fbpx

13x ovrženi miti o električnih avtomobilih v katere verjamejo nasprotniki e-mobilnosti

Mit: elekrtični avtomobili gorijo

miti o električnih avtomobilih
Foto: Pexels / Vladimir Srajber

Prehod na električna vozila (EV) predstavlja ne le odziv na globalne okoljske izzive, temveč je predvsem znak tehnološkega napredka in novih možnosti. Čeprav se zdi, da polnjenje na hitrih polnilnicah traja le malo dlje kot klasično točenje goriva, nam električni avtomobili dejansko lahko prihranijo več časa skozi leto. V resnici lastniki električnih avtomobilov porabijo manj časa za "točenje" energije za svojo vožnjo kot lastniki klasičnih avtomobilov. Nasprotno od priljubljenega mnenja, da so dražji, električni avtomobili prinašajo dolgoročne prihranke, zahvaljujoč nižjim stroškom vzdrževanja in daljši življenjski dobi. Torej - razgaljamo - ovrženi miti o električnih avtomobilih.

Prispevek ovrženi miti o električnih avtomobilih je absolutno nujen, saj smo obdani z morjem napačnih informacij in predsodkov, ki izvirajo iz nevednosti, se mnogi še vedno oklepajo zastarelih prepričanj. Skozi zgodovino človeštva je neznanje pogosto rodilo strah in zavračanje novosti, vendar so inovacije vedno znova dokazale svojo vrednost. Ironično je, da mnogi nasprotujejo spremembam, čeprav te prinašajo očitne prednosti in izboljšave za naš vsakdan.

Ob začetku prejšnjega stoletja, ob pojavu klasičnega avtomobila, ki je za tedanjo družbo predstavljal tehnološko čudo, so mnogi izražali neodobravanje, kot da bi avtomobil predstavljal  nekakšnega hudiča. Ta novost, ki je zamajala temelje konjeniškega prevoza, je sprva vzbujala strah, a sčasoma postala nepogrešljiv del naših življenj. Podobno zgodbo doživljajo danes električni avtomobili, ki so obkroženi z veliko nevednosti in predsodkov. Ironično, toda zgodovina se ponavlja – novim tehnologijam se sprva upira, nato pa jih sprejme in idealizira.

Nekateri argumenti proti električnim vozilom se zdijo enako nesmiselni kot poskus prepričati krokodila, naj postane vegetarijanec. Da, električna vozila so drugačna, morda celo nerazumljena, a z vsako novo tehnološko revolucijo prihaja obdobje prilagajanja. Naj bo ta uvod opomnik, da je napredek neizogiben in da so električna vozila tu, da ostanejo – ne le kot simbol ekološke ozaveščenosti, temveč kot superiorna izbira za sodobnega voznika. Razbijmo mite z dejstvi in se z nasmeškom podajmo v električno prihodnost.

