitajskem za Kitajsko – evropski kupci pa ga za zdaj lahko le občudujejo od daleč. Več o avtomobilu na povezavi.

Onvo L90

Onvo L90
Foto: Onvo

Onvo L90 je velik električni SUV (7 sedežev), s katerim želi kitajski Nio (prek nove podznamke Onvo) osvojiti družine tudi zunaj Kitajske. Odlikuje ga izjemna prostornost (največji »frunk« na trgu) in najsodobnejša tehnika. Uporablja 900-voltno arhitekturo za ultra hitro polnjenje, dizajn pa poudarja mogočnost s čistimi, oglato oblikovanimi linijami. Notranjost nudi vrhunsko udobje za vse potnike. Onvo L90 dokazuje, da kitajski električni SUV-ji ciljajo neposredno na evropsko konkurenco. Več o avtomobilu na povezavi.

MG CyberX

Foto: MG

MG CyberX je futuristični električni SUV, ki oživlja dizajnerski duh 80. let. Njegova karoserija združuje robustnost terencev (v slogu Land Cruiserja) s športnimi retro detajli, kot so dvižni »pop-up« žarometi kot Ferrari Testarossa. Hkrati je tehnološko napreden – del baterijskega sklopa je vgrajen v šasijo za boljšo izrabo prostora. Razvit pod okriljem kitajskega SAIC gre za koncept, ki je videti skoraj serijski. MG CyberX cilja na mlajše voznike, ki cenijo drzen videz in sodobno električno moč. Več o avtomobilu na povezavi.

Zeekr 9X

Foto: Zeekr

Zeekr 9X je kitajski “super-SUV”, ki želi konkurirati najrazkošnejšim zahodnim terencem (Range Rover, BMW X7, celo Rolls-Royce). Z dolžino dobrih 5,3 metra in razkošno notranjostjo (6 ali 7 sedežev) ponuja kraljevsko udobje. Električna izvedba temelji na 900-voltni tehnologiji z napredno baterijo CATL, ki omogoča izjemno hitro polnjenje – do 500 km dosega v 10 minutah. Poleg tega 9X uvaja 3. stopnjo avtonomne vožnje s številnimi senzorji. Zeekr 9X dokazuje, da se kitajski proizvajalci lahko kosajo z vrhom luksuznega razreda za nižjo ceno. Več o avtomobilu na povezavi.

Lexus ES 2026

Foto: Lexus

Nova generacija Lexus ES (2026) razkriva, kako se japonsko razkošje prilagaja električni dobi. Limuzina združuje elegantno, zenovsko oblikovanje z digitalizirano notranjostjo – velikim osrednjim zaslonom in minimalizmom namesto gumbov – ter celo masažnimi sedeži zadaj. Poleg hibridnih različic bo prvič na voljo povsem električni ES, z dosegom okrog 480 km. Lexus tako ohranja svoj sloviti luksuz in japonski značaj, obenem pa vstopa v električno prihodnost. Več o avtomobilu na povezavi.

Nissan N7

Nissan N7
Foto: Nissan

Nissan N7 je elegantna električna limuzina, ki je nastala v sodelovanju Nissana in kitajskega Dongfenga – skupni projekt z jasnim ciljem konkurirati Tesli. Njegova oblika sledi Nissanovi filozofiji (ostri potezi, športna drža), medtem ko napredna oprema (avtonomni asistenčni sistemi, masažni sedeži) kaže na vpliv kitajske tehnologije. N7 ni zgolj nov model, temveč simbol nove dobe: Kitajska in Japonska združujeta moči, da ustvarita električno vozilo, ki lahko brez zadržkov tekmuje z zahodnimi tekmeci. Več o avtomobilu na povezavi.

Toyota bZ7

Foto: Toyota

Konceptna Toyota bZ7 je električna limuzina, razvita posebej za kitajski trg, kar poudarja sodelovanje med Toyoto in kitajskimi partnerji. Gre za model iz serije “Beyond Zero”, ki je z dolžino preko 5 metrov večji od klasičnega Camryja. Njegova aerodinamična oblika združuje elemente oblikovanja Priusa in Crowna ter skriva vrhunsko tehnologijo: najnovejše sisteme za pomoč vozniku in povezljivost, ki jo od vodilnega modela pričakujemo. Toyota bZ7 pooseblja združitev japonske kakovosti in kitajske inovativnosti ter cilja na tekmece, kot sta Tesla Model 3 in BYD Han. Auto Shanghai je dokazal, da Japonci sedaj delajo za Kitajce.  Več o avtomobilu na povezavi.

Buick Electra GS

Buick Electra GS
Foto: Buick

Buick Electra GS obuja ameriško ime v obliki moderne električne limuzine, razvite z mislijo na kitajski trg. Gre za koncept na GM-ovi platformi Ultium, ki naj bi zagotavljala konkurenčen doseg in hitro polnjenje (uradni podatki še niso razkriti). Oblika Electre GS združuje ameriško eleganco z nekaj kitajske futuristične drznosti – nizka, športna silhueta in napreden kokpit. Buick s tem konceptom dokazuje, da se tudi tradicionalni ameriški proizvajalci prilagajajo trendom elektrifikacije, ki jih narekuje Kitajska. Več o avtomobilu na povezavi.

Volkswagen električni trojček

Foto: Volkswagen

Nemški avtomobilski velikan Volkswagen je v Šanghaju predstavil trojico električnih konceptov – ID. Era, ID. Evo in ID. Aura – ki bi jih zlahka zamenjali za serijske modele. Vsi trije so razviti “po meri Kitajske” in ciljajo na specifične kupce: družinski SUV s podaljševalnikom dosega, trendovski srednji SUV za mlade in kompaktna limuzina z umetno inteligenco. Čeprav teh vozil evropski trg morda ne bo dočakal, jasno kažejo, da Volkswagen svoje inovacije vse bolj usmerja tja, kjer je največji trg – na Kitajsko. Več o avtomobilu na povezavi.


Sklep: Evropa na (električni) preizkušnji – Auto Shanghai 2025 vodilni! 

Auto Shanghai 2025 je več kot avtomobilski sejem. Je ogledalo – in v njem se Evropa ne vidi prav laskavo. Medtem ko Kitajska investira, gradi, inovira in lansira, Evropa še vedno piše strategije in debatira o standardih.

Japonci? Tiho proizvajajo na Kitajskem in se smehljajo v zen slogu. Američani? Vodijo s karizmo in kapitalom.

Evropa? Drži ročno zavoro.

Vprašanje je le, koliko časa si to še lahko privošči. In kdo bo čez pet let sploh še vozil evropski avto. Vprašanje ni več ali, ampak kdaj bomo na kitajski električni revoluciji samo še potniki.

P.S.: Če se kje znajdete v vrsti za Zeekrja ali MG CyberX, brez skrbi – vsaj boste prvi med Evropejci, ki bodo razumeli, kam gre ta svet. Ostali bodo pa še malo debatirali.

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.