fbpx

Bojana Fajmut: Tudi pri oblikovanju se največ naučiš iz napak

Članica žirije natečaja "Inspired By You"

Foto: Ciril Jazbec
Zadnjič posodobljeno: :

Bojana Fajmut je zaključila študij industrijskega oblikovanja. Kot umetniška in kreativna direktorica je delala v agencijah Dentsu (Tokio), Mccann Erickson, J. Walter Thompson, kot samostojna podjetnica pa je znanje nadgradila še s poslovno šolo MBA. Za svoja dela je prejela več kot 58 mednarodnih nagrad na svetovni ravni: Cresta, NYF, CLIO, LIA, Red Dot, EPICA, ARC, Golden Drum in druge.

Njena dela so bila objavljena v medijih kot so New York times, Graphis, Creative Advertising, ADweek … Bila je članica strokovnih žirij tako v New Yorku – NYF advertising awards in Cresta Awards, MAD STAR in NEW STAR v Vzhodni Aziji, na predstavitvi prihajajočega World Expo 2030 v Busanu, kot tudi na Golden Drumu in Slovenskem oglaševalskem festivalu – SOF. V zadnjih petih letih je sodelovala s svetovnim podjetjem IDEO, ki je vodilno na področju strateškega razmišljanja imenovanega Human Centered Innovation in procesa Design Thinking (oblikovanje ideje, iskanje poslovnega modela, metode razvoja start-up podjetij ter izdelkov). Kot mentorica sodeluje na evropskem projektu CIRCULAR 04, ki pospešuje prehod podjetij v krožno gospodarstvo.

Bojana se bo pridružila Nini Jagodic in Alji Horvat pri ocenjevanju prijavljenih del – dodatkov za Samsung Galaxy Z Flip4 v okviru natečaja “Inspired by You”, ki poteka v sodelovanju med LJFW in podjetjem Samsung. Na natečaj se lahko prijavite še do 21.11.2022.

Na katerem projektu delate trenutno? Na kaj se osredotočate? S kakšnimi izzivi se srečujete?

Bojana Fajmut: Rada delam zelo različne projekte sočasno in skozi leta sem ugotovila, da je moja prednost in drugačnost v primerjavi z drugimi oblikovalci prav v začetni oziroma prvi fazi, ki temelji na raziskavi in postavitvi izhodišč za oblikovanje. Zato bi se osredotočila na dva projekta, ki sta zame trenutno najbolj aktualna, saj sem na njih začela delati prav ta mesec.
Prvi je vizualna podoba 60 let programa ARS RTV Slovenija, drugi pa filtriranje mikroplastike iz pitne tekoče vode za podjetje Clera One, s katerimi sem se spoznala na evropskem projektu Circular 4.0, kjer je sodelovalo petnajst partnerjev iz petih držav in trinajstih regij iz alpskega prostora. Z namenom, da se poiščejo rešitve za prehod v trajnostno, zeleno in krožno gospodarstvo.
Prvi projekt temelji na vizualnem prikazovanju radijskega programa ARS RTV Slovenija in vizualizaciji besed ter zvoka, ki ga le-ta v radijskem etru ustvarja že 60 let. Drugi pa na iskanju rešitev za filtriranje mikroplastike iz tekoče pitne vode, ki temelji na procesu imenovanem Design Thinking in se ga uporablja za reševanje kompleksnih poslovnih, tehnoloških in socioloških problemov z novimi idejami, procesi in poslovnimi modeli. Ta proces nam pomaga najti inovativne rešitve v začetni fazi, ko še iščemo, kaj je pravi problem in smer reševanja le-tega.

Od kod črpate navdih? Je to vodnjak brez dna – kako pazite, da ne presahne?

Bojana Fajmut: Če hočeš biti uspešen v kreativnosti, vsekakor ne smeš čakati na navdih, ker te lahko med čakanjem drugi prehitijo. Vsak si mora natji svoj lasten proces in pot. Pri meni gre za usmerjanje misli in potek razmišljanja. Zato bi tukaj lahko rekla, če govorimo v prenesenem pomenu in metaforah, da gre za reko in ne vodnjak. Vodnjak je omejen in se zato lahko dviguje samo gor in dol. Reka ima neke vrste tok – flow – podobo kot misli. Na začetku je zelo kaotičen z veliko pritoki in izviri in na koncu umirjen in jasen v eni strugi.