Foto: envato elements

Ovrženi miti o električnih avtomobilih

Mit #1: Polnjenje električnega avtomobila traja predolgo

Pogosto mnenje je, da polnjenje električnega avtomobila traja več ur. Res je, da domače polnjenje lahko traja dlje, od 4 do 5 ur, vendar hitre polnilne postaje omogočajo polnjenje večine avtomobilskih baterij od 20 % do 80 % v manj kot 25 minutah. Ne drži, da bi na polnilni postaji preživeli celotnih 25 minut. Lastniki električnih avtomobilov na hitrih polnilnicah običajno dotočijo le toliko energije, kolikor jo potrebujejo za pot do doma, kjer je elektrika cenejša, zaradi ekonomike polnjenja točijo le nujno potrebno količino energije. Celotno 25-minutno polnjenje (od 20 % do 80 %) je potrebno le pri vožnjah na razdaljah, daljših od 350 kilometrov, ki se zgodijo nekajkrat letno. Na takšnih potovanjih so postanki na vsakih 2,5 do 3 ure vožnje, če ne nujni, pa varnostno zaželeni, ne glede na vrsto pogonske energije avtomobila. Povprečni voznik električnega avtomobila z realnim dosegom enega polnjenja okoli 350 kilometrov potrebuje hitro polnjenje le okoli šestkrat letno. Večina voznikov v resnici ne potrebuje naročnine na ponudnike hitrega polnjenja, kot je na primer Ionity, saj je potreba po tem polnjenju majhna. Lastniki električnih avtomobilov običajno polnijo doma, večinoma na običajni priloženi polnilnici, in večina jih ne vidi potrebe po močnejši 11kWh polnilnici. Zanimivo dejstvo je, da lastnik običajnega avtomobila letno porabi približno 8 ur za točenje goriva na bencinski črpalki, kar je približno 4,5 ure več kot lastnik električnega avtomobila, ki povprečno šestkrat letno obišče hitro polnilnico in tam v povprečju preživi okoli 15 minut. V državah, kjer je gorivo cenejše izven avtocest, je časovna izguba pri uporabnikih klasičnih avtomobilov še večja. Realno gledano z polnjenjem energije izgubite več časa, če ste lastnik klasičnega avtomobila. Nasprotno od tega, kar so vas naučili mediji, polnjenje električnih avtomobilov ni počasno. Uporabniki električnih vozil imajo večinoma vedno poln tank, ko odhajajo od doma, zato jim ni potrebno dodatno skakati na bencinsko črpalko, kar je običajno pred daljšo potjo s klasičnim avtomobilom. Tudi zato presenetljivo na cilj velikokrat pridejo prej. 

Miti #2: Doseg električnih vozil

Mnogi verjamejo, da električna vozila ne zmorejo prevoziti dolgih razdalj brez polnjenja. Vendar sodobna električna vozila, kot je na primer Tesla Model 3 z večjo baterijo, lahko prevozijo tudi do 500 kilometrov z enim samim polnjenjem. To je več kot dovolj za večino vsakodnevnih poti, in marsikdo se tudi na letni dopust ne odpravi več kot 300 kilometrov daleč. Povprečni električni avtomobil porabi okoli 20 kWh električne energije na 100 prevoženih kilometrov. Tako lahko z avtomobilom, opremljenim z 80 kWh baterijo, v večini primerov prevozite 400 kilometrov z enim samim polnjenjem. Pri nakupu električnega avtomobila je pomembno vprašanje, kako pogosto letno nameravate prevoziti razdalje večje od 300 kilometrov v eno smer. Če so takšne poti redke, enkrat ali dvakrat na mesec, bo kratek postanek za polnjenje avtomobila predstavljal nebistveno logistično oviro. Postanki so namreč običajno kratki in omogočajo le hitro pitje kave. Za tiste, ki dnevno prevozijo veliko kilometrov, pa je dizelski avtomobil še vedno optimalna izbira. Kljub temu se mnogi trgovski potniki, ki letno prevozijo 50.000 ali več kilometrov, odločajo za električna vozila zaradi občutnih prihrankov pri stroških energije. Vozniki, ki prevozijo res veliko kilometrov, porabijo približno tretjino cene energije v primerjavi s stroški vožnje na fosilna goriva.

Mit št. 3: Električna vozila so predraga

Čeprav so začetni “nominalni” stroški pogosto višji v primerjavi z bencinskimi vozili, so dolgoročni stroški lastništva električnih vozil, vključno z vzdrževanjem in energijo, običajno nižji. Določene garancije za električne avtomobile so daljše kot pri običajnih avtomobilih – torej za pogonski sklop in baterijo. Zanimivo bi bilo videti proizvajalca, ki bi dal garancijo na klasični motor do 180.000 kilometrov. Električna vozila so v osnovi bolje opremljena od klasičnih, kar pomeni, da težko kupiš električni avtomobil brez radarskega tempomata, gretja sedežev in volana. Prav ta dodatna oprema predstavlja realno razliko v ceni. Električni avtomobili tudi avtomatično ponujajo več konjskih moči, boljše pospeške in velikokrat pogon 4×4. Če bi te lastnosti primerjali direktno 1:1 z bencinskimi ali dizelskimi motorji – torej primerljivo moč, konje in druge tehnične lastnosti – bi ugotovili, da so električni avtomobili že danes primerljivo dragi. Električni avtomobili bodo tudi zmogli več kilometrov na življenjsko dobo avtomobila, predvidevanje je, da se bo z njimi dalo prevoziti vsaj 2x toliko. Kar v praksi dokazujejo vozila Tesla model S iz leta 2014, 2015, kjer so ogromne količine prevoženih kilometrov dokazale, da gre za bolj vzdržljive avtomobile, ki bodo načeloma naredili več vsaj 1,8 x več v življenjski dobi kot klasični avtomobili. Torej, če kupujete avtomobil z več konji, daljšo življenjsko dobo itd., potem je nekako logično, da avtomobil stane nekaj tisoč evrov več. Eden od glavnih v kategoriji miti o električnih avtomobilih.

