Če danes opazujete promet po ulicah Berlina, Pariza ali Ljubljane, boste hitro opazili številne nove avtomobilske znamke, ki se še nedavno niso pojavljale v evropskih salonih. NIO, BYD, Zeekr in MG niso več eksotični "kitajski" avtomobili sumljive kvalitete, ampak resni igralci, ki jim evropski kupci očitno brez težav zaupajo tudi po precej zasoljenih cenah. Trenutno se kitajski avtomobili prodajajo v Evropi za skoraj dvakrat višjo ceno kot na Kitajskem. A to se bo kmalu spremenilo – in posledice bodo dramatične. Kitajci bodo že čez dve leti znižali ceno svojih vozil za 1/4, mi pa se še vedno slepimo - da igrajo igro z odprtimi kartami! IN zakaj bo Evropa izgubila svojo avtoindustrijo?
Zakaj bo Evropa izgubila svojo avtoindustrijo? Danes je realnost preprosta: kitajski električni avtomobili so v Evropi za približno 82 % dražji kot doma. Če vzamemo konkreten primer: BYD Dolphin v Franciji stane skoraj 29.000 evrov, medtem ko je njegova cena na Kitajskem pičlih 15.000 evrov. Podobno velja za Zeekr X, MG ZS EV in številne druge modele, ki na evropski celini beležijo pribitke tudi preko 100 %. Vendar razlog ni zgolj v davkih, carinah in transportu – ti stroški predstavljajo zgolj približno tretjino razlike. Glavni razlog je preprost: kitajski proizvajalci so ocenili, da lahko evropskim kupcem ponudijo vtis premijskega izdelka in si zagotovijo visoke marže.
Zakaj bo Evropa izgubila svojo avtoindustrijo? Bliža se kitajski »blitzkrieg« 2027
Toda prava grožnja še prihaja. Kitajci vedo, da jim Evropa odpira vrata hitreje, kot se evropski proizvajalci zavedajo nevarnosti. BYD že gradi tovarno na Madžarskem, Chery in SAIC izbirata lokacije v Španiji, Italiji in na Poljskem. To pomeni, da bo že kmalu padla 10-odstotna carina, bistveno se bodo znižali stroški transporta, lastne prodajne mreže pa bodo drastično zmanjšale marže distributerjev. Tako bi lahko že do leta 2027 cene kitajskih avtomobilov padle za skoraj polovico današnjih pribitkov, kar pomeni, da bodo evropski potrošniki nenadoma dobili vrhunsko električno vozilo po ceni, ki bo evropsko konkurenco postavila pred zelo težko dilemo: ali dramatično znižati cene in s tem izgubiti dobičke, ali pa se sprijazniti z izgubo tržnega deleža. Ko bodo Kitajci vzpostavili možnost prodaje in servisa ter možnost dobave, bodo sprožili vojno cen in svoje marže v EU spustili vsaj za 1/4 trenutne cene avtomobilov že uvoženih v EU. Takrat bodo dominantno konkurenčni.
Grožnja evropski avtomobilski industriji
Napoved analitikov AlixPartners je jasna: do leta 2030 bo Kitajska zunaj svojega trga prodala okoli devet milijonov vozil letno – kar pomeni skoraj polovico evropskega trga. Če ta trend prestavimo že na leto 2027, je jasno, da bi evropski avtomobilski proizvajalci lahko padli na skromnih 25 % tržni delež novih vozil. Volkswagen, Renault in Stellantis bi se tako znašli v eksistenčni krizi, saj bi morali bodisi hitro in agresivno znižati svoje stroške proizvodnje bodisi z visokimi izgubami sprejeti občuten padec prodaje.
Kaj to pomeni za nas, potrošnike?
Kriza evropske avtoindustrije ni le problem proizvajalcev. Ogroženih je okoli 500.000 delovnih mest, predvsem v državah, kot so Nemčija, Francija in Italija. Dolgoročno se lahko pojavi vprašanje energetske in tehnološke odvisnosti Evrope od Kitajske, kar prinaša nove geopolitične izzive.
Če želi evropska avtomobilska industrija preživeti prihajajočo kitajsko cenovno vojno, mora reagirati takoj. Potrebujemo radikalno spremembo pristopa: intenzivno vlaganje v lastne proizvodne kapacitete za baterije, programsko opremo in razvoj novih tehnologij. Predvsem pa se morajo evropski proizvajalci nehati zanašati na znamko in zgodovino ter začeti tekmovati z inovacijami in cenovno konkurenčnostjo.
Sicer bo leto 2027 dejansko pomenilo konec evropske avtomobilske dominacije – in začetek nove, kitajske dobe avtomobilizma v Evropi.