Kako pristopate k oblikovanju za naročnika – katera so tista vprašanja, ki si jih najprej zastavite, in kako bi lahko strnili nekaj napotkov za tiste, ki se prvič lotevajo oblikovanja za naročnika?

Bojana Fajmut: Vsekakor je razlika, če začneš projekt s stranko, s katero sodeluješ prvič, ali pa s stranko, s katero projektono sodeluješ že več let.
Običajno začnem s spoznavanje in usklajevanjem pomenov, izrazov in simbolov, saj določeni izrazi in simboli lahko vsakem posamezniku pomenijo vsebinsko kot tudi vizualno nekaj drugega. To je odvisno tudi glede na izkušnje, znanje in čustveno dojemanje vsakega posameznika, ki sodeluje v procesu.
To najlažje obrazložim na primeru: Če rečemo geometrijski liki, si lahko naročnik predstavlja krog, jaz trikotnik in če je še kdo na sestanku, kvadrat. Prav iz tega razloga prihaja do nesporazumov pri oblikovanju.

Kako doseči točko preboja? Katere so tiste taktike, ki ste jih uporabili vi in so bile najbolj učinkovite na poti do prepoznavnosti? Ste se prijavljali na razpise?

Bojana Fajmut: Pravzaprav ne morem reči, da sem načrtovala preboj. Težko je načrtovati, da se bom uvrstila med 100 najboljših oblikovacev in prejela 58 mednarodnih nagrad na svetovni ravni in edini svetovni Grand Prix, ki ga je prejela Slovenija. V veliki meri pripisujem to moji odločnosti, iznajdlivosti in predvsem vztrajnosti. Moraš verjeti v sebe z vsemi svojimi napakami in imeti pogum, da si upaš naprej in potem še naprej… Na ta način sem postopoma sprejemala odločitve. Ko prideš do določene faze, stopnje se odločiš, v katero smer greš in si postaviš cilj. Tako gre pot gor in dol ter levo, desno in naprej ni nazaj. A največ se naučiš iz napak. Ja, tudi jaz sem se prijavljala na razpise predvsem zaradi pridobivanje izkušenj in iz razloga, da vidim, kje se nahajajo moje ideje in delo v primerjavi z ostalimi prijavljenimi rešitvami in koncepti ter, kje bi jih lahko nadgradila.

Katera so najbolj pomembna komplementarna znanja, ki bi jih moral usvojiti vsak oblikovalec, kreativec, ne glede na področje?

Bojana Fajmut: Znanja in zavedanja, s katerimi lahko postavljajo meje in da lahko tudi kdaj rečejo “NE.” Oblikovalci in kreativci imajo že v sami osnovi izraženo empatijo. Toda le-ta, glede na okoliščine in zahteve v timu ali podjetju, velikokrat preide v željo ali dejstvo, da bi morali ugodili vsem. Angleži imajo za to izraz “people-pleaser” in prav to velikokrat pripelje do izgorelosti.

Ali in kako pri svojem delu uporabljate mobilni telefon? In ali uporabljate dodatke za telefon, ki niso namenjeni zgolj izboljšanju funkcionalnosti?

Bojana Fajmut: Pri svojem delu veliko uporabljam mobilni telefon. Čeprav ni fer, da se imenuje telefon, saj na njem delamo vse drugo prej kot telefoniramo. Pišemo sporočila, igramo igrice, gledamo video in TV, snemamo, slikamo. Jaz veliko slikam in snemam in si tako delam neke vrste vizualne dnevnike misli, trenutkov in dogodkov. V osnovi mi ustreza minimalizem, zato jaz osebno uporabljam ovitke in diskretne dodatke za personifikacijo.

Na kaj boste še posebej pozorni, ko boste ocenjevali prispela dela?

Bojana Fajmut: Pri ocenjevanje prispelih del bom še posebej pozorna na kreativne rešitve, ki bodo poleg estetskih in funkcionalnih parametrov upoštevale tudi trajnostni pristop k oblikovanju.

Z vami od leta 2004

City Magazine od leta 2004 ustvarja vsebine za urbanega nomada, ki želi dobro in hitro informacijo. Ustvarili smo preko 30.000 spletnih prispevkov in 250 tiskanih izzidov!