Mit št. 4: Električna vozila imajo pozimi manjši doseg

Res je! Tako kot avtomobili s pogonom na motor z notranjim izgorevanjem tudi električna vozila pozimi praviloma porabijo več. Če ima povprečni klasični avtomobil za 1 do 2 litra višjo porabo bencina ali dizla, potem ima električni avtomobil za približno 10 do 25 odstotkov višjo porabo električne energije pri nizkih temperaturah. To je večinoma zaradi ogrevanja potniške kabine in samih komponent pogonskega sklopa.

Foto: Pexels / Makara Heng

Nekatera vozila, kot je Tesla, so izjemno učinkovita zaradi vrhunske toplotne črpalke, ki je del sistema, in beležijo le majhno zmanjšanje dosega. Pri Tesli trenutno znaša povišana poraba zaradi nizkih temperatur 15 odstotkov predvidenega dosega, kar je lahko primerljivo s klasičnimi avtomobili, ki prav tako porabijo več pri temperaturah pod lediščem. Hkrati pozimi vozimo na klasičnih zimskih pnevmatikah, ki ne glede na vrsto avtomobila zmanjšujejo njegov doseg. Še en izmed ovrženij –  miti o električnih avtomobilih.

Mit št. 5: Električna vozila nimajo dovolj moči


Obstaja prepričanje, da električna vozila ne morejo zagotoviti moči in zmogljivosti, ki jih ponujajo tradicionalna vozila z motorji na notranje izgorevanje. Vendar pa električna vozila, kot je Tesla Cybertruck, dokazujejo, da lahko nudijo izjemne pospeške in tudi vlečne zmogljivosti. Je res, da je poraba, tako kot pri klasičnih avtomobilih, tudi pri električnih večja, ko vlečejo na primer počitniško prikolico. Tu velja podobno pravilo kot pozimi, da bo poraba, ne glede na tip avtomobila, povišana pri sami vleki, na primer počitniške prikolice. Pri tem je potrebno poudariti, da imajo električna vozila takojšen navor in več konjskih moči, kar jih praviloma naredi bolj primerna za vlečenje tovora, ko gre za vlečno moč. Seveda pa bo treba vsakih 200 kilometrov napolniti “energijo”, kar predstavlja določen minus, vendar enkrat ali dvakrat na leto to zagotovo ni prevelika ovira. Pri moči in navoru so električna vozila vsekakor pred klasičnimi avtomobili.

