Vzpon Kitajske kot svetovne gospodarske velesile je dobro dokumentiran in nikjer ni to bolj očitno kot v avtomobilski industriji. Ker je Kitajska zdaj prva proizvajalka avtomobilov na svetu, proizvede daleč največ avtomobilov, v povezavi z njeno prevlado v proizvodnji pametnih telefonov in računalnikov, je jasno, da se Kitajska postavlja kot glavni akter pri oblikovanju prihodnosti transporta. Toda kaj v resnici spodbuja kitajsko prizadevanje za svetovno prevlado? Vse je odvisno od redkih zemeljskih kovin, gospodarske moči in avtokratskega komunističnega sistema države.
To, da je Kitajska leta 2020 postala prva proizvajalka avtomobilov na svetu, je dokaz gospodarske moči in tehnološke moči države. Vendar kitajske ambicije daleč presegajo zgolj proizvodnjo avtomobilov. Država je tudi prva proizvajalka pametnih telefonov in računalnikov na svetu, s kitajskimi podjetji, kot sta Huawei in Xiaomi, ki vodijo na področju inovacij in oblikovanja.
Toda tisto, kar resnično loči Kitajsko v avtomobilski industriji, je njen nadzor nad redkimi zemeljskimi kovinami, ki so ključne za proizvodnjo baterij za električne avtomobile. Kitajska ima v lasti največje zaloge, rudnike, redkih zemeljskih kovin na svetu, kar državi daje ogromno prednost pri proizvodnji električnih vozil. Pravzaprav kitajski proizvajalci avtomobilov, kot sta BYD in NIO, že proizvajajo avtomobile, ki so konkurenčni avtomobilom Tesle in drugih tradicionalnih proizvajalcev avtomobilov.
Vendar ni samo kitajski nadzor nad redkimi zemeljskimi kovinami tisto, kar državi daje prednost. Kitajska tudi posoja denar številnim državam po svetu, vključno z ZDA, in je postala velika vlagateljica v zahodna podjetja. Ta gospodarska moč daje kitajski velik vpliv na svetovnem prizorišču in bi jo lahko uporabili za izvajanje političnega vpliva v prihodnosti.
Toda vprašanje je, kaj lahko preostali svet stori, da konkurira prevladi Kitajske? Za začetek lahko države vlagajo v raziskave in razvoj naprednih avtomobilskih tehnologij ter zmanjšajo svojo odvisnost od redkih zemeljskih kovin z razvojem alternativnih materialov za baterije električnih avtomobilov.
Toda poleg tega se mora svet zavedati tveganj, povezanih s kitajsko gospodarsko močjo in političnim sistemom. Države morajo biti pozorne na možnost, da Kitajska uporabi svoj vpliv za politične koristi, in se morajo biti pripravljene upreti zlorabam človekovih pravic in drugim kršitvam mednarodnega prava.
Hkrati je pomembno priznati, da vzpon Kitajske na svetovno prevlado ni nujno slaba stvar. Država je na stotine milijonov ljudi dvignila iz revščine in postala velika sila za inovacije in napredek. Toda svet mora biti pripravljen tudi na soočanje z izzivi, ki jih prinaša vzpon Kitajske, in mora sodelovati, da bo prihodnost avtomobilske industrije oblikovala raznolika paleta glasov in perspektiv.
Na koncu je jasno, da kitajska prevlada v avtomobilski industriji ni le avtomobili in redke zemeljske kovine. Gre za ekonomsko moč, politični vpliv in sposobnost oblikovanja prihodnosti transporta in tehnologije. In na nas je, da se odločimo, kako se želimo odzvati na to novo realnost.
In ne pozabimo na kitajski politični sistem. Država je avtokratska komunistična država, s kitajsko komunistično partijo, ki ima trdno oblast in politično moč. Ta sistem Kitajski omogoča hitre odločitve in napredek z ambicioznimi načrti brez ovir demokratičnega sistema.
Kaj torej vse to pomeni za prihodnost avtomobilske industrije? No, to pomeni, da prizadevanje Kitajske za globalno prevlado ni omejeno le na avtomobilsko industrijo. Njen nadzor nad redkimi zemeljskimi kovinami, gospodarska moč in avtokratski sistem dajejo Kitajski ogromno strateško prednost pri oblikovanju prihodnosti transporta in tehnologije.
Toda ta strategija vsebuje tveganja. Posojilne in naložbene dejavnosti Kitajske so povzročile nekatere skrbi glede dolžniških pasti in političnega vpliva, medtem ko je njen nadzor nad redkimi zemeljskimi kovinami povzročil zaskrbljenost glede varnosti dobavne verige. In ne pozabimo na kršitve človekovih pravic, o katerih so poročali na Kitajskem, vključno z ravnanjem z ujgurskimi muslimani v provinci Xinjiang.
Po trenutnih projekcijah naj bi Kitajska nekje v naslednjem desetletju prehitela ZDA po BDP. Mednarodni denarni sklad (IMF) napoveduje, da bo kitajsko gospodarstvo do leta 2028 prehitelo ameriško, nekateri drugi strokovnjaki pa, da bi se to lahko zgodilo še prej.
Pomembno pa je omeniti, da je BDP le eno merilo gospodarske uspešnosti in da obstaja veliko drugih dejavnikov, ki prispevajo h gospodarski moči in globalnemu vplivu države. Na primer, ZDA ostajajo vodilne na področju inovacij in tehnologije ter imajo visoko izobraženo delovno silo in močan pravni sistem, ki podpira podjetništvo in inovacije.
Navsezadnje je vzpon Kitajske kot prevladujoče sile v avtomobilski industriji nekaj, česar ne moremo prezreti. Medtem ko si države po vsem svetu prizadevajo za čistejšo in bolj trajnostno prihodnost, bo povpraševanje po električnih vozilih in redkih zemeljskih kovinah le še naraščalo. In s prevlado Kitajske na teh področjih postaja vse bolj jasno, da se država postavlja kot glavni akter pri oblikovanju prihodnosti avtomobilske industrije.