fbpx

Zgodovina avtomobilske znamke Peugeot: strast in inovativnost pod okriljem mogočnega leva

Zadnjič posodobljeno:
Oglasno sporočiloP Automobil Import, d.o.o.

Znamka Peugeot je danes glasnik francoske inovativnosti in prestiža po vsem svetu ter sodoben izraz avtomobilskega užitka. Kako ji je uspelo?

Kavni mlinčki, rezila za žage, šivalni stroji, brivniki za nego konja, ženske krinoline in stezniki, tisoč in eno orodje, celo vojaški naboji in vlečne kočije… in kolesa, parni tricikli, mopedi, skuterji ter seveda – avtomobili. Sprva še s krmilnimi ročkami namesto volana in močjo le dveh “konjev”, kupe kabrioleti med obema svetovnima vojnama, električni z dosegom 80 kilometrov že leta 1941, takšni, ki so desetletja kljubovali afriškim cestam in prahu, superšportni, ki iz sebe iztisnejo več sto kilovatov, ter konceptni, kjer domišljija dobi zalet. Bi si mislil, da je vse to in še kaj v 210-letni zgodovini ovenčano z značko mogočnega leva ter sliši na ime Peugeot?

Znameniti lev se je svoje dni sprehajal po puščici, bil v treh dimenzijah prijazen in igriv, pozneje grozeče nevaren, pozneje omejen zgolj na glavo in grivo, zdaj pa se napadalno na dveh nogah bohoti na avtomobilih.
Prvotni logotip Peugeot

1810 – Vse se začne z jeklom

Vse to in še več je Peugeot, najstarejši proizvajalec različnih naprav ali izdelkov z neprekinjenim delovanjem in katerega zgodovina znamke sega v leto 1810. Prvi Peugeot, leta 1734 rojeni Jean-Pierre, je začel s tkalnico in imel ob tem še oljarno, tovarno barvil in mlin. Sinova, Jean-Pierre II. in Jean-Frédéric sta mlin predelala v tovarno valjanega jekla in leta 1810 zakoličila temelje prvega podjetja.

Peugeot Frères je postal znan kot obrat za proizvodnjo valjanega jekla, njegova odlika pa so bila rezila za žage in jeklena orodja, kot so kladiva, klešče, dleta, sekire, pile ter vzmeti in ogrodja za dežnike. Poleg slavnega mlinčka za kavo, zasnovanega v letu 1840, so člani družine Peugeot tako ustvarili mnoge inovacije in se lotili raznih industrijskih panog. Med drugim so vstopili celo v svet pariške visoke mode, krinoline s prožnimi Peugeotovimi jeklenimi obroči so služile za oporo damskih kril, s stezniki pa so ohranili svoj posel v francoski “haute-couture”. Leta 1858 so oblikovali logo in zaščitili simbol leva, ki ponazarja moč, hitrost, prožnost in odpornost, tako značilni za Peugeotova rezila za žage – njihove lastnosti so povezovali kar z neusmiljenimi levjimi čeljustmi.

Znameniti kavni mlinček z dolgoživim in patentiranim mehanizmom je skoraj nespremenjen v proizvodnji že vse od leta 1840. Obstaja v stenski, namizni in profesionalni različici, vsaka v najmanj štirih velikostih, vse v številnih materialih, oblikah vsebnika in barvah. Poglejte na spodnjo stran babičinega kavnega ali vašega mlinčka za poper: precej verjetno je, da bo pisalo Peugeot et Cie.

Izdelovanje nabojev za vojsko je pililo znanje ulivanja in oblikovanja jekla, kar je Peugeotu pozneje prišlo prav pri izdelovanju avtomobilskih šasij. Še prej so se vrgli v proizvodnjo koles, prvi je bil “le Grand bi” – iz današnjih koles pa se vije zmagovalni duh velikih kolesarskih dirk.

Konec 19. stoletja se je Peugeotova dejavnost obrnila v izdelavo avtomobilov, ki so jo s strateško sklenjenimi partnerstvi postavili na piedestal. Pot po pestrem mozaiku avtomobilskega sveta in spopad s hitrostjo je začrtal entuziast in vizionar Armand Peugeot, ki se je spoznal predvsem na kolesa, a njegova velika strast so bili avtomobili.

1889 – Prvi Peugeot avto in obdobje avtomobilskih inovacij

Armand Peugeot se je izdelave koles domislil med študijem metalurgije v angleškem Leedsu ter idejo o lastni tovarni uresničil leta 1887. A to je bil šele začetek, saj je kmalu prevladala neka druga ljubezen. V letu 1889, zaznamovanem z industrijsko revolucijo, napredkom, znanstvenimi odkritji in Eifflovim stolpom, je Armand že predstavil prvi avtomobil z imenom Peugeot. V sodelovanju z Léonom Serpolletom je nastal Serpollet-Peugeot, prvi tricikel na parni pogon (Type 1).