Mit #6: Baterije se kvarijo, izgubljajo moč, strošek menjave pa je visok

Med najbolj razširjenimi miti je zaskrbljenost glede življenjske dobe baterij v električnih vozilih, ki je načeloma odveč. Sodobne litij-ionske baterije so zasnovane za dolgotrajno uporabo in imajo pogosto zelo dolgo garancijo. Tehnologije baterij se v zadnjih letih resnično izpopolnjujejo in močno izboljšujejo. Povprečna garancija proizvajalcev na baterije je 8 let ali 180.000 kilometrov, kar velja tako za električne pogonske sklope kot za baterijo vozila. Ker je večina tudi rabljenih električnih avtomobilov relativno nova, teh težav ni toliko, kot se morda zdi na prvi pogled zaradi številnih neresnic in mitov o baterijah. Načeloma, na podlagi izkušenj lastnikov Tesle in statistike (znamka z največ prevoženimi kilometri), menjava baterijskega sklopa “lahko” nastopi nekje po 300.000 kilometrih. Vendar se lahko baterijo obnovi ali servisira na način, da se identificira težavo in zamenja le celica, ki je povzročila težavo, torej šibek člen baterije, odgovoren za indikacijo okvare. Ti servisi niso poceni, a vseeno niso pretirano dragi. Prav tako na trgu obstajajo “refurbished” baterije po precej nižji ceni, ki so obnovljene in na katere dobite določeno garancijo. Življenjska doba električnih avtomobilov je načeloma daljša od običajnih z motorjem na notranje izgorevanje (ICE). Dejstvo je, da je potrebno z baterijo avtomobila ravnati pravilno, da se ji zagotovi dolgoročnost in obstojnost. Tesline trditve so, da bi njihovi avtomobili z obstoječimi tehnologijami zmogli 500.000 kilometrov z degradacijo baterije pod 20%, če se lastnik drži vseh pravil polnjenja baterije. To niso le miti, ampak so večkrat dokazano v praksi. Realno gledano, naj bi povprečna baterija in njena uporabnost že presegala povprečno življenjsko dobo klasičnega avtomobila. Po mnogih neodvisnih raziskavah so presenetljivi podatki, da je povprečna življenjska doba prevoženih kilometrov pri vozilu z motorjem na notranje izgorevanje približno 214.000 kilometrov (133.000 milj). Strokovnjaki ocenjujejo, da povprečna življenjska doba baterije električnega vozila znaša okoli 321.800 kilometrov (200.000 milj), nekateri proizvajalci pa že obljubljajo veliko več kot to. Kljub temu je potrebno poudariti, da že danes obstaja trg rabljenih baterij z garancijami ali možnostjo odkupa za uporabo v drugem življenjskem ciklu. Torej, rabljeno baterijo boste lahko prodali za približno tretjino vrednosti nove baterije in se odločili ali za obnovljeno ali za novo baterijo, ko bo nastopila potreba po menjavi in bo avtomobil izven garancije.

Mit #7: Odslužene baterije se ne dajo reciklirati na naravi prijazen način

Večina rabljenih baterij električnih avtomobilov se bo v prihodnosti spremenila v zalogovnike električne energije za domače sončne elektrarne, kjer bodo v “kurilnicah” nadomestile star tank za kurilno olje. Služile bodo za popolno “off-grid” izkušnjo. Trenutno je največje povpraševanje za BMW i3 baterijami, ki so pregovorno odlične prav za tovrstne zadeve, in jih entuziasti prehoda že uporabljajo kot zalogovnike in popolno neodvisnost od “omrežja”. Baterije, ki bodo poškodovane ali popolnoma iztrošene, pa imajo seveda možnost recikliranja njihovih elementov in ponovno življenje v drugih baterijah.

Mit #8: Ni dovolj hitrih polnilnih postaj

Veliko ljudi meni, da infrastruktura za polnjenje ni zadostna. Vendar pa se število polnilnih postaj nenehno povečuje, prav tako se izboljšujejo tudi možnosti polnjenja doma. Povprečni lastnik električnega avtomobila, ki zmore prevoziti 350 kilometrov z enim polnjenjem, bo statistično hitro polnilnico potreboval le 6-krat letno. Takrat bo na polnilnici dotočil energijo, ki jo potrebuje, da pride do cilja, in v povprečju na polnilnici ne bo stal več kot 15 minut. Prav tako se bo voznik odločal, da bo raje kot na hitri polnilnici točil energijo na klasični “mestni” električni polnilnici na sami destinaciji, torej na raznih parkirnih mestih in drugih polnilnih mestih. Se pa mnogi strinjamo, da bo prav količina polnilnih mest ključna v prihodnosti, tudi zato Tesla pospešeno širi mrežo svojih polnilnih mest in omogoča polnjenje tudi drugim znamkam. S tem se dostopnost hitrih polnilnic eksponentno viša.

