Znane so prodajne številke električnih avtomobilov za leto 2021 in ne navdajajo nas z upanjem, da nam bo uspel “zeleni prehod”, ki ga moramo dokončati tudi v Sloveniji do leta 2030. Slovenija je namreč med krepko najslabšimi v Evropi, ko gre za zeleno mobilnost.
V okviru “Sekcije za vozila” pri Gospodarski zbornici Slovenije lahko spremljamo prodajo različnih modelov vozil in seveda dobimo vpogled v prodajo vseh vozil v preteklem letu. Ker nas je v uredništvu zanimalo, kako Slovenci sprejemamo električno mobilnost, smo pregledali številke ter interpretirali podatke na enostaven način. Zanimalo nas je predvsem, kako Slovenci dojemamo e-mobilnost v luči pospešene globalne komunikacije ter zavez h katerim smo se zavezali kot članica evropske unije. Torej prehodu na električna vozila do leta 2030. In s tem ogljično nevtralno mobilnost.
V letu 2021 prodanih le 1689 električnih vozil v Sloveniji, kar predstavlja izjemno majhen delež med vsemi prodanimi vozili – le dobre 3 odstotke
Leta 2021 smo torej Slovenci registrirali 1689 električnih vozil in po podatkih sodeč je bilo največ električnih vozil modela Volkswagen ID.4, ki smo ga Slovenci pričakali z relativno odprtimi denarnicami. Za avtomobil se je namreč odločilo kar 217 kupcev. Je pa resnica, da je med temi prodanimi vozili kar nekaj testnih vozil trgovcev Volkswagen, ki imajo večjo mrežo vozil kot edini zastopnik Tesla v Sloveniji – le en salon. Zato predvidevamo, da je največ “realnih kupcev” dobil prav model Tesla 3, ki ga je kupilo kar 215 kupcev. Hkrati pa so v Sloveniji posredovali pri prodaji še pri modelu Y in tam prodali dobrih 31 vozil. Vsekakor je absolutni zmagovalec v Sloveniji Volkswagen, saj je brez težav prodal še dodatnih 152 električnih vozil ID.3. Presenetljivo dobro se je obnesel tudi model Renault Zoe s 190 vozili ter Twingo Z.E s 161 vozili. Je pa res, da je za “slovenski” budget izbira teh dveh za drugo vozilo v družini najbolj logična. In očitno niša, kjer se da še veliko postoriti tudi v prihodnosti. Hyundai z modelom električnim modelom Kona sebe postavi na 6. mesto s prodanimi 101 vozili. Ter še Kia Niro z 72 vozili. Vsekakor dobra številka glede na relativno neprepoznaven model. Rahlo razočaranje so prodajne številke Škode, ki je z modelom Enyaq (80,60, …) skupaj prodala le 131 avtomobilov. Tu se predvsem opazi, da kupci, ki so pripravljeni odšteti več, še vedno Volkswagen dojemajo kot tisto znamko z “bolj” premijskim predznakom v skupini. Glede na vložke v oglaševanje Škode ter tehnološko poravnanostjo z modelom ID.4 vsekakor nekoliko slabši rezultat od pričakovanega. Izjemno slabe oziroma neprepričljive pa so tudi premijske blagovne znamke, ki se izjemno slabo odrežejo v segmentu električnih vozil. Tako je razočaranje BMW, katerega glavni delež prodaje je še vedno model i3 in je uspel najti le 31 novih lastnikov. A se bodo časi za BMW vsekakor že kmalu spremenili, saj se uradno začne prodaja modela i4, ki zna močno premešati štrene v razredu, kjer je kraljeval model Tesla 3. Seveda je tu še Audi in Mercedes Benz, ki vsaj na Slovenskem trgu še nista naredila resnega premika, čeprav v zadnjem letu predstavljata izjemno število EV. Seveda bo trg stresel še kakšen “hothach”, kot je Cupra Born, sicer “divji” dvojček modela Volkswagen ID.3.
- Električni avtomobili Slovenija
- Količina registriranih električnih vozil?
- Prehod na električno mobilnost v Sloveniji?!
Kako bomo izpeljali tranzicijo – ni jasno?
Slovenija je počasi začela dojemati, da zamuja vlak in da zavez o prehodu na ogljično nevtralno mobilnost ne bo mogla izpeljati. Tudi zato se sprejema preveč površna davčna zakonodaja, ki sicer gre v pravo smer, a še ne pomeni prave spodbude na trgu. Namreč, prav vsa vozila bi morala biti oproščena vseh davščin – tako za pravne kot fizične osebe, da bi se začela cenovno izravnavati v nabavni ceni z avtomobili na notranje izgorevanje. Pri pravnih osebah je možno v letu 2022 odbiti plačani DDV (po 23.1.2022) pri nakupu vozila ter uveljavljati 40 odstotno investicijsko olajšavo za nakup električnega vozila. Poleg tega pa so takšna vozila oproščena nekaterih drugih dajatev. Spet na drugi strani pa je eko sklad pred dnevi obvestil, da se ukinja subvencija v višini 4500 eur za nakup električnih vozil za pravne osebe. Kar je zopet svojevrsten “strel v koleno” e-mobilnosti. Hkrati pa ni pojasnjeno, kako je pri bonitetah za uporabo službenega vozila, kjer se odbije vstopni DDV. Namreč dikcija zakona je napisana tako, da je razumeti, da boniteta ni možna za električna vozila, ampak da gre izključno za poslovno rabo. S tem pa je v bistvu nakup električnega vozila v 2022 dražji kot je bil. In ne cenejši za podjetja.
Tranzicija do 2030 – le 8 let
Večina evropskih avtomobilskih proizvajalcev napoveduje, da bodo naredili popolen prehod na električno gnana vozila do konca tega desetletja, torej v naslednjih 8 letih. To pomeni, da boste težko kupili drugačen avtomobil kot električni avtomobil. Slovenija mora prehoditi še dolgo pot. Najprej je potrebno pripraviti prijazno zakonodajo, tako na področju davkov, kot tudi spodbude k razvoju infrastrukture polnilne mreže. Ta sicer ni tako slaba kot se na prvi pogled zdi, a vseeno obstaja nujnost, da se močno izboljša.
Leto 2022 smo pričeli s kup nejasnosti pri davčni zakonodaji ter ukinitvijo subvencije za pravne osebe ob nakupu električnega vozila. Vsekakor slaba podlaga za nove rekorde. Hkrati pa na trgu ni nikakršnih zalog novih vozil, tudi zaradi krize polprevodnikov. Zato letos težko pričakujemo rast prodaje v prvi polovici leta. Vsekakor pa se bodo stvari obrnile na bolje proti koncu leta.
LEAS – Lastniki električnih avtomobilov Slovenije
Si nov lastnik električnega avtomobila?! Te e – mobilnost mika ali le zanima? Razmišljate o nakupu novega električnega avtomobila? Potem se pridruži FB skupini LEAS in prebiraj ter deli informacije o e-mobilnosti. Skupaj ustvarjamo največjo skupnost lastnikov električnih avtomobilov!