Armand je že leto zatem opustil parni pogon in uvedel bencinskega, izdelali so prvi štirikolesnik z Daimlerjevim dvovaljnim motorjem (Type 2), leta 1891 pa je luč sveta ugledal njihov prvi serijski avto (Type 3). Moderno transportno sredstvo je svojo moč ter vzdržljivost ob prevoženih 2.100 kilometrih pokazalo na – kolesarski dirki. Leta 1895 je ena izmed različic na dirki s kolesarji zasedla drugo mesto s povprečno hitrostjo 15 km/h. Armand je nato prekinil sodelovanje z Daimlerjem in naredil svoj motor, z dodelavami, predelavami in inovacijami pa so se številke modelov menjale kot za stavo.

Ker so bili avtomobili sprva predvsem velike igrače za bogate, ki so hoteli biti predvsem opazni, je Peugeot v Type 26 dodal prvo luč za nočno vožnjo in prvo hupo. Leta 1901 so motor prvič vgradili spredaj, modelu Type 36 pa dodali volan ter ga obuli v pnevmatike iz gume – a brez zračnic. Leta 1908 so zmagali na eni izmed dirk z motorjem, ki je imel kot prvi na svetu štiri odmične gredi in štiri ventile na valj, leta 1910 so kot prvi vgradili vetrobransko steklo, leta 1913 pa kot “šarlatani” zmagali na 500 milj Indianapolisa – zmagovalni motor v Peugeotu L76 je imel štiri valje, dve odmični gredi in 16 ventilov. Po smrti Armanda leta 1919 je njegovo delo prevzel in enako zanesenjaško nadaljeval nečak Robert.

S številkami Peugeotovih modelov sta nato rasli moč motorja in hitrost, razširjal se je tudi paket opreme. Avtomobili so rasli v dolžino, krepile pa so se tudi proizvodne in prodajne številke. Type 156 leta 1920 je tako v dolžino meril skoraj pet metrov, medosna razdalja je znašala “kraljevskih” 367 centimetrov, zato ne čudi, da so z njim prevažali francoskega predsednika. Do leta 1925 je Peugeot naredil že 100 tisoč vozil!

Udobje in razkošje, kvaliteti znamke Peugeot, sta se v začetku tridesetih let prejšnjega stoletja z industrijsko proizvodnjo odpeljali v širni svet in naredili pravo revolucijo v kvaliteti življenja.

1929 – Prvi Peugeot z današnjimi oznakami

Peugeot je že od samega začetka pogosto lansiral nove modele, da bi izpolnil pričakovanja kupcev. Tako so samo med 1930 do 1940 na trg postavili vse serije že v drugi izvedbi, iz tistega časa pa izvira specifično poimenovanje vozil. Peugeot 201 leta 1929 tako ni bil le prvi avtomobil na svetu s posamičnim obešenjem prednjih koles, ampak tudi prvi model z novim poimenovanjem, ki je v veljavi še danes. Prva številka označuje velikost modela, zadnja generacijo, v sredini pa je zmeraj ničla. Pozneje so se pri Peugeotu odločili pri nekaterih vozilih podvojiti nuli, kar označuje modele športno terenskih vozil.

Prvi model 301 je na trg pripeljal leta 1932, Peugeot 401 iz leta 1934 pa je bil pravi posebnež. Na voljo je bil v kar 11 karoserijskih različicah, tudi kot kupe kabriolet Eclipse oziroma prvi serijski avtomobil s trdo zložljivo streho. S pomočjo elektrike se je kupejevska streha elegantno zložila v prtljažnik in – voilà – nastal je kabriolet. O velikanski prilagodljivosti posameznih delov vozil v tistem času govori podatek, da so s takšno zložljivo streho brez večjih težav opremili manjšega 301, večjega 401 in prestižnega 601.

Peugeot 402 je bil prvi model druge generacije, leta 1938 je kot prvi v njihovi zgodovini postregel z dizelskim motorjem v nosu. Še več, 402 je bil prvi na svetu na voljo z avtomatskim menjalnikom, zanimiva pa je bila različica s kotlom na premog in drva, izpušni plini pa so nato poganjali motor. Brez izvedenke kupe kabriolet jasno ni šlo.

ZANIMIVOST:
Pri Peugeotu so že leta 1941 na trg poslali model VLV. Majhen mestni električni avto za dva je bil opremljen z elektromotorjem, ki so ga napajale štiri baterije. Če podatek o končni hitrosti 30 kilometrov na uro morda ni prepričljiv, je bolj zgovoren podatek o dosegu – Peugeot VLV je z enim polnjenjem zmogel narediti 80 kilometrov!

205 – Recept za globalni uspeh in prepoznavnost

Po drugi svetovni vojni je Peugeot predstavil model 203, prvega s samonosno karoserijo in prvega Peugeota, prodanega v več kot milijon primerkih. Nadaljevali so tudi tradicijo kupejev in kabrioletov. Model 404 “zgoraj brez”, ki ga je zasnoval sloviti Pininfarina, velja za enega izmed najlepših francoskih vozil in še danes ostaja eden izmed najbolj zaželenih zbirateljskih primerkov.