Mit #9: Električna vozila povzročajo večjo okoljsko škodo kot klasična

Raziskave kažejo, da so električna vozila bolj “zelena” od klasičnih vozil, vendar točka preloma, ko postanejo bolj okolju prijazna, močno varira glede na več dejavnikov, vključno z načinom proizvodnje električne energije, ki se uporablja za njihovo polnjenje, in izdelavo baterij.

Raziskava Nacionalnega laboratorija Argonne v Chicagu, ki uporablja model GREET (Greenhouse Gases, Regulated Emissions, and Energy Use in Technologies), poudarja, da proizvodnja električnih vozil ustvari več ogljikovih emisij kot vozila z motorji na notranje izgorevanje, predvsem zaradi ekstrakcije in obdelave mineralov za baterije EV ter proizvodnje samih celic. Kljub temu, ko vozilo zapusti proizvodno linijo, EV na splošno oddajajo precej manj ogljikovih emisij čez celotno življenjsko dobo. Točka preloma, ko EV postanejo bolj okolju prijazna kot vozila na bencin, se lahko močno razlikuje. V državah, kot je Norveška, kjer skoraj vsa električna energija izhaja iz obnovljivih virov, je ta točka preloma lahko že po prevoženih 8.400 miljah. V primerjavi, v državah, kjer večino električne energije proizvajajo iz premoga, bi morali EV prevoziti do 78.700 milj, da bi dosegli ogljično pariteto z bencinskim vozilom.


Študija Nemške zvezne okoljske agencije (UBA) navaja, da so električna vozila, registrirana v letu 2020, približno 40% bolj okolju prijazna kot vozila z bencinskimi motorji. Predvideva se, da bo ta prednost narasla na okoli 55% za vozila, registrirana leta 2030, saj tehnologije obnovljivih virov napredujejo.

Raziskava portala MIT Climate Portal ugotavlja, da večina emisij današnjih EV prihaja po tem, ko zapustijo proizvodno linijo, pri čemer je glavni vir emisij energija, uporabljena za polnjenje njihovih baterij. Te emisije se močno razlikujejo glede na to, kje je vozilo vozno in kakšna vrsta energije se tam uporablja. V državah z nizkoogljično proizvodnjo električne energije, kot je Norveška, imajo EV zanemarljiv ogljični odtis. V državah, kjer se za proizvodnjo električne energije večinoma uporablja premog, emisije EV niso tako ugodne, vendar so še vedno primerljive ali boljše kot pri vozilih na bencin.

Vendar pa je pomembno poudariti, da mnoge od teh študij ne upoštevajo v celoti energije, porabljene za “destilacijo” nafte v gorivo, ki je varno za uporabo v vozilih na notranje izgorevanje. Ta proces proizvodnje in distribucije goriva je sam po sebi energetsko intenziven in s tem povezan z dodatnimi emisijami, ki bi jih morali vključiti v celostno analizo okoljskega odtisa vozil. Ta vidik je pogosto spregledan v raziskavah, kar lahko privede do napačnega razumevanja dejanskega okoljskega vpliva električnih vozil v primerjavi z vozili na notranje izgorevanje.

Kljub temu je ob upoštevanju vseh dejavnikov – od proizvodnje do konca življenjske dobe – jasno, da električna vozila na splošno povzročijo vsaj 50% manj onesnaževanja primerjavo z vozili na notranje izgorevanje, če upoštevamo celotno življenjsko dobo. Ta prednost se lahko še poveča, če ima električno vozilo daljšo življenjsko dobo, kar bi pomenilo še manjše onesnaževanje v primerjavi z ICE vozili. Razvoj čistejših metod proizvodnje električne energije in napredki v tehnologiji baterij bodo še dodatno izboljšali okoljski profil električnih vozil, kar utrjuje njihovo vlogo kot ključnega elementa v prehodu k trajnostnejšemu in manj onesnaženemu transportnemu sistemu.

