fbpx

Otroci in digitalne naprave: 10 korakov, kako premagati izzive starševstva v digitalni dobi

Foto: McKaela Taylor /Unsplash

V dobi prisotnih digitalnih medijev se vse pogosteje govori o vplivu tehnologije na čustveno in fizično zdravje najmlajših ter načinih za uspešno omejevanje dostopa do spletnih vsebin.

Mnogi starši se vsakodnevno soočajo z izzivi odraščanja v digitalni dobi in ko gre za omejevanje otrokovega dostopa do digitalnih naprav, je pogosto težko postaviti prave meje. Generacije otrok se razvijajo, rastejo in zorijo v času, ko je dostopnost informacij in raznolikih zabavnih vsebin lažja in hitrejša kot kdajkoli prej. Biti na spletu jim je velikokrat pomembnejši od bivanja v naravi, starši pa sami ob enakih izzivih pogosto ne vedo, kaj storiti.

Strokovnjaki tako za čustveno zdravje in psihologi velikokrat izpostavljajo težave, ki jih lahko ima tehnologija na najmlajše. Strokovnjaki ponujajo nekaj uporabnih nasvetov, ki bodo v pomoč staršem pri vsakodnevnem spopadanju z izzivi digitalne dobe.

Življenje brez novih tehnologij ni mogoče, zato je treba nevarnosti poznati toliko bolje.
Foto: Emily Wade/unsplash

1. Čas za družino

Priporočljivo je, da si določite dan oziroma uro za skupne aktivnosti, pri katerih bo sodelovala celotna družina. Rolanje, hoja, družabne igre, kuhanje – izbira je vaša. Pomembno je, da otrok z vami sodeluje.

2. Dobra razdelitev je zlata vredna

Skupaj oblikujte domači urnik tako, da bo imel otrok čas zase in za svoje obveznosti, vključite tudi minimalni dostop do spletnih iger in tovrstne tehnologije. Ob sestavi urnika in doslednemu sledenju otroka pohvalite za njegov trud.

3. Hišna pravila

Skupaj se dogovorite o pravilih uporabe različnih digitalnih naprav, naj bo to uporaba telefona, računalniških igric. Predvsem določite, kdaj in koliko časa na dan jih otrok lahko uporablja. Skupaj pripravite tudi hišna pravila, ki naj vključujejo tudi različna gospodinjska dela, na primer čiščenje sobe.

4. Doslednost in doslednost

Mnogi starši pogosto en dan rečejo eno, drugič pa drugo in ne vztrajajo pri odločitvah. Prav tako je pomembno, da oba starša takšne odločitve sprejemata usklajeno in soglasno. Na primer, eden od staršev brani mobilni telefon, drugi pa je bolj popustljiv, zato bodite tu usklajeni.

5. Da omejitvam, vendar ne prepovedi

Če je otrok še posebej pogosto navezan in odvisen od svoje digitalne naprave lahko nenadna prepoved otroku povzroči krizo. Pomembnejša od prepovedi je omejitev časa. Po priporočilu strokovnjakov naj bi otroci digitalni svet uporabljali:

– do 5. leta naj bo časovna omejitev manj kot ena ura na dan
– do 9. leta naj otrok pred zasloni ne preživi več kot eno uro na dan
– do 12. leta največ uro in pol
– do 18. leta pa naj bo ta časovna omejitev največ dve uri na dan.

Pomembno je, da so vsebine primerne in kakovostne ter starosti primerne. Pri izbiri računalniških iger se je treba izogibati tistim, ki so namenjene višjemu starostnemu obdobju. Dobre so tiste igre, ki otroke vizualno in verbalno ustrezno nagovarjajo in imajo pozitivno vsebino ter spodbujajo ustvarjalnost in domišljijo. Strokovnjaki priporočajo naj otroci do svojega 14. leta uporabljajo zaslone zgolj v navzočnosti starša ali druge odrasle osebe. Prav tako je priporočljivo, da otroci do 14. leta nimajo lastnih telefonov.

6. Pokažite zanimanje za interese vašega otroka

Na družabnih omrežjih skupaj poiščite smešno in zabavno vsebino. Otroku pokažite, kako se uporablja internet za tiste vsebine, ki bodo dodatno razjasnile na primer šolsko snov ali pritegnile še dodatno zanimanje za njegove interese. Podrobneje pokažite ustvarjalne dejavnosti, ki lahko zapolnijo prosti čas. Bodite del njegovega spletnega sveta.

Bodite zgled svojim otrokom.
Foto: Vitolda Klein/ Unsplash

7. Dialog namesto monologa

Otroka vprašajte, kaj misli, kaj si želi, kaj ga veseli. Predvsem pa ga vprašajte, ali si želi, da ste bolj vključeni v njegove dejavnosti.

8. Preživite dni brez interneta

Skupaj načrtujte zabavno dejavnost brez dostopa do interneta. Kombinacija bivanja zunaj in gibanja je najboljša stvar, ki si jo lahko privošči kdorkoli, ne glede na starost.

9. Telesna aktivnost

Pomanjkanje gibanja povzroči šibkejše mišice, kar vpliva tudi na držo. Starši morajo najti čas in način, kako s svojim zgledom spodbujati zdrave navade svojim otrokom.

10. Krmiljenje na bolje

Vaš otrok je mini različica vas in vaša naloga je, da ga usmerjate, mu pomagate, ste mu upora in zgled pri odraščanju. Če mislite, da ne zmorete sami, pa se lahko vedno obrnete na različne strokovnjake, tako tudi v šoli ali v vrtcu.

Z vami od leta 2004

City Magazine od leta 2004 ustvarja vsebine za urbanega nomada, ki želi dobro in hitro informacijo. Ustvarili smo preko 30.000 spletnih prispevkov in 250 tiskanih izzidov!