Model 504 iz leta 1968 so licenčno proizvajali polnih 38 let – torej do leta 2006 – in ga prodali v 3,7 milijona primerkih. Prijel se ga je tudi zgovoren vzdevek Kralj afriških cest. Peugeot 104 leta 1972 je bil najmanjša petvratna kombilimuzina svojega časa, z modelom 604 pa so se 1979 po 44 letih vrnili s prestižno limuzino in šestvaljnikom, model pa je bil tudi prvi komercijalno uspešen turbodizel.

Leta 1983 se je rodila ena največjih legend znamke Peugeot – model 205, ki je hitro postal sinonim elegance, praktičnosti in agilnosti malega avta, ki ima vse, kar imajo veliki. Legendarni 205 je bil uspešen tako pri kupcih kot v avtomobilskem športu, Peugeot pa si je z njim dodatno okrepil prepoznavnost ter sloves dvignil na nov nivo. Model 205 so izdelovali kar 16 let ter skupaj naredili več kot pet milijonov primerkov, v vsem tem času pa kakšnih bistvenih sprememb pri svoji zunanjosti ni doživel.

Skozi leta je kupcem ponudil mnoge bencinske in dizelske motorne različice, pa tudi različne karoserijske, ki so ugodile različnim željam kupcem. Osnovni petvratni sta se tako pridružila še trivratna in kabriolet, za obrtnike pa so proizvedli tudi nekaj dvosedežnih tovornih različic. Prav posebna zgodba je bil športni model 205 GTi, ki je na ceste v trivratni različici zapeljal leta 1984. Sprva s 105-konjskim (86 kW), kasneje pa še z močnejšimi motorji je GTi med ljubitelji manjših “petard” zaradi odličnih občutkov med vožnjo kmalu pridobil status ikone.

Z uspehi v motošportu zloščeno ime

Z modelom 205 turbo 16 je Peugeot v letih 1985 in 1986 osvojil naziv svetovnega prvaka v reliju in se še resneje začel spogledovati z motošportom. Štirikrat je bil njihov sloviti reli Pariz-Dakar, še prej pa so si šestkrat v vzhodni Afriki pokorili konkurenco na reliju Safari z modeloma 404 in 504.

Peugeot je postal odvisen od bencinskih hlapov in hkrati zavezan postavljanu rekordov. Finski dirkač Ari Vatanen je v modelu 405 T16 lovil rekord gorskega vzpona na Pike’s Peak, brata Panizzi sta reli obvladovala z modelom 206 WRC, Mika Hakkinen pa krotil vratolomne zmogljivosti Peugeotovega 3,5-litrskega motorja V10 s 710 “konji” v McLarnovem dirkalniku formule iz leta 1994. V bogato dirkaško kolekcijo sodita še modela 908 Hdi FAP, s katerima je ekipa Peugeot Sport leta 2009 pritegnila pozornost z zgodovinsko dvojno zmago na dirki 24 ur Le Mansa, med nesmrtne pa se je z rekordom Pike’s Peaka vpisal tudi Peugeot 208 T16 s kar 875 “konji”.

REKORDNIH ŠEST NAZIVOV EVROPSKI AVTO LETA:
Kaj imajo skupnega leto 1969, 1988, 2002, 2014, 2017 in 2020? Vsako se je z zlatimi črkami zapisalo v zgodovino, saj je Peugeot takrat prejel najbolj prestižno nagrado v avtomobilizmu, naziv Evropski avto leta, kar je rekord med proizvajalci. Zmagovalni modeli 504, 405, 307, 308, 3008 in 208 so vsak po svoje poosebili vrednote odličnosti Peugeota z vidika dizajna prek elegance in dinamičnosti, učinkovite zasnove, užitkov v vožnji in kakovosti na najvišji ravni.
Trenutno najnovejši mejnik v zgodovini znamke pomeni prehod na elektrifikacijo.

Trenutno najnovejši mejnik v zgodovini znamke pomeni prehod na elektrifikacijo. Modela 208 in 2008 sta že od predstavitve naprej na voljo s tremi različnimi viri pogona: bencinskim, dizelskim ali 100% električnim.
Peugeot napoveduje, da bodo do leta 2023 svojim kupcem pri vseh njihovih modelih ponudili izbiro med klasičnim ali električnim motorjem (100% električni ali hibrid).

Peugeot v 210 letih tako ni naredil le nešteto mlinčkov, žag in koles, ampak tudi več deset milijonov zanimivih, kakovostnih, uporabnih, zanesljivih, raznovrstnih in legendarnih vozil, s čimer si zasluži globok priklon.

Še več informacij in video vsebin o zgodovini Peugeota najdete na peugeot.si.

Dodatne Informacije

peugeot.si

Z vami od leta 2004

Od leta 2004 raziskujemo urbane trende in svojo skupnost sledilcev dnevno obveščamo o novostih s področja življenjskega sloga, potovanj, stila in izdelkov, ki navdihujejo s strastjo. Od leta 2023 vsebine ponujamo v glavnih globalnih jezikih.