Mit #9: Električna vozila so nevarna v prometnih nesrečah, ker rada zagorijo.

Mit, da so električna vozila (EV) v prometnih nesrečah nevarnejša zaradi baterij in tveganj za požar, je eden izmed najpogostejših zmot o električnih avtomobilih. Resnica je, da električna vozila podležejo enakim, če ne celo strožjim, testom varnosti kot vozila z notranjim izgorevanjem (ICE). Pogosto celo presegajo standarde varnosti, kar dokazujejo rezultati testov Euro NCAP, ki so referenčna točka za ocenjevanje varnosti vozil v Evropi.

Raziskave in testi varnosti, kot so tisti, ki jih izvaja Euro NCAP, kažejo, da električna vozila dosegajo visoke ocene varnosti. Na primer, Tesla Model 3, eno izmed najbolj priljubljenih električnih vozil, je prejela eno izmed najvišjih ocen varnosti, ki jih je Euro NCAP kdaj koli dodelil. Podobno visoke ocene varnosti so prejela tudi druga električna vozila, kot so Audi e-tron, Volvo XC40 Recharge in Nissan Leaf.

V zvezi s tveganjem za požar študije kažejo, da so električna vozila v resnici manj nagnjena k požarom kot vozila z notranjim izgorevanjem. Po podatkih iz raziskave, objavljene v reviji “Battery Fires: The Electric Vehicle’s Hot Potato”, je verjetnost požara pri električnih vozilih ocenjena kot približno 80% manjša v primerjavi z ICE vozili. To je predvsem zaradi dejstva, da električna vozila ne vsebujejo lahko vnetljivih tekočin, kot sta bencin ali dizel.

Kljub temu, ko pride do vžiga baterije, to lahko predstavlja izziv zaradi narave litij-ionskih baterij, ki se uporabljajo v večini EV. Vendar so sodobni sistemi upravljanja baterij zasnovani tako, da zmanjšujejo tveganje termičnega preboja, ki lahko privede do požara. Poleg tega proizvajalci električnih vozil vključujejo napredne varnostne funkcije za zaščito baterijskih paketov ob trkih.

Zanimivo je, da študije kažejo, da so pravzaprav hibridna vozila, ki združujejo električni pogonski sklop z motorjem z notranjim izgorevanjem, tista, ki imajo večjo verjetnost za požare v primerjavi z izključno električnimi ali ICE vozili. To je deloma posledica dejstva, da hibridna vozila vsebujejo tako baterijski paket kot rezervoar goriva, kar povečuje potencialne vire za vžig.

V zaključku, električna vozila ne samo da izpolnjujejo standarde varnosti, ampak pogosto presegajo pričakovanja, kar dokazujejo njihove visoke ocene na testih varnosti. Čeprav obstaja tveganje za požar pri baterijah, je to znatno manjše v primerjavi z vozili z notranjim izgorevanjem. Sodobna tehnologija in varnostne inovacije še naprej zmanjšujejo to tveganje, kar električna vozila dela med najvarnejšimi možnostmi na trgu.

#Mit #10: Električna vozila so težko vzdrževati

Mit o visokih stroških in zapletenosti vzdrževanja električnih vozil (EV) je resnično ena od zmot, ki se pogosto pojavljajo v javnosti. Kot je navedeno, električna vozila zaradi svoje preprostejše zasnove, ki obsega manj gibljivih delov v primerjavi z vozili na notranje izgorevanje (ICE), zahtevajo manj rednega vzdrževanja. To se odraža v nižjih stroških vzdrževanja in manjši verjetnosti za nepredvidene okvare.

Dejstvo, da električna vozila ne potrebujejo rednih menjav olja, zamenjave filtra, svečk, zavornih ploščic (zaradi regenerativnega zaviranja, ki manj obremenjuje zavorne sisteme), pripomore k znatnemu zmanjšanju stroškov vzdrževanja. To je še posebej pomembno pri upoštevanju dolgoročnih stroškov lastništva vozila.

