Zakaj delamo stvari, za katere vemo, da niso dobre za nas?

Za dobre navade se je potrebno potruditi, za slabe niti ne.

Vsi vemo, kaj pomeni slaba navada. Kajenje, uživanje nezdrave hrane, prekomerno uživanje alkohola in sedeči življenjski slog so le nekatere izmed stvari, ki bi se jim bilo dobro izogibati, da bi se počutili bolje. Če vemo, da so slabe navade tako škodljive za naše zdravje, zakaj to še naprej počnemo?

Zakaj se ne moremo upreti slabim navadam?

Vsi se kdaj prepustimo vedenju, za katera vemo, da za nas niso dobra. Obstaja kar nekaj razlogov, zakaj kljub temu, nadaljujemo s temi navadami.

Slabe navade nam dajejo potrebno udobje

Naša osnovna potreba je, da se počutimo udobno in naredimo vse, kar je potrebno, da dosežemo to stanje. Najpogostejši skriti namen slabih navad je udobje. Naši možgani temeljijo na nagrajevanju, in naša “nagrada” je občutek udobja, ki ga sproži sproščanje dopamina (hormona sreče). Zaradi tega še bolj hrepenimo po tej navadi in dober občutek povezujemo s slabo navado.

To pojasnjuje, zakaj se še naprej predajamo slabim navadam in se težko ustavimo: počutimo se udobno in v bistvu obstajamo v svoji “varni coni”. Z drugimi besedami, nagrada nas pritegne, čeprav vemo, da je tista navada slaba nas. Kajenje cigarete med odmori na delovnem mestu povzroči, da možgani to navado povežejo s sproščanjem od dela. Ali recimo povežejo uživanje alkohola s sprostitvijo, saj se z njim sprostite in/ali zabavate po težkem delovnem tednu. Zanimiva je tudi misel o športnem naporu, ki jo premaga lažja misel o sedenju na kavču in gledanju najljubših televizijskih programov. Na takšen način lahko vidite, kako enostavno je navada povezana z nagrado.

“Tudi vsi ostali imajo slabe navade!”

Težimo, da svoje slabo vedenje racionaliziramo, če se to zdi sprejemljivo celotni družbi. Če veliko ljudi počne isto, potem ni nič narobe, če to počnemo tudi mi. Ni težko najti družbeno sprejemljivih slabih navad. Recimo:; prigrizki, izpuščanje ali preskakovanje vaj, kajenje … To povzroča notranjo racionalizacijo, primer “Samo še ena ne bo škodila” ali “Se bom bolj potrudila naslednji teden, danes sem imela stresen dan”. Te trenutne utemeljitve vodi krivda, ker vemo, da dolgoročno verjetno ne sprejemamo najboljših odločitev.

Včasih iščemo primere v drugih ljudeh, ki potrjujejo naše odločitve o slabih navadah, na primer “Moj dedek je kadil vsak dan in živel do svojega 90. leta.” Naš um rad najde dokaze, ki podpirajo naše odločitve, naj bodo dobre ali slabe.

Posledice nadaljevanja slabih navad

Večina ljudi pozna posledice tovrstnih slabih navad. Na zavojčkih cigaret so nalepljena opozorila o raku. Preko različnih oglasov se opozarja na pomen zdrave prehrane in na potrebo po večji aktivnosti. Kakšne pa so resnične dolgoročne posledice nenehnih slabih navad?

  • rak, različne bolezni in poškodbe celic
  • depresija
  • slabo fizično počutje
  • psihične težave

Večina teh težav je lahko subtilna in postopna, kar pomeni, da jih ne opazimo v trenutku.

Kako ustaviti te slabe navade?

Težko je ustaviti navade, ki so močno vpete v naše vsakdanje življenje. Ker je stres včasih glavni sprožilec slabe navade, je rešitev v reprogramiranju našega uma.

1. Najprej bodimo pozorni na to, kakšne so te navade in kako pogosto jih izvajamo

Kaj točno sproži to navado? Je to nezavedna odločitev? Vprašajmo se, zakaj smo to navado sploh razvili.

2. Obljubimo si, da želimo odpraviti to slabo navado

Zdaj razumemo, kaj jo lahko sproži. Ali lahko najdemo nekaj pozitivnega, kar bi jo nadomestilo? Na primer, po težkem dnevu posežemo po čokoladi, ali lahko najdemo bolj zdravo nagrado? Ali pa zmanjšamo količino čokolade? Če je morda stres naš sprožilec, poskusimo teči in s tem dajmo možganom razlog, da sprostijo dopamin.

3. Bodimo dosledni

Ključno za oblikovanje novih navad je doslednost. Da, nekaj časa je težko, toda možgani se kmalu prilagodijo novim načinom početja, dokler se nam vse ne zdi naravno. Spremenimo sistem nagrajevanja in se držimo novih pozitivnih navad.

Vse je v tem, da se pripravimo na nov, pozitiven način razmišljanja

Življenje srečnejšega, pozitivnejšega življenja, se začne z navadami, ki jih izberemo. Zavedajmo se, v katero smer usmerjamo naše navade in začnimo spreminjati našo miselnost v naložbo za svoje zdravje in dobro počutje. Ne gre samo za prihodnjega sebe, ampak tudi za življenje v tem trenutku – na pozitiven in zdrav način.

Prelistaj našo revijo

Z vami od leta 2004

City Magazine od leta 2004 ustvarja vsebine za urbanega nomada, ki želi dobro in hitro informacijo. Ustvarili smo preko 30.000 spletnih prispevkov in 250 tiskanih izzidov!

Več zgodb
Zakaj 10 dni na morju dela čudeže za telo in dušo?