Raziskave in statistični podatki, kot so tisti, ki jih je izvedla Consumer Reports in AAA, potrjujejo, da so skupni stroški lastništva električnih vozil, ko upoštevamo nakupno ceno, subvencije, stroške energije za pogon in vzdrževanje, na dolgi rok ugodnejši v primerjavi z ICE vozili. To ne samo da razblinja mit o dragem in zapletenem vzdrževanju, ampak prav tako poudarja ekonomsko učinkovitost in zanesljivost električnih vozil kot dolgoročne investicije.

Poleg tega, da so EV cenejša možnost za lastnike glede na stroške vzdrževanja, je njihova predhodna investicija postopoma manjša ovira, saj subvencije in zniževanje stroškov baterij delajo električna vozila finančno dostopnejša. Ko se bo znanje o prednostih in učinkovitosti električnih vozil nadalje širilo, se bo verjetno povečalo tudi sprejemanje teh vozil med potrošniki.

Skratka, električna vozila ne le da predstavljajo okolju prijaznejšo izbiro, ampak so tudi ekonomična odločitev za potrošnike, ki iščejo vozila z nižjimi dolgoročnimi stroški lastništva in vzdrževanja. Kot tak, mit o težkem vzdrževanju EV postopoma izgublja svojo veljavo, saj potrošniki in industrija pridobivajo boljše razumevanje in izkušnje z električnimi vozili.

Mit #11: Električni motorji so neučinkoviti

Mit, da so električni motorji neučinkoviti, je napačen. Električni motorji so bistveno bolj energetsko učinkoviti v primerjavi z motorji z notranjim izgorevanjem (ICE). Povprečna energetska učinkovitost električnega motorja znaša okoli 85-90 %, kar pomeni, da večino energije, ki izvira iz baterije, neposredno pretvorijo v pogonsko moč. Nasprotno imajo ICE motorji učinkovitost približno 20-30 %, kar pomeni, da velik delež energije, pridobljene iz fosilnih goriv, izgubijo v obliki toplote, trenja in drugih neučinkovitosti med procesom izgorevanja. To veliko razliko v učinkovitosti lahko pripišemo predvsem preprostejši in bolj neposredni prenosni mehaniki električnih vozil, ki ne zahtevajo zapletenega procesa izgorevanja za proizvodnjo moči. Ta visoka energetska učinkovitost električnih motorjev ne samo povečuje doseg vozila na eno polnjenje baterije, ampak tudi zmanjšuje operativne stroške in emisije toplogrednih plinov, kar električna vozila dela bolj privlačno in okolju prijazno izbiro v primerjavi z njihovimi ICE protipostavkami.

Mit #12: Električna vozila bodo preobremenila elektroenergetski sistem

Skrbi, da bi masovna uporaba električnih vozil (EV) preobremenila elektroenergetski sistem, so razumljive, vendar se zdi, da so te skrbi večinoma neutemeljene. Študije, kot je raziskava, ki jo je opravil Nacionalni laboratorij za obnovljive vire energije ZDA (NREL), kažejo, da električna vozila dejansko nudijo priložnosti za izboljšanje in stabilizacijo električnega omrežja, zahvaljujoč tehnologijam pametnega polnjenja in shranjevanja energije. Pametno polnjenje omogoča, da se EV polnijo v časih nizkega povpraševanja po električni energiji in visoke proizvodnje obnovljivih virov, kar pomaga izravnati obremenitve omrežja in izboljšati njegovo učinkovitost.

Poleg tega koncept vozila kot zalogovnika (V2G – Vehicle to Grid) predstavlja revolucionarno možnost, kjer EV ne delujejo samo kot potrošniki energije, temveč tudi kot mobilne shrambe, ki lahko v ključnih trenutkih energijo oddajajo nazaj v omrežje. To bi omogočilo uravnavanje povpraševanja in ponudbe v omrežju ter pripomoglo k večji stabilnosti in zanesljivosti električnega sistema. Raziskave, ki jih je izvedla Univerza v Delawareju, kažejo, da bi lahko V2G tehnologija znatno zmanjšala potrebo po investicijah v novo infrastrukturo za proizvodnjo in distribucijo električne energije, saj bi električna vozila lahko absorbirala presežke energije in jo oddajala nazaj v omrežje po potrebi.

Tako električna vozila ne predstavljajo grožnje za elektroenergetski sistem, temveč priložnost za njegovo optimizacijo. S pametnim polnjenjem in tehnologijami V2G lahko EV igrajo ključno vlogo pri uravnoteženju omrežja in zagotavljanju bolj zelene in učinkovite prihodnosti energetskega sistema. Pomembno je tudi omeniti, da napredek v tehnologijah shranjevanja energije in povečanje deleža obnovljivih virov energije v energetskem miksu nadalje zmanjšujejo tveganje preobremenitve omrežja zaradi električnih vozil.

Miti #13: Na električne avtomobile prehajamo zaradi globalnega segrevanja

Debata o prehodu na električna vozila (EV) je pogosto obarvana z zelenimi argumenti in skrbjo za okolje, a v resnici gre za veliko več kot le boj proti globalnemu segrevanju. V jedru tega prehoda je napredek – tehnološki razvoj, ki obljublja vozila z boljšim izkoristkom energije, daljšo življenjsko dobo in na koncu tudi manjšim vplivom na okolje. Električna vozila dejansko proizvedejo vsaj 50 odstotkov manj emisij (2024) v svoji življenjski dobi v primerjavi z vozili na notranje izgorevanje, a prednost elektrifikacije transporta ni zgolj v ekoloških koristih.

Tehnološki razvoj, ki stoji za EV, odpira vrata novim možnostim in priložnostim za gospodarsko rast. To je eden izmed ključnih razlogov, zakaj države kot je Kitajska močno spodbujajo elektrifikacijo. Gre za priložnost za prevzemanje vodilnih pozicij na globalnem trgu novih tehnologij, kar lahko prinese pomembne ekonomske koristi in ustvari nova delovna mesta. Poleg tega tehnološki razvoj EV omogoča izboljšanje infrastrukture, kot so pametna omrežja in tehnologije shranjevanja energije, kar dodatno prispeva k stabilnosti in učinkovitosti energetskega sistema.

Elektrifikacija transporta torej predstavlja korak naprej ne le na področju varovanja okolja, temveč tudi na področju inovacij in tehnološkega razvoja. Ta prehod ni zgolj odziv na okoljske izzive, temveč tudi priložnost za oblikovanje trajnostne, gospodarsko uspešne prihodnosti, ki bo prinesla koristi na različnih področjih družbe.

Zaključek: električni avto je prihodnost, ker je njegova tehnologija prihodnost

Na električne avtomobile ne prehajamo zaradi ekologije, temveč zaradi tehnološkega napredka. Polnjenje na hitrih polnilnicah, ki traja le nekaj več kot 10 minut, v primerjavi s časom, ki ga na leto porabimo za točenje nafte v klasičnih avtomobilih, predstavlja znaten časovni prihranek. Električni avtomobili, ki so na dolgi rok cenejši in imajo daljšo življenjsko dobo, razkrivajo, da je večina predsodkov o e-mobilnosti plod obsežnega neznanja. Negativna čustva, ki jih prinaša neznanje, so odziv na spremembe, ki pa so, če pogledamo objektivno, pogosto v našo korist.

Tako kot so se naši predniki morali naučiti sprejeti klasični avtomobil kot del nove realnosti, se moramo tudi mi odpreti možnosti, ki jih prinaša elektrifikacija transporta. Ni gre za “zelene” tehnologije zaradi politične agende, temveč zaradi priložnosti za gospodarsko rast in tehnološki razvoj, ki ga ta prehod omogoča. Enostavno povedano gre za tehnološki razvoj. Kitajska, ki močno spodbuja elektrifikacijo, to vidi kot priložnost za nov val gospodarske rasti. Vendar, tako kot vedno v človeški zgodovini, je prvi korak premagati neznanje in se odpreti napredku.

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.